Valikko

Tähtitieteilijät kuvasivat jäähtyneen tähden äkillisen kirkastumisen eli novan

Mittatietoja oli myös ajalta ennen novaa, mikä auttaa ilmiön selittämistä.

Puolalaiset tähtitieteilijät ovat kuvanneet rajusti kirkastuvan tähden eli novan yli 20 000 valovuoden päästä.

Ilmiössä valkoiseksi kääpiöksi sanottu tähti, jonka luettelonimi on V1213 Cen, kirkastui Kentaurin tähdistön suunnalla eteläisellä taivaalla.

Löytö tehtiin teleskoopilla, joka sijaitsee Atacaman autiomaassa Chilessä.

Tähti paistoi eteläisellä tähtitaivaalla tovin kirkkaasti ja alkoi himmentyä toukokuussa 2009. Maahan novan räjähdys olisi näkynyt muutaman viikon ajan kiikarilla tai kaukoputkella, jos sitä olisi osattu etsiä.

Tähtitieteilijät löysivät novan yhdistelemällä tietoja tutkimuksessa, jonka nimi on Ogle. Hankkeessa yritetään muun muassa jäljittää avaruuden ja galaksimme pimeää ainetta.

Puolalaisilla oli Oglen takia kuvasarjoja novan alueesta vuodesta 2003. Niistä tutkijat saattoivat nähdä, miltä nova ja sen kumppanitähti näyttivät ennen novan kirkastumista eli ennen toukokuuta 2009.

Se tekee tästä novasta arvokkaan. Yleensä novia kuvataan vasta, kun ne ovat hyvin kirkkaita. Nyt tutkijat voivat ehkä kuva- ja mittatietojen avulla tarkentaa teoriaa siitä, miten tällainen nova syntyy.

Valkoinen kääpiö on kuollut tähti, jonka koko on enää planeetan kokoluokkaa. Valkoinen kääpiö oli aiemmin tavallinen entinen tavallinen Aurinkomme kaltainen tähti, joka kulutti loppuun energiavarastonsa.

Jos se lukittuu kiertämään tavallista aktiivista tähteä, alkaa kääpiö viedä kumppaniltaan kaasua ja massaa.

Valkoisen kääpiön pinnalle kertyy ainetta, kunnes paineessa ja kuumuudessa käynnistyy väkivaltainen ja nopea ydinreaktio. Se kirkastaa valkean kääpiön väliaikaisesti novaksi.

Samalla kääpiö sysää avaruuteen materiaalia. Kirkastumisen jälkeen jäljelle jää yhä valkoinen kääpiö.

Seitsemän vuoden kuluttua eli nyt kohde V1213 on yhä 50 kertaa kirkkaampi kuin ennen räjähdystä, mutta sen valoisuus hiipuu koko ajan, jopa vuosisatoja.

Puolalaisten mukaan novan jälkeen kaksoistähtijärjestelmä pimenee lähes täysin. Valkoinen kääpiö ei enää ryöstä kaasua isommalta seuralaiseltaan.

Tähdet jäävät vakaaseen tilaan, kunnes sama ilmiö ehkä toistuu taas. Joidenkin novien tiedetään kirkastuvan uudestaan.

Kaasun kertymiseen voi kuitenkin mennä pitkäkin aika, tuhansia tai miljooniakin vuosia.

Joidenkin tähtitieteilijöiden mukaan nyt löydetty nova ei ole vielä vakaa. Siksi on liian aikaista sanoa varmasti, miten nämä kaksi tähteä kehittyvät tulevaisuudessa, kertoo Britannian yleisradioyhtiö BBC.

Novan kuva- ja mittatietojen avulla voidaan kuitenkin tarkentaa mallia siitä, kuin nova syntyy.

Toisenlaisesta valkean kääpiön kirkastumista sanotaan supernovaksi. Siinä valkoinen kääpiö tuhoutuu kokonaan, ja sitä voi sanoa tähden räjähtämiseksi.

Tähtitieteilijät havaitsevat Linnunradassa 5–10 novaa joka vuosi. Nova voi joskus näkyä viikkojen ajan paljaillekin silmille tai kiikareilla. Paljaille silmille uusi nova näkyy taivaalla noin vuosikymmenen välein.

Ogle-hanke seuraa tähtitaivaan tiheitä alueita, kuten kotigalaksimme Linnunradan keskustaa. Se on jo tunnistanut myös jo 20 eksoplaneettaa.

Löydöstä kertoi tiedelehti Nature.

• tähdet

Henri Karvinen jätti lukion väliin, työskenteli 10 vuotta rakennuksilla ja pääsi lääkikseen – Nyt hän kertoo, mikä oli onnistumisen salaisuus

Melania Trump piti harvinaisen julkisen puheen rohkeista naisista, ja Suomi oli näyttävästi esillä (tai ainakin yksi suomen kielen sana oli)

Jättimäinen pyton söi miehen Indonesiassa

Tukiopetusta jäi pitämättä Lauttasaaressa – rehtori antoi rahat opettajille joululahjaksi

Huumevalistus vie lapsilta lelut saksalaisissa päiväkodeissa – Suomalaistutkija: ”Kannattaa kokeilla kotonakin”

Tampereen teknillinen yliopisto halusi tehdä etiopialaisesta tyrannista kunniatohtorin – yliopistolta vaaditaan anteeksipyyntöä

Kauniaisissa on Suomen suurin keskieläke, yli 3 000 euroa – katso oman kuntasi tilanne

Sara Forsbergin piti esiintyä Katy Perryn kanssa, mutta Pietarsaaren Halpa-Hallin lavalle nousi uransa kadottanut lupaus – voiko tubetähti vielä nousta menestykseen?

Futistähti Ronaldon käsittämättömästä näköispatsaasta tuli somehitti, tässä parhaat reaktiot

Perheet kertovat pakkolääkittyjen ihmisoikeusjuristien kidutuksesta Kiinassa – rotat näykkivät nenää ja korvia

Jättimäinen pyton söi miehen Indonesiassa

Jos et siedä inhimillistä lämpöä, kannattaa katsoa peiliin – Pehmeiden arvojen pilkkaaminen kertoo usein pelosta

Euroopan vanhin laiskiainen putosi puusta Korkeasaaressa – tällainen on onnettomuuteen joutunut 43-vuotias Coco

Poliisin mukaan moni käännytettävä uhkailee itsemurhalla – Mitä afganistanilaiselle Rezalle tapahtui sen jälkeen, kun hän oli kiivennyt köysi kädessä Rautatientorin puuhun?

Toimitusjohtajalle potkut isosta espoolaisesta isännöinti- ja huoltoyhtiöstä – epäillään rahojen väärinkäytöstä

Tuulia Syvänen lopetti valehtelun kokonaan, ja se mullisti hänen elämänsä – ”Miksi feikkaamme, vaikka ihmiset tykkäävät meistä enemmän, kun uskallamme olla vajavaisia ja tyhmiä?”

Hille Korhosen uraan mahtuu 7 vuotta kotiäitinä – kesällä hänestä tulee ainoa suurta pörssiyhtiötä johtava nainen Suomessa