Dinosauruksella oli aivot kuin linnulla – vihdoin löytyi muinaista aivokudosta

Tavallisen näköisestä ruskeasta kivenpalasesta paljastui muun muassa aivokalvojen ja verisuonten rakenteita.

Vihdoinkin on löytynyt dinosauruksen aivokudosta, ja alustavien tutkimusten perusteella niiden aivot saattoivat muistuttaa nykyisten krokotiilien aivoja – tai lintujen.

Aivokudosta havaittiin Britanniasta löytyneen fossiilin pinnalta. Ruskean kymmensenttisen kivenpalasen löysi fossiilien harrastaja jo yli vuosikymmen sitten.

Fossiiliin lienee dinosauruksen kallon sisäosista. Kallo kuului tutkimuksen mukaan ehkä dinosauruslajille, joka muistutti Iguanodonia. Se oli jopa kymmenmetrinen kasveja syönyt dinosaurus, joka eli yli 130 miljoonaa vuotta sitten.

Muinaisen aivokudoksen säilyminen missään määrin on todella harvinaista. Cambridgen yliopiston tutkija Alex Liu kuvailee tutkimustiedotteessa löytöä ällistyttäväksi.

Kudosten fossiloitumisen voisi selittää se, että eläimen pää on ehkä päätynyt hyvin happameen ja vähähappiseen veteen, mahdollisesti suohon. Se on ehkä kuollut suon äärelle, ja pää on painunut veteen kuin säilöntäliemeen. Siksi aivokudokseen ehti kertyä mineraaleja ennen kuin se ehti tyystin hajota.

Fossiilin yksityiskohdat paljastuivat pyyhkäisyelektronimikroskoopilla. Tutkijat näkivät merkkejä aivokalvoista ja hiussuonista.

Palasessa näyttäisi olevan rakenteita, jotka viittaavat aivokuoreen. Rakenteissa on samaa kuin nykyisten krokotiilien tai lintujen aivoissa.

Lajista riippuen matelijoiden aivot eivät täytä koko kalloa vaan ympärillä voi olla tilaa. Fossiloitunut aivokudos näyttäisi olleen vasten kalloa. Se voisi viitata siihen, että dinosauruksella oli isot aivot.

Tosin eläin on myös saattanut kuollessaan päätyä asentoon, jossa aivot ovat painuneet kalloa vasten. Eläimen älykkyydestä ei voi tämän perustella sanoa mitään, tutkijat huomauttavat. Aivojen koko ei myöskään selviä.

Pehmeän kudoksen säilyminen on harvinaista. Muinaisen sydämen löytymisestä kerrottiin keväällä 2016. Yli sata miljoonaa vuotta sitten eläneen kalan sydän löytyi Brasiliasta. Merkittävästä löydöstä kertoi muun muassa The Conversation.

Tarkennus 28. lokakuuta kello 16.30: Rakenteissa on samaa kuin krokotiilien aivoissa, sana jälkeläinen poistettu.

• Dinosaurukset
  • Fossiilit

Saksan vaaleissa jyrännyt oikeistopopulistinen AfD: ”Me aiomme muuttaa tämän maan” – Merkelille hutera torjuntavoitto

Tutkimus: Runsas huonojen hiilihydraattien käyttö lisää kuolleisuutta – Pastan, pullan ja valkoisen riisin riskit tulisi ottaa vakavasti, sanoo asiantuntija

”Emme halua enää muslimeja” – Tšekki on ottanut vastaan vain kourallisen pakolaisia, eikä juuri kukaan halua enempää

Törkeitä veropetoksia, törkeitä pahoinpitelyjä ja törkeitä rattijuopumuksia – HS selvitti kuntapäättäjien rikostuomiot, katso millaisiin rötöksiin kotikunnassasi on syyllistytty

Kuvia Suomesta: Outi Pyhäranta kuvasi Miss Suomi -kisan osallistujia arkioloissa

Merkel maksaa kovaa hintaa pakolaiskriisistä

Trump vaati kansallislaulun aikana protestoiville NFL-pelaajille potkuja – Jacksonville Jaguarsin omistaja riviin pelaajien rinnalle

Pyöreälehtinen viherkasvi paljastaa nyt trendikodin – kasvin pikkuversoista maksetaan jo isoja summia

Ateisti on moraaliton ihminen – paitsi Suomessa

Näin aukesi miljardien eurojen markkina – Suomesta saa vihdoin viedä sianlihaa Kiinaan, mutta sitä ennen Markku Hirvijärven oli syötävä sonnin penis

Rinta-Nikkolat ostivat kodin pelkkään kuntokartoitukseen luottaen, sitten todellisuus alkoi paljastua – kirpparilla myyty patja paljasti talon karmean kunnon

”Hän on se, jonka silmät ovat täynnä iloa” – Viisivuotias Lucas Räisänen on vakavasti sairas, ja nyt viranomaiset pohtivat, saako hän jopa miljoonia maksavan lääkkeen

Viikko, jolloin kyllästyin olemaan feministi

Tamperelainen tanssinopettaja teki historiaa MM-tatamilla: ”Tiesin, miten pitkäksi aikaa saa mielihyvää, kun onnistuu tällaisessa paikassa”

Ateisti on moraaliton ihminen – paitsi Suomessa

Maailmanloppu tulee lauantaina, kun mysteeriplaneetta iskeytyy Maahan, selittää amerikka­lainen profeetta – Voiko aurinko­kunnassamme piileskellä tuntematon planeetta?

Nykymissit valmistautuvat kilpailuunsa kuin urheilijat – ja näyttävät saunapuhtainakin hämmentävän hyviltä, koska kauneuden eteen tehdään töitä enemmän kuin koskaan