Valikko

Osiris-Rex lentää asteroidi Bennulle, poimii siltä pienen näytteen ja pudottaa sen Maahan vuonna 2023

Asteroidi Bennu tulee lähemmäs Maata kuin Kuu vuonna 2035. On pieni mahdollisuus, että se iskeytyy Maahan 2100-luvulla.

Asteroidi Bennu on läpimitaltaan yli 500 metrin kokoinen asteroidi, joka kiertää Aurinkoa. Se tulee Maan lähelle kuuden vuoden välein. Pian Bennu saa meiltä vieraan.

Luotaimen Bennulle on määrä lähteä perjantain vastaisena yönä Suomen aikaa. Osiris–Rex-luotain kohoaa Atlas 5 -kantorakentin nokassa Floridasta avaruuteen.

Jos kaikki menee suunnitellusti, 2 110 kilon painoinen Osiris–Rex saapuu Bennulle elokuussa 2018. Se tutkii ja kuvaa asteroidia ensiksi noin 500 päivää.

Sitten Osiris–Rex laskeutuu kohti pintaa, on aivan pinnan lähellä vain hetken ja nappaa hellävaraisesti robottikäsivarren avulla näytteen.

Toiveissa on vähintään 60 grammaa asteroidin pinnan aineksia. Sitten luotain palaa hiljalleen – vasta seitsemän vuoden kuluttua lähdöstä – Maan lähelle. Lähellä Maata luotain pudottaa näytteen laskuvarjolla Utahin autiomaahan.

Yhdysvaltain avaruushallinnon Nasan tutkijat valitsivat Bennun kohteeksi tuhansien lähiasteroidien joukosta. Lopussa vaihtoehtoja oli enää viisi.

”Bennun koko, ikä, sen hiilipitoinen koostumus ja sen sopiva kiertorata Maan lähellä tekivät siitä helpon ja kiehtovan kohteen”, sanoi Osiris–Rex-ohjelman tutkija Christina Richey tiistaina lehdistölle, kertoo verkkosivusto Space.com.

Bennu kiertää yhden kierroksen Auringon ympäri 1,2 vuodessa ja tulee Maan lähelle kuuden vuoden välein. Asteroidin kiertoradan taso poikkeaa vain kuusi astetta maapallon radan tasosta.

Bennu löytyi vuonna 1999 Nasan Spitzer-avaruusteleskoopilla. Sen koko on noin 560 metriä leveimmästä kohdastaan, paljastavat tutkakuvat.

Olot ovat pysyneet asteroidilla samanlaisina ainakin 4,5 miljardia vuotta, eli näytteet saadaan ajalta, jolloin koko aurinkokunta oli muodostumassa.

Bennun tummuus viittaa siihen, että sen pinnalla on paljon hiiltä ja toivottavasti orgaanisia yhdisteitä. Se voisi auttaa elämän alkuperän selvittämisessä, sillä kaikessa elävässä maapallolla on paljon hiiliyhdisteitä.

Näytteestä saa ehkä tietoa siitä, kuinka aurinkokunta syntyi. Mahdollisesti Bennulta löytyy aminohappoja. Ne ovat elämän ja solujen proteiinien rakennuspalikoita, joita tiedetään syntyneen myös avaruudessa.

Maapallolla elämä käyttää yksinomaan ns. ”vasenkätisiä” aminohappoja eikä sen peilikuvia, oikeakätisiä aminohappoja. Bennulta saatu aineisto voisi selittää, syntyikö vasenkätisyys jo kemiallisissa reaktioissa avaruudessa vai vasta myöhemmin Maan päällä.

Tutkijat toivovat, että näytteessä olisi myös vesimolekyylejä. Ne voisivat kertoa, tuliko maapallon valtamerien vesi asterodeilta, jotka muinoin iskeytyivät Maahan.

Näyte pinnasta otetaan heinäkuussa 2020 laitteella, joka muistuttaa hieman auton ilmansuodatinta.

Näyte otetaan tavalla, jossa lennonjohdon ei tarvitse ankkuroitua asteroidille, jolla on heikko painovoima. Näytettä otettaessa vain robottikäsivarren pää koskettaa heikosti pintaa.

Käsivarren pää ampuu pintaan typpeä. Se nostattaa Bennun pinnalle pölyä ja pieniä kiviä muutaman sekunnin ajaksi. Tavoite on koota pölystä ja kivistä yli 60 grammaa asteroidin aineksia. Jos kaikki menee hyvin, näytteitä voi kertyä pari kiloa.

Osiris–Rexissä on tarpeeksi typpeä, joten se voi yrittää noutaa kolmekin kertaa asteroidin aineksia.

Bennu kulkee hyvin läheltä Maata vuonna 2035. Silloin se tulee lähemmas maapalloa kuin Kuu on nyt, eli alle 380  000 kilometrin päähän. Bennun rataan ei vaikuta vain painovoima.

Kun asteroidi pyörii akselinsa ympäri kierroksen noin 4,3 tunnissa, imee sen tumma pinta auringonvaloa ja säteilee lämpöä. Se on kuin pieni rakettimainen sivumoottori, joka muuttaa hiljalleen asteroidin rataa.

Näin lähellä maapallon massa antaa Bennun radalle uutta potkua, eivätkä tähtitieteilijät voi sen jälkeen enää tarkasti ennustaa asteroidin rataa. On kuitenkin laskettu, että on hyvin pieni mahdollisuus, yksi mahdollisuus 2 700:stä, että Bennu iskeytyisi Maahan joskus vuosina 2175–2196.

Jos näin kävisi, ei Bennu aiheuttaisi kovin suurta tuhoa tai ainakaan sukupuuttoja. Uskotaan, että esimerkiksi dinosauruksien sukupuuttoon vaikutti asteroidi, joka oli paljon suurempi eli noin kymmenen kilometriä leveä.

Osiris-Rex on kymmenen vuoden työn huipentuma. Luotaimen nimeksi tuli Osiris egytiläisen jumalan mukaan. Osiris hallitsi kuolemanjälkeistä elämää, mutta opetti ihmisille myös maanviljelyksen taitoja, eli oli myös uuden elämän jumala.

Rex on lyhenne luotaimen laitteista mutta viittaa myös Tyrannosaurus Rexiin.

• Asteroidit
  • Elämän alku

”Naamat” on kuin tuhannen ihmisen kotibileet – Tältä näyttää festivaalilla, joka suututti Sami Hedbergin managerin ja jonka liput myytiin loppuun ennen kuin esiintyjiä oli edes julkistettu

Jos alamme tuomita toisiamme kuvottavien mutta yksityisiksi tarkoitettujen sanomisten vuoksi, olemme matkalla takaisin keskiajalle

”Boksi” esti nukkumisen ja kuulustelijan sylki lensi – Ageeda Paavel muistaa tarkkaan, mitä KGB:n edeltäjä teki hänelle teinityttönä Tallinnan synkimmässä kellarissa kesällä 1946

Dna-testi voi paljastaa sukusalaisuuksia satojen vuosien takaa – Laurin jälkeläisille selvisi, että he eivät polveudukaan Laurista

Lihavuus lisääntyy joka puolella maailmaa – Suomessa on lihavia Ruotsia enemmän, mutta maailmassa olemme vain keskitasoa, kertoo 195 maan vertailu

Kehäradan lipunmyynti on ajoittain ruuhkautunut Helsinki-Vantaalla – ”Oli säälittävää nähdä turhautuneet ulkomaalaiset ja kärsimättömät suomalaiset yhden lippuautomaatin edessä”

Suunnitteletko budjettimatkaa? Hintavertailu kertoo, missä on nyt edullista lomailla

Kerrostalokaksio paloi täysin Vantaalla – tulipalon aiheutti vartioimatta jäänyt kynttilä, asunnossa ei palovaroitinta

Trump: Minulla on tarvittaessa ”täydelliset armahdusvaltuudet” – tutkijat kyseenalaistavat

Taiteilija Miina Äkkijyrkkä syytti norjalaistaiteilijaa kopioinnista ja vaati 118 000 euron korvauksia – Tekijänoikeusneuvosto katsoi teokset parodioiksi

Merkillinen välikohtaus Itämerellä ihmetyttää – se liittynee Venäjän lisääntyneeseen uhoon

Kolmen päivän katkaisuhoito ei riitä koko kesän jatkuneen tissuttelun lopettamiseen – tuntuu, että puolisoni on jätetty heitteille

Rintasyövästä kertaalleen parantuneen Astrid Swanin syöpä on uusiutunut

Erin Dillon menetti kaksi lastaan huumeiden takia, mutta haaveilee silti yhä huumeista – HS:n reportaasi valkoisten kerjäläisten kaupungista, jossa huumepussit toimitetaan kotioven eteen

Onko Helsinki kupla, jota muu Suomi ei ymmärrä? ”Osa muualla asuvien Helsinki-kritiikistä voi olla ihmettelyä sen äärellä, mihin ei itsellä ole mahdollisuutta”

Elävien kuolleiden kaupungilta näyttävän Daytonin ruumishuoneelta on tila loppu – Yhdysvaltoja riivaa historian pahin huume-epidemia, ja yliannostuksia ottavat niin eläkeläiset kuin lapsetkin

Asuntopula ajaa nuoria aikuisia Inarin metsiin – Kaisa Tikka peseytyy purossa ja käyttää jääkaappinaan kivenkoloa

Australialaisnainen soitti hätänumeroon Yhdysvalloissa, paikalle tullut poliisi ampui hänet – omaiset vaativat vastauksia surmasta

Tällainen on Helsingin kallein vuokrakämppä: huoneita 11, neliöitä 500, vuokra 25 000 euroa kuussa

Lipunmyynti lähijunissa loppui aikoja sitten, mutta 22 asemaa on edelleen ilman automaattia – Mitä tekee konduktööri, joka ei saa enää myydä lippuja?