Tutkimus: Evoluutio on pyyhkinyt ihmisistä neandertalien haitallisia geenejä

Luonnonvalinta toimi tehokkaasti ihmisten isommissa väestöryhmissä.

Ihmisen lähisukulaisen neandertalilaisen geenejä on 2–4 prosenttia niiden nykyihmisten perimässä, jotka elävät Afrikan ulkopuolella. Se kertoo, että jotkut esi-isämme ja neandertalilaiset saivat muinoin yhteisiä lapsia.

Luonnonvalinta on kuitenkin poistanut evoluutiossa ihmisen perimästä monia lievästi vahingollisia geenimuotoja, jotka tulivat neandertalilaisilta.

Näin osoittaa tutkimus, jonka teki evoluution ja väestöjen tutkija Ivan Juric ryhmineen Kalifornian yliopistossa. Tutkimuksen julkaisi marraskuun alussa PLoS Genetics.

Ihmisen esi-isät ja neandertalilaiset elivät rinnan ja risteytyivät kymmeniä tuhansia vuosia sitten nykyisen Lähi-idän ja Euroopan alueella.

Ihmisen perimässä neandertalilaisten geenimuodot altistuivat luonnonvalinnalle. Se on tehokkaampaa isoissa väestöryhmissä.

Juric kehitti ryhmänsä kanssa tietokonemallinnuksen, jolla saattoi arvioida neandertalilaisten geenien vahvuutta luonnonvalinnassa. Tutkijat havaitsivat, että luonnonvalinta on poistanut monia neandertalilaisten geenimuotoja ihmisen perimästä. Niillä olisi voinut olla kielteisiä vaikutuksia nykyihmisen terveyteen.

Ihmiset, jotka kantoivat noita geenimuotoja ovat saaneet vähemmän jälkeläisiä. Tarkalleen ei vielä tiedetä, mihin kaikkeen nykyihmisistä jo hävinneet geenit vaikuttivat.

Tutkijat arvioivat, että nämä geenimuodot pysyivät neandertalilaisissa aina heidän sukupuuttoonsa saakka, koska heidän väestöryhmänsä olivat paljon pienempiä kuin ihmisillä.

Työ saattaa kohentaa ymmärrystä siitä, miten neandertalilaisten geenit ovat vaikuttaneet ihmisen terveyteen. Niiden haittapuolia ovat tutkineet Kelley Harris ja Rasmus Nielsen , joiden tutkimus ilmestyi kesäkuussa Genetics-tiedelehdessä. Jo aiemmin on selvitetty, että neandertalien geenit liittyvät esimerkiksi diabetekseen, hedelmällisyyteen, maksakirroosiin ja immuunipuolustukseen.

Tutkimus vahvisti myös, että itäisen Aasian ihmisillä on perimässään hieman enemmän neandertalilaisen perimää kuin eurooppalaisilla.

• Neandertalilaiset
  • Geenit

Yksi Suomen teollisuuden suurimpia julkisia salaisuuksia: Sakon asetehdas osui napakymppiin, kun sen kivääreistä tuli hitti Yhdysvalloissa

Länsimetroon vedettiin kenenkään tilaamatta liki 2,5 kilometriä salaojaa – Destia yritti laskuttaa työstä 30-kertaisen hinnan

Verkko pursuaa lentoja ja majoituksia vertailevia hakukoneita, mutta moni niistä jekuttaa kuluttajaa – Näillä ammattilaisten vinkeillä löydät varmasti halvimmat liput ja majoitukset

Helsingin hinnat karkaavat ensiasunnon ostajien käsistä, huonokuntoinen pikkukaksio voi maksaa jo 250 000 euroa – katso laskurista, kuinka suureen asuntolainaan sinulla olisi varaa

Tajuttomana 15 vuotta maannut mies virkosi, kun tutkijat osuivat oikeaan hermoon – löydös voi parantaa koomapotilaiden hoitoa

Tässä on Suomen vaarallisin kortteli – koko maan riskialtteimmista risteyksistä kolme ympäröi pientä aluetta Taka-Töölössä

Masennuslääke mahdollisti minulle koulutuksen ja ammatin – aamuisin otan pienen tabletin ja elän hyvää elämää

Näin sinkkuja sorretaan yhteiskunnassa – yksinasuvia syrjitään niin verotuksessa kuin ruokaostoksillakin

Millaista palkkaa nuorten unelma-ammateista todellisuudessa maksetaan? HS:n testi paljastaa niin muusikon kuin koodarinkin ansiot

Suomalaistutkijat aikovat selvittää laittoman päihteen vaikutusta masentuneen aivoihin – eettinen lautakunta puoltaa, ja psykedeelikin on jo valmiina

Asutko Mersu-seudulla vai Toyota-kulmilla? HS selvitti koko Suomen postinumeroalueiden suosituimmat automerkit

Voiko oikeista päihteistä löytyä apu masennukseen? Kyllä, sanovat tutkimukset, ja hyöty voi olla salamannopea

Surkeaa eroseksiä, suhteen pilannut Pate Mustajärvi: Näin suomalaiset haluavat erota ja tulla jätetyksi

Ikäviä uutisia veronmaksajalle: Koululounaan jättää syömättä joka kolmas teini – Miksi inhokkiruokia tarjotaan niin sinnikkäästi?

Nopeasti hyvää lautaselle – Tässä 7 ruokaa, joiden tekemiseen menee 15 minuuttia tai vähemmän

Pohjois-Korea uhkasi ampua alas Yhdysvaltojen pommikoneet – Valkoinen talo pitää puheita Trumpin julistamasta sodasta ”absurdeina”

Lestadiolaisten joukossa elää niitäkin, jotka eivät suostu ehkäisy­kieltoon – ”Naisen ruumiin taakka kaatuu myös miehille”, sanoo tutkija

Maailmanloppu tulee lauantaina, kun mysteeriplaneetta iskeytyy Maahan, selittää amerikka­lainen profeetta – Voiko aurinko­kunnassamme piileskellä tuntematon planeetta?

Helsingin poliisin raiskaustilastoissa toistuu tuttu tarina – HS:n kokoama kartta näyttää, mihin kaupunginosiin raiskaukset keskittyvät