Valikko

Tähtitieteilijät kuvasivat jäähtyneen tähden äkillisen kirkastumisen eli novan

Mittatietoja oli myös ajalta ennen novaa, mikä auttaa ilmiön selittämistä.

Puolalaiset tähtitieteilijät ovat kuvanneet rajusti kirkastuvan tähden eli novan yli 20 000 valovuoden päästä.

Ilmiössä valkoiseksi kääpiöksi sanottu tähti, jonka luettelonimi on V1213 Cen, kirkastui Kentaurin tähdistön suunnalla eteläisellä taivaalla.

Löytö tehtiin teleskoopilla, joka sijaitsee Atacaman autiomaassa Chilessä.

Tähti paistoi eteläisellä tähtitaivaalla tovin kirkkaasti ja alkoi himmentyä toukokuussa 2009. Maahan novan räjähdys olisi näkynyt muutaman viikon ajan kiikarilla tai kaukoputkella, jos sitä olisi osattu etsiä.

Tähtitieteilijät löysivät novan yhdistelemällä tietoja tutkimuksessa, jonka nimi on Ogle. Hankkeessa yritetään muun muassa jäljittää avaruuden ja galaksimme pimeää ainetta.

Puolalaisilla oli Oglen takia kuvasarjoja novan alueesta vuodesta 2003. Niistä tutkijat saattoivat nähdä, miltä nova ja sen kumppanitähti näyttivät ennen novan kirkastumista eli ennen toukokuuta 2009.

Se tekee tästä novasta arvokkaan. Yleensä novia kuvataan vasta, kun ne ovat hyvin kirkkaita. Nyt tutkijat voivat ehkä kuva- ja mittatietojen avulla tarkentaa teoriaa siitä, miten tällainen nova syntyy.

Valkoinen kääpiö on kuollut tähti, jonka koko on enää planeetan kokoluokkaa. Valkoinen kääpiö oli aiemmin tavallinen entinen tavallinen Aurinkomme kaltainen tähti, joka kulutti loppuun energiavarastonsa.

Jos se lukittuu kiertämään tavallista aktiivista tähteä, alkaa kääpiö viedä kumppaniltaan kaasua ja massaa.

Valkoisen kääpiön pinnalle kertyy ainetta, kunnes paineessa ja kuumuudessa käynnistyy väkivaltainen ja nopea ydinreaktio. Se kirkastaa valkean kääpiön väliaikaisesti novaksi.

Samalla kääpiö sysää avaruuteen materiaalia. Kirkastumisen jälkeen jäljelle jää yhä valkoinen kääpiö.

Seitsemän vuoden kuluttua eli nyt kohde V1213 on yhä 50 kertaa kirkkaampi kuin ennen räjähdystä, mutta sen valoisuus hiipuu koko ajan, jopa vuosisatoja.

Puolalaisten mukaan novan jälkeen kaksoistähtijärjestelmä pimenee lähes täysin. Valkoinen kääpiö ei enää ryöstä kaasua isommalta seuralaiseltaan.

Tähdet jäävät vakaaseen tilaan, kunnes sama ilmiö ehkä toistuu taas. Joidenkin novien tiedetään kirkastuvan uudestaan.

Kaasun kertymiseen voi kuitenkin mennä pitkäkin aika, tuhansia tai miljooniakin vuosia.

Joidenkin tähtitieteilijöiden mukaan nyt löydetty nova ei ole vielä vakaa. Siksi on liian aikaista sanoa varmasti, miten nämä kaksi tähteä kehittyvät tulevaisuudessa, kertoo Britannian yleisradioyhtiö BBC.

Novan kuva- ja mittatietojen avulla voidaan kuitenkin tarkentaa mallia siitä, kuin nova syntyy.

Toisenlaisesta valkean kääpiön kirkastumista sanotaan supernovaksi. Siinä valkoinen kääpiö tuhoutuu kokonaan, ja sitä voi sanoa tähden räjähtämiseksi.

Tähtitieteilijät havaitsevat Linnunradassa 5–10 novaa joka vuosi. Nova voi joskus näkyä viikkojen ajan paljaillekin silmille tai kiikareilla. Paljaille silmille uusi nova näkyy taivaalla noin vuosikymmenen välein.

Ogle-hanke seuraa tähtitaivaan tiheitä alueita, kuten kotigalaksimme Linnunradan keskustaa. Se on jo tunnistanut myös jo 20 eksoplaneettaa.

Löydöstä kertoi tiedelehti Nature.

• tähdet
Luetuimmat - Auto & Tiede

Löyhkäävä ”koiranlihakuja” on maanpäällinen helvetti, jossa päättömät, paistetut koirat odottavat vierailijoita – osa ihmisistä ajattelee yhä lihan maistuvan parhaalta, kun koira on piesty ennen teurastusta

Naton Euroopan-joukkojen johtaja: Venäjän suuret sotaharjoitukset Valko-Venäjällä voivat osoittautua ”Troijan hevoseksi”

Suomi on täynnä kuntia, joissa ulkomaalais­taustaisia on vain kourallinen – kartta osoittaa, että maahanmuutto keskittyy voimakkaasti suuriin kaupunkeihin

Suomen ökyhuviloita kaupataan nyt ulkomaisille ostajille – HS:n video näyttää, millaisen huvilan Suomesta saa kahdella miljoonalla eurolla

Näin stand up -koomikon brändiä suojellaan: Pikkufestivaalin ei annettu käyttää Sami Hedbergin nimeä vitsikilpailun nimessä

Venäjä riitelee 1940-luvun historiasta sekä Puolan että Baltian kanssa –  kutsuu Viron metsäveljiä natseiksi ja Puolan miehittämistä ilouutiseksi

Lifestyle­bloggaajan elämä on liian ihanaa ollakseen totta – Onko jatkuva ”täydellisen minän” esittely narsistista, nykyaikaa vai osa ihmisyyttä?

Kela olettaa kämppikseni maksavan asumismenoni

Suomalaiset saivat häpeällisen huonon tuloksen, kun eurooppalaisten hiilijalanjäljet pantiin kartalle – Miksi hiilijalanjälki paisuu Suomessa?

Seuraamme melankolisina ja pelokkaina James Bond -kansan surullista bluffia brexit-neuvotteluissa – kansanäänestystä edeltäneiden valheiden mittakaava alkaa tulla esiin

16-vuotias Linda kiinnostui Isisistä ja karkasi kotoaan Saksasta, nyt hänet on ehkä löydetty Mosulin tunneleista – mallioppilaasta tuli radikaali muutamassa kuukaudessa

Despacito on maailman kaikkien aikojen striimatuin kappale – Näistä syistä espanjankielisestä biisistä tuli niin valtaisa megahitti, myös Suomessa

Elävien kuolleiden kaupungilta näyttävän Daytonin ruumishuoneelta on tila loppu – Yhdysvaltoja riivaa historian pahin huume-epidemia, ja yliannostuksia ottavat niin eläkeläiset kuin lapsetkin

Asuntopula ajaa nuoria aikuisia Inarin metsiin – Kaisa Tikka peseytyy purossa ja käyttää jääkaappinaan kivenkoloa

11-vuotiaan Taijatuuli Louhivuoren isä joutui taposta vankilaan, ja vapauduttuaan isä tappoi uudestaan – ”Tuo mies on hulluin murhaaja, josta olen kuullut, ja mä rakastan sitä”

Australialaisnainen soitti hätänumeroon Yhdysvalloissa, paikalle tullut poliisi ampui hänet – omaiset vaativat vastauksia surmasta

Ruokolahden leijona oli isojen poikien pila – viranomaiset ovat tienneet totuuden 25 vuotta

Lipunmyynti lähijunissa loppui aikoja sitten, mutta 22 asemaa on edelleen ilman automaattia – Mitä tekee konduktööri, joka ei saa enää myydä lippuja?

Game of Thrones alkaa – Tällä jutulla pääset kartalle, mistä sarja ja päähenkilöt uudella kaudella jatkavat