Valikko

Osiris-Rex lentää asteroidi Bennulle, poimii siltä pienen näytteen ja pudottaa sen Maahan vuonna 2023

Asteroidi Bennu tulee lähemmäs Maata kuin Kuu vuonna 2035. On pieni mahdollisuus, että se iskeytyy Maahan 2100-luvulla.

Asteroidi Bennu on läpimitaltaan yli 500 metrin kokoinen asteroidi, joka kiertää Aurinkoa. Se tulee Maan lähelle kuuden vuoden välein. Pian Bennu saa meiltä vieraan.

Luotaimen Bennulle on määrä lähteä perjantain vastaisena yönä Suomen aikaa. Osiris–Rex-luotain kohoaa Atlas 5 -kantorakentin nokassa Floridasta avaruuteen.

Jos kaikki menee suunnitellusti, 2 110 kilon painoinen Osiris–Rex saapuu Bennulle elokuussa 2018. Se tutkii ja kuvaa asteroidia ensiksi noin 500 päivää.

Sitten Osiris–Rex laskeutuu kohti pintaa, on aivan pinnan lähellä vain hetken ja nappaa hellävaraisesti robottikäsivarren avulla näytteen.

Toiveissa on vähintään 60 grammaa asteroidin pinnan aineksia. Sitten luotain palaa hiljalleen – vasta seitsemän vuoden kuluttua lähdöstä – Maan lähelle. Lähellä Maata luotain pudottaa näytteen laskuvarjolla Utahin autiomaahan.

Yhdysvaltain avaruushallinnon Nasan tutkijat valitsivat Bennun kohteeksi tuhansien lähiasteroidien joukosta. Lopussa vaihtoehtoja oli enää viisi.

”Bennun koko, ikä, sen hiilipitoinen koostumus ja sen sopiva kiertorata Maan lähellä tekivät siitä helpon ja kiehtovan kohteen”, sanoi Osiris–Rex-ohjelman tutkija Christina Richey tiistaina lehdistölle, kertoo verkkosivusto Space.com.

Bennu kiertää yhden kierroksen Auringon ympäri 1,2 vuodessa ja tulee Maan lähelle kuuden vuoden välein. Asteroidin kiertoradan taso poikkeaa vain kuusi astetta maapallon radan tasosta.

Bennu löytyi vuonna 1999 Nasan Spitzer-avaruusteleskoopilla. Sen koko on noin 560 metriä leveimmästä kohdastaan, paljastavat tutkakuvat.

Olot ovat pysyneet asteroidilla samanlaisina ainakin 4,5 miljardia vuotta, eli näytteet saadaan ajalta, jolloin koko aurinkokunta oli muodostumassa.

Bennun tummuus viittaa siihen, että sen pinnalla on paljon hiiltä ja toivottavasti orgaanisia yhdisteitä. Se voisi auttaa elämän alkuperän selvittämisessä, sillä kaikessa elävässä maapallolla on paljon hiiliyhdisteitä.

Näytteestä saa ehkä tietoa siitä, kuinka aurinkokunta syntyi. Mahdollisesti Bennulta löytyy aminohappoja. Ne ovat elämän ja solujen proteiinien rakennuspalikoita, joita tiedetään syntyneen myös avaruudessa.

Maapallolla elämä käyttää yksinomaan ns. ”vasenkätisiä” aminohappoja eikä sen peilikuvia, oikeakätisiä aminohappoja. Bennulta saatu aineisto voisi selittää, syntyikö vasenkätisyys jo kemiallisissa reaktioissa avaruudessa vai vasta myöhemmin Maan päällä.

Tutkijat toivovat, että näytteessä olisi myös vesimolekyylejä. Ne voisivat kertoa, tuliko maapallon valtamerien vesi asterodeilta, jotka muinoin iskeytyivät Maahan.

Näyte pinnasta otetaan heinäkuussa 2020 laitteella, joka muistuttaa hieman auton ilmansuodatinta.

Näyte otetaan tavalla, jossa lennonjohdon ei tarvitse ankkuroitua asteroidille, jolla on heikko painovoima. Näytettä otettaessa vain robottikäsivarren pää koskettaa heikosti pintaa.

Käsivarren pää ampuu pintaan typpeä. Se nostattaa Bennun pinnalle pölyä ja pieniä kiviä muutaman sekunnin ajaksi. Tavoite on koota pölystä ja kivistä yli 60 grammaa asteroidin aineksia. Jos kaikki menee hyvin, näytteitä voi kertyä pari kiloa.

Osiris–Rexissä on tarpeeksi typpeä, joten se voi yrittää noutaa kolmekin kertaa asteroidin aineksia.

Bennu kulkee hyvin läheltä Maata vuonna 2035. Silloin se tulee lähemmas maapalloa kuin Kuu on nyt, eli alle 380  000 kilometrin päähän. Bennun rataan ei vaikuta vain painovoima.

Kun asteroidi pyörii akselinsa ympäri kierroksen noin 4,3 tunnissa, imee sen tumma pinta auringonvaloa ja säteilee lämpöä. Se on kuin pieni rakettimainen sivumoottori, joka muuttaa hiljalleen asteroidin rataa.

Näin lähellä maapallon massa antaa Bennun radalle uutta potkua, eivätkä tähtitieteilijät voi sen jälkeen enää tarkasti ennustaa asteroidin rataa. On kuitenkin laskettu, että on hyvin pieni mahdollisuus, yksi mahdollisuus 2 700:stä, että Bennu iskeytyisi Maahan joskus vuosina 2175–2196.

Jos näin kävisi, ei Bennu aiheuttaisi kovin suurta tuhoa tai ainakaan sukupuuttoja. Uskotaan, että esimerkiksi dinosauruksien sukupuuttoon vaikutti asteroidi, joka oli paljon suurempi eli noin kymmenen kilometriä leveä.

Osiris-Rex on kymmenen vuoden työn huipentuma. Luotaimen nimeksi tuli Osiris egytiläisen jumalan mukaan. Osiris hallitsi kuolemanjälkeistä elämää, mutta opetti ihmisille myös maanviljelyksen taitoja, eli oli myös uuden elämän jumala.

Rex on lyhenne luotaimen laitteista mutta viittaa myös Tyrannosaurus Rexiin.

• Asteroidit