Valikko

Lähintä naapuritähteämme kiertää Maan tyyppinen planeetta – onko sillä vettä?

Eksoplaneetta on löytynyt naapuritähtemme Proxima Centaurin vierestä. Nyt siltä etsitään vettä.

Tutkijat ovat löytäneet uuden planeetan Auringon lähimmän naapuritähden kiertoradalta. Aurinkokunnan ulkopuolinen planeetta eli eksoplaneetta on ensimmäisen kerran havaittu näin läheltä Maata. Asiasta tiedotettiin keskiviikkona.

Pieni kivinen planeetta kiertää Auringon lähintä naapuritähteä, Proxima Centauria. Proxima b -nimisen planeetan pinnan lämpötila on alueella, jossa vesi voisi säilyä nestemäisessä muodossa.

Planeetan massa on noin 1,3 kertaa suurempi kuin Maan. Se kiertää emotähtensä kerran 11,2 päivässä.

Proxima Centauri on punainen kääpiötähti, joka sijaitsee vain hieman yli neljän valovuoden päässä aurinkokunnastamme. Se sijaitsee tähtitaivaalla Kentaurin tähdistön suunnassa.

Vaikka se on lähellä, se ei näy paljain silmin. Proximalla on naapurissaan paljon kirkkaampi kaksoistähti, joka tunnetaan nimellä Alpha Centauri AB.

Mullistavasta eksoplaneetan löydöstä kertoivat tiedelehti Nature ja Euroopan eteläinen observatorio (Eso). Tähän mennessä eksoplaneettoja on löytynyt paljon, mutta paljon kauempaa – niitä on löytynyt Nasan eksoplaneettatilaston mukaan liki 3 400 elokuun puoliväliin mennessä.

Löydön teki tähtitieteilijä Guillem Anglada-Escudé ryhmineen. Hän työskentelee Lontoon Queen Maryn yliopistossa.

Anglada-Escudé seurasi Proxima Centauria vuoden 2016 alkupuoliskolla Harps-spektrografilla, joka on osa Eson 3,6 -metristä kaukoputkea. Se sijaitsee La Sillassa Chilessä.

Seuranta oli osa Red Pale Dot -nimistä kampanjaa. Se selvitti, onko Proxima Centaurin lähellä planeettaa eli eksoplaneettaa, jonka massa huojuttaisi hieman emotähteään. Juuri huojunta kertoisi eksoplaneetasta.

Red Pale Dot herätti suurta huomiota tammikuusta huhtikuuhun 2016.

”Saimme ensimmäisiä havaintoja eksoplaneetasta jo vuonna 2013, mutta ne eivät olleet tarpeeksi luotettavia”, kertoo Anglada-Escudé Eson sivuilla. Työ jatkui vuonna 2016.

Anglada-Escudé kertoo, että hän seurasi vuoden 2016 alkupuolella Proxima Centaurin huojuntaa joka päivä 60 päivän ajan. Mitä pitemmälle seuranta eteni, sitä varmemmaksi hän tuli eksoplaneetasta.

Proxima Centauri lähestyy Maata tavallista kävelyvauhtia eli noin viisi kilometriä tunnissa – ja joskus etääntyy samaa vauhtia. Tämä säännönmukaisuus toistuu 11,2 päivän jaksoissa.

Tähtitieteilijät pystyivät mittaamaan huojuntaa niin sanotun Dopplerin siirtymän avulla. Se osoitti vääjäämättömästi, että Proxima Centaurin lähellä on eksoplaneetta.

Planeetta kiertää emotähteään seitsemän miljoonan kilometrin päässä. Se on vähemmän kuin kuuman sisäplaneetan Merkuriuksen etäisyys omaan Aurinkoomme. Etäisyys on vain noin viisi prosenttia Maan ja Auringon välisestä etäisyydestä, joka on keskimäärin 149 miljoonaa kilometriä.

Vaikka eksoplaneetta Proxima b kiertää hyvin lähellä emotähteään, on sillä niin sanottu lauhkea vyöhyke. Se tarkoittaa, että planeetan pintalämpötila voi periaatteessa sallia sen, että planeetan pinnalla säilyy nestemäinen vesi. Se ei haihdu avaruuteen tai jäädy ikiajoiksi.

Tämä johtuu siitä, että emotähti Proxima Centauri on paljon pienempi kuin Aurinkomme.

Lähiaikoina tähtitieteilijät tutkivat yhä tarkemmin Proxima b:n kaasukehää. Ehkä silloin selviää, onko eksoplaneetan pinnalla nestemäistä vettä ja voisiko se pitää yllä elämää.

Proxima b voi kuitenkin kärsiä runsaasta kosmisesta säteilystä. Lähitähdistä tulevat energiset roihut saattavat heikentää eksoplaneetan kaasukehää ja estää alkeellisten elämänmuotojen kehityksen. Säteily olisi paljon kovempaa kuin mitä maapallo saa nyt osakseen avaruudesta. Vielä ei tiedetä, onko planeetalla suojaava magneettikenttä kuten Maalla.

Elämän synnylle on kuitenkin edellytyksiä.

”Tähti Proxima Centaurin elinkaari on useita satoja tai tuhansia kertoja pidempi kuin Aurinkomme”, toteaa Artie Hatzes Naturen uutiskatsauksessa.

Siellä voisi siksi alkaa kehittyä elämää vasta sitten, kun Aurinkomme – ja Maa – ovat kuolleet. Elämä loppuu liialliseen kuumuuteen Maan päällä, kun Aurinkomme paisuu punaiseksi jättiläiseksi ja kärventää Maan.

Asuttavia maailmoja voi löytyä kotigalaksistamme Linnunradasta todella paljon, jos vesiplaneetta löytyy jo lähinaapurista, pohtii Hatzes Naturessa.

Tähtitieteilijät ovat pyrkineet löytämään Maan kaltaisia ​​planeettoja juuri lauhkean vyöhykkeen tähdiltä.

Proxima Centaurin massa on paljon pienempi kuin Auringon massa, eli vain 12 prosenttia siitä.

Tämän kokoiset viileät tähdet ovat tähtien luokituksessa niin sanotussa M-sarjassa. M-tähtien läheltä voi löytää mahdollisesti asuttavia planeettoja huojunnan avulla, koska planeetta huojuttaa pientä emotähteään näkyvämmin. Huojunnan avulla löytyi ensimmäinen eksoplaneetta tavallisen tähden ympäriltä vuonna 1995.

Huojunta on riittävän suurta, eli jopa metrin sekunnissa, ja se voidaan havaita nykyisillä laitteilla. Vertailun vuoksi Maa heiluttaa Aurinkoa noin 0,09 metriä sekunnissa.

Jos vain pieneltä murto-osaltakin M-tähtien läheltä löytyy lauhkean vyöhykkeen planeettoja, voisi kuvitella että galaksimme kuhisee elämää. M-tähdet ovat kaiken lisäksi pitkäikäisiä.

Lisää tietoa läheiseltä eksoplaneetalta saadaan, kun Nasan Tess-satelliitti kohoaa radalleen jo 2017. Se etsii lisää eksoplaneettoja tuhansilta M-tähdiltä.

Löydettyjen eksoplaneettojen ilmakehiä voi tutkia James Webb Space Telescope, joka puolestaan on määrä lähettää avaruuteen seuraavana vuonna eli 2018.

Lisäksi maan päälle rakennetaan isoa E-ELT-teleskooppia, joka sekin voi 2020-luvulla etsiä elämää läheltä ja kaukaa.

Tähtijärjestelmä Alpha ja Proxima Centaurille on juuri käynnistetty StarShot-hanke, jossa lähimpään tähtijärjestelmään vietäisiin pieniä satelliitteja.

• eksoplaneetat

”Ahne”, ”ikävä tapaus”, ”nuoria naisia lähentelevä outolintu” – tv-pomo Jorma Sairasen muistelmissa Spede, Petelius ja muut tv:n kultakauden suosikit saavat huutia

Työntekijän terveyden tuhonneen vantaalaiskoulun lattian alta löytyi silkkaa vettä – myös ilkivalta on pahentanut tilannetta

Miksi saunassa muka pitää olla alasti? Ei kai ihmisen alapää ole yhtään uimapukua hygieenisempi

Lapsettomuus on karu yllätys vanhemmaksi haluaville – ”Anna anteeksi ettei sinusta tullutkaan äitiä”

Nyt Netflix epäonnistui pahasti – menestykseksi odotettu sarja Iron Fist on täysi floppi, selitämme miksi

Kansalaiset nousivat kesäaikakapinaan – aloite viisarien kääntelyn lopettamisesta otti huiman kirin ja menee eduskunnan käsiteltäväksi

Suupielet halkeavat, hiukset putoavat ja väsyttää – onko kyse keväisestä vitamiinien puutteesta?

Kellojen siirto johtuu uusiseelantilaisesta postimiehestä, joka rakasti perhosia