Kiina kokeili uutta geenitekniikkaa syöpäpotilaaseen ensi kertaa – tulossa on biolääketieteen kaksintaistelu Kiinan ja USA:n välille, sanoo tutkija

Kiinalaiset geenitutkijat ovat lokakuussa ensi kertaa injektoineet ihmiseen soluja, joiden geenejä on muokattu Crispr–Cas9-geenitekniikalla. Sitä on sanottu kumoukselliseksi.

Syöpätutkija Lu You Sichuanin yliopistosta Chengdussa siirsi muunnettuja soluja potilaaseen, jolla on aggressiivinen keuhkosyöpä. Työ tehtiin West Chinan sairaalassa, joka sijaitsee myös Chengdussa.

Käytetty tekniikka on yksinkertaisempi ja tehokkaampi kuin muut syöpähoitojen tekniikat, sanovat jotkut syöpätutkijat.

Kiinan koe luultavasti nopeuttaa kisaa saada se käyttöön kaikkialla maailmassa, sanoo syöpätutkija Carl June. Hän on erikoistunut immuunihoitoihin Pennsylvanian yliopistossa Philadelphiassa.

June uskoo, että koe voi käynnistää jonkinlaisen biolääketieteen kaksintaistelun Kiinan ja Yhdysvaltojen välille.

”Ja kilpailu, se yleensä kohentaa lopputuotetta”, June sanoo Nature-lehdessä.

June on tieteellinen neuvonantaja kokeessa, jossa Crispr-hoitoa kohdistetaan Yhdysvalloissa syöpäpotilaiden solujen kolmeen geeniin. Hän uskoo, että kokeisiin päästään vuoden 2017 alussa.

Maaliskuussa 2017 puolestaan ryhmä Pekingin yliopiston Pekingissä uskoo aloittavansa tutkimuksen, jossa Crisprin avulla hoidetaan virtsarakon, eturauhasen ja munuaisten syöpiä.

Kiinalaisen Lu Younin hoitokoe sai eettisen hyväksynnän sairaalan tarkastuslautakunnalta heinäkuussa. Injektiot oli tarkoitus aloittaa jo elokuussa. Koetta kuitenkin siirrettiin, koska solujen viljely ja monistus kestivät odotettua kauemmin.

Kokeessa syöpätutkijat poistivat immuunisoluja vastaanottajan verestä. Sitten otetuista soluista poistettiin geenejä käyttämällä Crispr–Cas9 -menetelmää. Siinä dna:ta leikattiin entsyymillä, jossa oli ohje siitä, mistä kohtaa entsyymi dna-nauhaa leikkaa.

Kehosta poistettujen solujen yksi geeni koodaa proteiinia PD-1. Tavallisesti se jarruttaa solun immuunivastetta. Syöpä osaa hyödyntää tätä, kun se leviää elimistön soluissa.

Lu You viljeli käsiteltyjä soluja, jolloin niiden määrä lisääntyi. Sitten hän injektoi viljelemiään soluja samaan potilaaseen, jolla oli keuhkosyöpä. Toiveena on, että ilman PD-1:ta solut alkavat nujertaa syöpäsoluja.

Lu You kertoo, että potilas saa vielä toisen injektion, mutta hän kieltäytyi kertomasta yksityiskohtia viitaten potilasturvaan.

Jatkossa Lun ryhmä aikoo hoitaa kymmentä henkilöä. Kukin heistä saa 2–4 injektiota. Potilaita seurataan kuusi kuukautta. Sinä aikana ehkä jo nähdään, miten injektiot vaikuttavat.

”Jos koe ei osoita etuja muihin syöpähoitoihin verrattuna, on tekniikan sen jatkamista vaikea perustella”, pohtii Naturessa syöpätutkija Naiyer Rizvi Columbian yliopistosta.

• Syöpä