Valikko

Australian aboriginaalien geenit vihjaavat, että kaikki nykyihmiset ovat saman Afrikasta lähteneen seurueen jälkeläisiä

Tutkijat ovat kiistelleet vuosikymmeniä siitä, levittäytyikö nykyihminen Afrikasta maailmalle yhtenä vai useampana eri retkikuntana.

Miten ihminen valloitti maailman? Tutkijat ovat kiistelleet vuosia siitä, levittäytyivätkö esi-isämme Afrikasta maailmalle yhtenä aaltona noin 40–80 000 vuotta sitten vai lähtivätkö ensimmäiset matkaan jo yli 120 000 vuotta sitten.

Geenitutkimukset ovat puoltaneet yhtä myöhempää lähtöä, mutta 80–125 000 vuoden ikäisiksi ajoitetut fossiili- ja esinelöydöt Afrikan ulkopuolella puhuvat useamman muuttoaallon puolesta.

Aikaisempi startti selittäisi muun muassa sen, että nykyihminen ehti Australiaan jo noin 50 000 vuotta sitten. Kriitikoiden mielestä myöhäisempi lähtö ei käy järkeen, koska silloin ensimmäisten australialaisten olisi pitänyt löytää uusi kotimantereensa liki juosten.

Nyt Nature-tiedelehdessä julkaistut kolme geenitutkimusta antavat vahvaa näyttöä siitä, että australialaisten esivanhemmat eivät ottaneet varaslähtöä Afrikasta, vaan he lähtivät maailmalle samassa porukassa kuin eurooppalaisten ja aasialaisten kansojen esi-isät.

Oleellisin uusi tieto saatiin tutkimuksessa, jossa analysoitiin Papua-Uuden-Guinean ja Australian alkuperäisasukkailta saatuja yli sataa uutta dna-näytettä. Ne vahvistavat, että aboriginaalit ja heidän lähinaapurinsa papualaiset erkanivat eurooppalaisten ja aasialaisten esi-isistä noin 58 000 vuotta sitten.

Tähän asti aboriginaalien alkuperää on jouduttu päättelemään hyvin rajoittuneen geeniaineiston varassa, sillä alkuperäisasukkaat ovat suhtautuneet alkuperänsä tutkimiseen nuivasti. Taustalla on muun muassa nyttemmin virheelliseksi todettu dna-tutkimus, jonka mukaan aboriginaalit eivät olisikaan olleet Australian ensimmäisiä asukkaita.

Dna-analyysit vahvistivat, että aboriginaalien ja papualaisten esivanhemmat erkanivat muista ihmisistä hyvin pian Afrikasta lähdön jälkeen. Ensimmäisten eurooppalaisten ja aasialaisten esivanhemmat viihtyivät yhdessä pidempään.

Tämä ei tarkoita, etteikö nykyihmisiä olisi voinut seikkailla Afrikan ulkopuolella aiemminkin.

Samassa Naturen numerossa esitellään myös geenitutkimus, joka tukee teoriaa useammasta muuttoaallosta. Papualaisten perimästä vähintään kaksi prosenttia näyttää nimittäin periytyneen ihmisryhmältä, joka on erkaantunut afrikkalaisista ennen eurooppalaisten ja aasialaisten yhteisiä kantavanhempia.

Tämä porukka on tutkimuksen mukaan eriytynyt muista noin 120 000 vuotta sitten. Sitä dna:sta ei voida päätellä, kohtasiko myöhempi retkikunta heidät nykyisen Papua-Uuden-Guinean alueella vai jossain matkan varrella.

Naturen uusista tutkimuksista yksi vahvisti löydöillään aiempaa valtakäsitystä, että kaikkien nykyisten ihmisten yhteiset esivanhemmat alkoivat eriytyä pienemmiksi ryhmiksi noin 200 000 vuotta sitten.

Päätelmänsä tueksi tutkijat keräsivät uusia näytteitä 142 sellaiselta kansalta, jotka yleensä ovat olleet geenitutkimuksissa aliedustettuina.

• Aboriginaalit
  • geenit
  • Ihminen
  • ihmisen esihistoria

Poliisi epäilee Helsingissä ”kaikkien aikojen korruptiotapausta” – Helsingin opetusviraston turvallisuuspäällikkö vangittu

Ruokatrendit, kuten sushi, veganismi ja pienoluet, ovat esittämistä, jolla hyväosaiset tekevät eroa muihin, sanoo tutkija – ja hänellä on lukuja todisteeksi

Helsingin epäily tarkentui: Virkamies veti välistä oppilaiden tietokoneisiin tarkoitettuja rahoja – päätti jopa 55 miljoonasta eurosta

”Jokainen, jolla on auto, häviää” – Veronmaksajien mukaan Bernerin esitys uhkaa romahduttaa käytettyjen autojen arvon jo nyt

Nyt on hyvä hetki kilpailuttaa sähkösopimus – tässä helpot pikaohjeet, joilla säästät satasia

Perussuomalaisten kansanedustaja laulaa levyllään ”punahuorasta” – Kannen kuvassa uhataan aseella naista punaisten muistomerkillä

Tiedustelupalvelu CIA avasi arkistojaan nettiin – ufoja, vakoilutarinoita sekä satoja Suomea koskevia asiakirjoja

Viranomaiset hakivat espoolaispojan kesken koulupäivän – vakavasti sairas äiti ei pääse tapaamaan satojen kilometrien päähän vietyä lastaan

Ennen musiikkiluokille jonotettiin, nyt niitä ajetaan alas: ”Musiikista tulee tätä menoa vain eliitin harrastus”

Yhdysvaltojen ex-presidentti George H.W. Bush teho-osastolla, vaimokin vietiin sairaalaan

Olivia Oras ryhtyi instaamaan, sai tuhansia seuraajia ja vietti 16-vuotiaana vip-elämää – mutta alkoi pelätä imeytymistä someen ja palasi kotiin

Vanhemmat ovat menneet digiloikasta sekaisin, ja siksi monien lasten sanavarasto laahaa pahasti jäljessä

Olen 48-vuotiaana erinomaisessa kunnossa – silti työnhakuni tyssäsi ”iän asettamiin rajoituksiin”

Ulkomailla asuneet suomalaiset kertovat rajusta paluusokista: ”Tuntui siltä, että ainoa vaihtoehto on lähteä taas pois”

Parisuhteissa mies ei päätä juuri mistään, sanoo asiantuntija – ”Tasa-arvoisesta suhteesta on ajauduttu hyvin kauas”

Uudet seksitavat lisäävät rajusti nielusyöpien määrää – tutkija ehdottaa HPV-rokotusohjelman laajentamista poikiin

Joukko Munkkiniemen yhteiskoulun lukion oppilaita karkasi bileristeilylle Ruotsiin – Rehtori: ”Viitteitä suuresta salajuonesta”

Heli Kurjanen kehitti maailman myydyimmän kuukautiskupin – suorasukainen markkinointi on järkyttänyt Yhdysvalloissa

Kukaan ei tunne 25-vuotiasta Axel Thesleffiä, mutta hänen biisinsä oli viime vuoden suurin Suomi-hitti, jota on kuunneltu yli 130 miljoonaa kertaa – Miten se on mahdollista?

Muutin 41-vuotiaana vanhempieni luokse ja toivon, että oma lapseni voi keski-ikäisenä kivuta syliini itkemään