Valikko

Kukonpoikien abortointi säästäisi tipujen tappamiselta

Kun sukupuoli pystytään määrittämään munasta, ylimääräiset untuvikot voidaan poistaa jo ennen kuoriutumista.

Maailmassa tapetaan vuosittain yli kolme miljardia kukonpoikaa.

Munijakanoja elää maailmassa yli kuusi miljardia, melkein yhtä paljon kuin ihmisiä. Kanan elämä on kuitenkin lyhyt, 1,5–2 vuotta. Kannan ylläpitämiseksi on tuotettava yli kolme miljardia uutta munijaa vuosittain.

Sivutuotteena syntyy saman verran hyödyttömiä kukkoja. Ne on ensin valikoitava erilleen. Sitten ne on tapettava.

Muutaman vuoden päästä verilöylyt todennäköisesti laantuvat, kun kukot voidaan abortoida ennen kuoriutumista.

Suomessa on kolme ja puoli miljoonaa munijakanaa. Luvusta voi päätellä, että täälläkin tapettavien kukkojen määrä on miljoonaluokkaa. Meillä ne lähetetään autuaammille kiekumismaille hiilidioksidikaasutuksella.

Kukonpoikien massateurastus on jo vuosia herättänyt vastustusta Saksassa ja Yhdysvalloissa. Pelissä ovat isot rahat ja vahvat tunteet. Munia pöytään ja halvalla, sanoo kuluttaja. Samaan aikaan hän haluaa suojella hellyttäviä untuvikkoja.

Tilanne helpottuu, jos linnun sukupuoli voidaan määrittää ennen kuoriutumista.

Saksassa Nordrhein-Westfalenin osavaltion maatalousministeriö kielsi jo vuonna 2013 kukonpoikien tappamisen, mutta munantuottajat veivät päätöksen oikeuteen.

Saksan maatalousministeri Christian Schmidt on sanonut haluavansa lopettaa tappamisen heti, kun tekniikka sukupuolen määrittämiseksi munavaiheessa kaupallistuu. Samaa on sanonut yhdysvaltalaisten munantuottajien osuuskunta United Egg Producers.

Ongelmaa ratkaistaan nyt monenlaisilla teknologioilla usean yliopiston ja yrityksen voimin.

Fyysikko Robert Galli ja kemisti Gerald Steiner Dresdenin teknillisestä instituutista ehdottavat Raman-spektroskopiaa. Siinä tutkimuskohdetta valaistaan lasersäteellä. Osa valosta siroaa takaisin, mutta eri aallonpituudella. Tapahtuu niin sanottu Ramanin siirtymä, joka kertoo kohteen koostumuksesta.

Munasovelluksessa robotti tekee lasersäteellä munan kuoreen reiän, jonka halkaisija on puolitoista senttimetriä. Aukkoon suunnataan lasersäde. Alkion verisuonet sirottavat valoa eri tavoin riippuen alkion sukupuolesta. Tutkijaryhmä on kehittänyt algoritmin, joka päättelee sukupuolen sironnan perusteella.

Tunnistus tehdään kolmantena päivänä munimisen jälkeen. Kanan alkioon on silloin kehittynyt verisuonia, mutta ei vielä hermosoluja. Siksi se ei tunne kipua.

Urospuoliset munat voidaan hävittää. Naarasmunat suljetaan kirurgisella teipillä.

Laboratoriossa sukupuoli kyettiin määrittelemään 90 prosentin tarkkuudella. Tutkijaryhmä työskentelee nyt suuren kanankasvattajayrityksen Lohmann Tierzuchtin kanssa teknologian kaupallistamiseksi.

Toinen tapa määritellä sukupuoli on kemiallinen. Sitä kehittävät hollantilainen In Ovo ja tanskalainen Sanovo Technology. Ne lupaavat sukupuolen määrittelyautomaatteja markkinoille vuonna 2018.

Teknologiassa munankuoren läpi työnnetään ohut neula, joka ottaa näytteen. Sukupuoli selvitetään näytteen sisältämistä aineista. Yritys ei kerro, mitä ne ovat.

Merkkiaineita on kuvattu muualla julkaistuissa tutkimuksissa. Leipzigin yliopiston ryhmä mainitsee nais- ja mieshormonit ja niiden johdannaisia: estradiolin, estronisulfaatin ja testosteronin.

Molempien menetelmien haittana on, että munaan täytyy tehdä reikä. Dresdenissä toimivan Evonta-Technologyn tutkijat ovat ehdottaneet kosketuksetonta tapaa. Munaa valaistaan halogeenilampulla ja läpikulkenut valo mitataan hyperspektrikameralla. Analyysiohjelma tunnistaa sukupuolen untuvien värin perusteella.

Hyperspektrikamerat ottavat kohteesta kuvaa suurella joukolla aallonpituuksia. Niistä viime vuosina tullut tutkijoiden ja teollisuuden työkalu monenlaisten kohteiden mittaamisessa, tunnistamisessa ja kuvaamisessa.

”Kuvauksella voitaisiin tutkijoiden mukaan todeta jo varhaisessa hautomisvaiheessa, mitä kananmunan sisällä on: kukko vai kana”, kertoo fyysikko Esko Herrala oululaisesta Specim Oy:stä. Specim on yksi hyperspektrikameroiden valmistajista.

Jos vieläkään ei päästä riittävään määritystarkkuuteen, geenitutkijat tarjoavat apua.

Australialaiset tutkijat Tim Doran ja Mark Tizard ovat lisänneet yhden geenin kanan urospuoliseen kromosomiin. Siinä he ovat käyttäneet uutta Crispr/Cas9-tekniikkaa. Siirtogeeni saa kukon alkion tuottamaan vihreää loisteproteiinia. Kun munaa valaistaan lasersäteellä, merkki tulee näkyviin.

Lisägeeni periytyy vain kukkolinjaa pitkin. Kanojen geenejä ei muunnella mitenkään. Niinpä geenisiirtoja pelkäävä kuluttajakin voi syödä kananmunia huoletta.

Oulun yliopiston kehitysbiologian professori Seppo Vainio tekee tutkimusta, joka voi mahdollistaa sukupuolen määrittelyn munaan ja geenihin kajoamatta. Kanan alkion soluihin voidaan lisätä biologinen merkki, joka ei muuta geenejä, mutta näyttää sukupuolen.

Merkki voitaisiin havaita munankuoren läpi esimerkiksi optoakustisesti tai radioaalloilla. Myös konenäköä voitaisiin hyödyntää.

Tohtori Doran sanoi maaliskuussa australialaisen televisiokanava ABC:n haastattelussa, että sukupuolten erottaminen munavaiheessa toisi vielä yhden lisäedun. Kukkomunat eivät välttämättä menisi biojätteeksi. Niitä voitaisiin käyttää rokotteiden tuotannossa.

• Eläintensuojelu

Miksi saunassa muka pitää olla alasti? Ei kai ihmisen alapää ole yhtään uimapukua hygieenisempi

Kananmuna onkin terveellistä – uudet tutkimukset kumoavat tiedon kolesterolipommista

Lehti: Trumpin vävy alkaa uusia valtion hallintoa – ”Pitäisi johtaa kuin yritystä”

Suurpalon sammutus Vantaalla jatkuu koko maanantain – ”Savu kulkeutuu kohti Tuusulanväylää”

Alhainen syntyvyys johtuu köyhyydestä – mieheni on yhden lapsen ja yhden aikuisen yksinhuoltaja

Näin Helsingistä tuli 12 vuodessa kiva ja avoin mutta myös kallis ja eriarvoinen – kuka sen sai aikaan?

Vuoden odotetuimpiin sarjoihin kuuluva Iron Fist on ensimmäinen epäonnistunut Netflixin Marvel-sarja – näistä syistä