Valikko

Australian aboriginaalien geenit vihjaavat, että kaikki nykyihmiset ovat saman Afrikasta lähteneen seurueen jälkeläisiä

Tutkijat ovat kiistelleet vuosikymmeniä siitä, levittäytyikö nykyihminen Afrikasta maailmalle yhtenä vai useampana eri retkikuntana.

Miten ihminen valloitti maailman? Tutkijat ovat kiistelleet vuosia siitä, levittäytyivätkö esi-isämme Afrikasta maailmalle yhtenä aaltona noin 40–80 000 vuotta sitten vai lähtivätkö ensimmäiset matkaan jo yli 120 000 vuotta sitten.

Geenitutkimukset ovat puoltaneet yhtä myöhempää lähtöä, mutta 80–125 000 vuoden ikäisiksi ajoitetut fossiili- ja esinelöydöt Afrikan ulkopuolella puhuvat useamman muuttoaallon puolesta.

Aikaisempi startti selittäisi muun muassa sen, että nykyihminen ehti Australiaan jo noin 50 000 vuotta sitten. Kriitikoiden mielestä myöhäisempi lähtö ei käy järkeen, koska silloin ensimmäisten australialaisten olisi pitänyt löytää uusi kotimantereensa liki juosten.

Nyt Nature-tiedelehdessä julkaistut kolme geenitutkimusta antavat vahvaa näyttöä siitä, että australialaisten esivanhemmat eivät ottaneet varaslähtöä Afrikasta, vaan he lähtivät maailmalle samassa porukassa kuin eurooppalaisten ja aasialaisten kansojen esi-isät.

Oleellisin uusi tieto saatiin tutkimuksessa, jossa analysoitiin Papua-Uuden-Guinean ja Australian alkuperäisasukkailta saatuja yli sataa uutta dna-näytettä. Ne vahvistavat, että aboriginaalit ja heidän lähinaapurinsa papualaiset erkanivat eurooppalaisten ja aasialaisten esi-isistä noin 58 000 vuotta sitten.

Tähän asti aboriginaalien alkuperää on jouduttu päättelemään hyvin rajoittuneen geeniaineiston varassa, sillä alkuperäisasukkaat ovat suhtautuneet alkuperänsä tutkimiseen nuivasti. Taustalla on muun muassa nyttemmin virheelliseksi todettu dna-tutkimus, jonka mukaan aboriginaalit eivät olisikaan olleet Australian ensimmäisiä asukkaita.

Dna-analyysit vahvistivat, että aboriginaalien ja papualaisten esivanhemmat erkanivat muista ihmisistä hyvin pian Afrikasta lähdön jälkeen. Ensimmäisten eurooppalaisten ja aasialaisten esivanhemmat viihtyivät yhdessä pidempään.

Tämä ei tarkoita, etteikö nykyihmisiä olisi voinut seikkailla Afrikan ulkopuolella aiemminkin.

Samassa Naturen numerossa esitellään myös geenitutkimus, joka tukee teoriaa useammasta muuttoaallosta. Papualaisten perimästä vähintään kaksi prosenttia näyttää nimittäin periytyneen ihmisryhmältä, joka on erkaantunut afrikkalaisista ennen eurooppalaisten ja aasialaisten yhteisiä kantavanhempia.

Tämä porukka on tutkimuksen mukaan eriytynyt muista noin 120 000 vuotta sitten. Sitä dna:sta ei voida päätellä, kohtasiko myöhempi retkikunta heidät nykyisen Papua-Uuden-Guinean alueella vai jossain matkan varrella.

Naturen uusista tutkimuksista yksi vahvisti löydöillään aiempaa valtakäsitystä, että kaikkien nykyisten ihmisten yhteiset esivanhemmat alkoivat eriytyä pienemmiksi ryhmiksi noin 200 000 vuotta sitten.

Päätelmänsä tueksi tutkijat keräsivät uusia näytteitä 142 sellaiselta kansalta, jotka yleensä ovat olleet geenitutkimuksissa aliedustettuina.

• Aboriginaalit
  • Geenit
  • Ihminen
  • ihmisen esihistoria

Suuren urheilusponsorin perijä välttelee oikeudenkäyntiä kuolonkolarista – ja viettää yhä ylellistä elämää

Sara Forsbergin piti esiintyä Katy Perryn kanssa, mutta Pietarsaaren Halpa-Hallin lavalle nousi uransa kadottanut lupaus – voiko tubetähti vielä nousta menestykseen?

Henri Karvinen jätti lukion väliin, työskenteli 10 vuotta rakennuksilla ja pääsi lääkikseen – Nyt hän kertoo, mikä oli onnistumisen salaisuus

”Mikä Juha Sipilää vaivaa?” – Hallituskumppanit kummastelevat pääministerin outoja ja arvaamattomia avauksia

Tanskan maahanmuutto­ministeri: Jos pizzeriassa ei puhuta tanskaa, ilmiantakaa se viranomaisille

Helsinkiläinen rakennusalan opiskelija kuvaa kerrostaloja Instagramiin, brittien The Guardian -lehti ihastui

Sörnäisten rantatien kupeeseen tulossa ravintola- ja vapaa-ajan keskittymä – Tarkoitus avata jo tänä kesänä

Tampereen teknillinen yliopisto halusi tehdä etiopialaisesta tyrannista kunniatohtorin – yliopistolta vaaditaan anteeksipyyntöä

Huumevalistus vie lapsilta lelut saksalaisissa päiväkodeissa – Suomalaistutkija: ”Kannattaa kokeilla kotonakin”

Futistähti Ronaldon käsittämättömästä näköispatsaasta tuli somehitti, tässä parhaat reaktiot

Poliisin mukaan moni käännytettävä uhkailee itsemurhalla – Mitä afganistanilaiselle Rezalle tapahtui sen jälkeen, kun hän oli kiivennyt köysi kädessä Rautatientorin puuhun?

Melania Trump piti harvinaisen julkisen puheen rohkeista naisista, ja Suomi oli näyttävästi esillä (tai ainakin yksi suomen kielen sana oli)