Valikko

Galakseja on kymmenen kertaa luultua enemmän

Jopa 90 prosenttia on vielä meiltä näkymättömissä.

Avaruusteleskooppi Hubblen havaintoja läpi käyneet tutkijat tajusivat, että universumissamme lilluukin galakseja parituhatta miljardia, ainakin kymmenen kertaa enemmän kuin aiemmin kuviteltiin.

Maailmankaikkeutta pilkuttavat galaksit, valtavat kosmiset rakennelmat, joista jokainen sisältää pölyä, kaasua, pimeää ainetta ja miljardeja tähtiä.

Tähänastinen arvio niiden määrästä on ollut 100–200 miljardia. Nyt kansainvälinen tutkijaryhmä esittää laskelmiensa perusteella, että lukuun pitää panna nolla perään.

Galaksien paljous paljastui, kun astrofysiikan professori Christopher Conselicen johtama työryhmä perkasi Hubble-avaruusteleskoopin ja muiden laitteiden tekemiä havaintoja. Ne muunnettiin 3d-kartoiksi, joista tutkijat laskivat galaksien tiheyttä ja tilavuutta pienistä viipaleista avaruutta kerrallaan.

Menetelmä oli työläs, mutta sillä saatiin tietoa galaksien määristä universumin eri ikävaiheissa. Lisäksi tutkijat käyttivät uusia matemaattisia malleja, jotka arvioivat myös sellaisten galaksien määrän, joihin nykyteknologia ei yllä.

Tulosten perusteella jopa 90 prosenttia universumin galakseista on liian kaukana tai liian himmeitä, jotta voisimme nähdä niitä, kertoo Hubblen tiedote.

”Galaksien määrä on tähtitieteen peruskysymyksiä. On häkellyttävää, että yli 90 prosenttia galakseista on vielä tutkimatta. Kuka tietää, mitä löydämmekään, kun pääsemme niihin kiinni seuraavan sukupolven teleskoopein” Conselice maalailee.

Tutkimuksen julkaisi Astrophysical Journal.

• galaksit

Alkoholin liikakäyttö on paljon vakavampi uhka kuin tupakanpoltto – silti vain tupakoitsijat ovat ajojahdin kohteina

2,5-vuotias kiinalaistyttö on niin kova syömään, että hänestä tuli nettisensaatio – syömisvideovillitys leviää maailmalla ja hivuttautuu ehkä Suomeenkin

Valkoisen talon vaikutusvaltaisena neuvonantajana toimiva Trumpin vävy joutui FBI:n Venäjä-tutkinnan kohteeksi

Hautajaisten sotilaallisuus yllätti eduskunnan entisen pääsihteerin Seppo Tiitisen: ”Sopi Maunolle, kenraalit olivat helisemässä hänen kanssaan”

Ennuste vuodelle 2050: Suomessa kirkkoon kuuluu vain joka kymmenes, islam ja datauskonto kasvattavat suosiotaan maailmalla

Tellervo Koivisto jätti jäähyväiset aviomiehelleen Mauno Koivistolle

Poikkeuksellinen elämäntarina teki Mauno Koivistosta viimeisen suurmiehen – näin presidentti saateltiin hautaan

Trump yllätti Nato-kokouksessa: Ei luvannut tukea yhteispuolustukselle, vaati maahanmuuton valvontaa ja terrorismin kitkemistä kokonaan

Geenitekniikan supertähti kehitti kaikessa hiljaisuudessa geenisakset, jotka mullistivat tiedemaailman – ”Ne ovat huippumuotia”

Hevosharrastaja Tuuli Suominen teki harrastuksestaan työn, mutta se vei ilon koko lajista: ”Miksi minulle niin rakkaasta asiasta oli tullut niin ahdistavaa?”

Tellervo Koivisto jätti jäähyväiset aviomiehelleen Mauno Koivistolle

Britannia raivostui USA:lle Manchester-kuvien vuotamisesta – Trump lupasi kovia otteita hallintonsa vuotajia vastaan ja ulkoministeri Tillerson matkustaa Britanniaan

Mauno Koivisto saatettiin haudan lepoon, Suomi herkistyi muistelemaan presidenttiä ja itsenäisyyden vaiheita – HS kokosi hautajaispäivän tärkeimmät hetket

Kun veli sairastui skitsofreniaan, Tiina Tuomisen elämässä alkoi vuosien salailu: ”Kun kerroin työkavereille, tajusin, miten paljon salaisuus oli syönyt minua”

Ilmavaivoja ruisleivästä, ummetusta mustikoista – Katso, missä ruoka-aineissa saattaa piillä vatsavaivojen syy

Kiky-sopimus teki monien helatorstaista tavallisen työpäivän, eikä se miellytä kaikkia – ”Toki tämä päähän ottaa”

Oikeustieteilijät pöyristyivät: Suomessa ei ole kahdeksaan kuukauteen hallitusta ja presidenttiä valvovaa oikeuskansleria – ”Täysin kestämätöntä perustuslain kannalta”

Pitäisikö perheellisten naisten lyhentää työuraansa vielä asepalveluksellakin? Tällaiset vaatimukset kertovat, että feminismiä tarvitaan

Presidentti Mauno Koiviston hautajaiset alusta loppuun – seppeleiden lasku, siunaustilaisuus, yleisö kaduilla, surusaattue ja hautaan lasku

Tähtien sota ilmestyi 40 vuotta sitten, mutta George Lucasin mielestä elokuva ei ole valmis – ja siksi hän on onnistunut lähes pilaamaan sen

200 tonnia kemikaaleja muutti rehevöityneen suomalais­järven turkoosin­kirkkaaksi kuin Välimeri – ”Muutos on aivan uskomaton”

Britannia ei usko Manchesterin pommittajan toimineen yksin, poliisi otti kiinni lisää ihmisiä

Luokkahyppy voi myös kaduttaa – yliopistoon päätynyt duunarin lapsi ikävöi takaisin työväenluokkaan

Luokkajako lentokoneessa näkyy ilmaraivona

Suomalaisen tunnistaa ulkomailla jo kaukaa

Kemikaalein puhdistettu järvi nousi supersuosituksi, video veden alta todistaa häkellyttävän hyvän näkyvyyden: ”Norjan meret jäävät toiseksi”

Paljonko rahaa on sopiva lahja? Tapakouluttaja kannustaa kohtuuteen ja ihmettelee työikäisten matkakassoja

Kauppatieteiden opiskelija havahtui turhanpäiväiseen kulutukseensa ja alkoi vältellä kaikkea muoviin pakattua – nyt hän tekee jopa deodoranttinsa itse

Onko tämä kaikkien aikojen seuramatka? 800 suomalaista lähtee Afrikkaan testaamaan ripulirokotetta, joka voi pelastaa miljoonia lapsia – sinä voit hakea mukaan matkalle

Turkoosinkirkkaaksi hetkessä muuttunut suomalaisjärvi herättää ihailua ja epäilyä: Onko kemikaalikäsittely varmasti turvallinen? Entä voitaisiinko sillä kirkastaa myös Töölönlahti?