Valikko

Hius saattaa korvata sormenjäljen rikostutkinnassa

Yksilön voitaisiin tunnistaa koko maailman väestöstä yhden ainoan hiuksen proteiinien avulla.

Yksilö voidaan tunnistaa myös karvan proteiineista. Menetelmän etuna on, että ne säilyvät paremmin kuin dna, esittävät menetelmän kehittäneet yhdysvaltalaiset tutkijat.

Rikostutkimuksissa ja arkeologiassa käytetään dna-profilointia, kun pitää selvittää, kenestä jokin biologinen todiste on peräisin.

Hankalaa tutkimusten kannalta on se, että dna tuhoutuu herkästi. Joskus sitä saadaan eristettyä näytteistä niin vähän, ettei sitä kyetä monistamaan parhaimmillakaan menetelmillä.

Siksi tutkija Glendon Parker Lawrence Livermore -laboratoriosta kollegoineen alkoi tutkia hiuksia.

Kuten dna:ssa, karvan sisältämissä proteiineissa on pieniä kemiallisia rakenne-eroja, joista yksilö voitaisiin tunnistaa. Mikä parasta, hius voi pysyä ehjänä jopa tuhansia vuosia.

Parker selvitti ryhmineen, voisiko hiusten proteiinia hyödyntää sormenjälkenä dna-profiloinnin tapaan.

Tutkijat keräsivät näytteitä 76 amerikkalaiselta, jotka olivat joko eurooppalaista tai afrikkalaista sukujuurta. Lisäksi he analysoivat hiustuppoja kuudelta henkilöltä, jotka olivat kuolleet kauan sitten. Vanhin näyte oli 260 vuotta vanha.

Hiusten proteiineista löytyi kuin löytyikin tarpeeksi merkkijaksoja, joiden avulla henkilö voidaan tunnistaa miljoonan ihmisen väestöstä, tutkijat sanovat tiedotteessaan.

Nyt ryhmä yrittää määrittää noin sadan proteiinimerkin nipun, joka riittäisi erottamaan yksilön koko maailman väestöstä yhden ainoan hiuksen avulla.

Jos hyvin käy, uusi tunnistusmenetelmä poikii työkalun rikospaikkatutkijoille ja arkeologeille.

”Olemme nyt samassa tilanteessa proteiinipohjaisessa tunnistuksessa kuin dna-profilointi oli alkuvaiheessa”, sanoo tutkijaryhmässä työskentelevä kemisti Brad Hart.

Tutkimuksen julkaisi PLoS One.

• Rikokset