Tiede    |   Tiedon jyvät

Hitunen rusketuksesta tulee muista galakseista

Kesän rusketukset on jo melkein saatu Suomessa.

Kesän rusketukset on jo melkein saatu Suomessa. Ihoasi tummensi kesäkuukausina myös hyvin vähän muista galakseista tuleva uv-valo.

Kun lepäämme rannalla, kehoomme osuu noin sekstiljoonaa fotonia eli valohiukkasta sekunnissa. Luvussa on numeron 1 perässä 36 nollaa. Fotoneja tulee avaruudesta siis todella paljon.

Selvästi suurin osa niistä tulee ihollemme Auringosta. Hyvin pieni osa fotoneista on kuitenkin kulkenut maailmankaikkeudessa jopa miljardeja vuosia ennen kuin ne törmäävät kehoomme ja ihoomme.

Galakseista tuleva säteily on vain triljoonasosia koko rusketuksesta. Galakseja ei siis kannata syyttää ihosairauksista, sanoo astrofyysikko Simon Driver.

”Suurin osa meihin osuvista fotoneista tulee joko suoraan Auringosta, esimerkiksi pilvistä sironneina, tai heijastuneena aurinkokunnan pölystä”, hän sanoo verkkolehti Science Dailyssä.

Hän johti Kansainvälisen radioastronomian Icrar-keskuksen tutkimusta, joka mittaa muun muassa avaruuden säteilyn määrää.

Tähtitieteilijät ovat mitanneet tarkasti maapallon ulkopuolelta galakseista Maahan tulleen valon määrää. Mittaus tehtiin laajalla aallonpituuden alueella, aina mikronin osista millimetreihin.

Driver sanoo, että meihin osuu ulkoilmassa joka sekunti noin kymmenen miljardia fotonia, jotka tulevat ulkoavaruudesta.

Muiden galaksien fotonit syntyivät joko niiden tähdissä tai aineesta, kun se kiertyy supermassiivisiin mustiin aukkoihin. Aineisto on tarkin tähän asti koottu tiedosto galaksien taustasäteilystä.

Vaikka kymmenen miljardia fotonia sekunnissa kuulostaa paljolta, pitäisi meidän paistatella noissa fotoneissa biljoonia vuosia ennen kuin siitä aiheutuisi vahinkoa iholle, esimerkiksi ihosyöpää, sanoo Driver. Osa säteilystä muuttuu myös matkalla säteilyksi, joka ei ole iholle vahingollista.

Mittaus on osa tutkimusohjelmaa, jossa Icrar yrittää ymmärtää maailmankaikkeuden energiaa, massaa ja rakennetta.

Tutkimus julkaistiin ​​Astrophysical Journal -tiedelehdessä ja fyysikoiden Arxiv-verkkolehdessä.

• galaksit