Perimä ja vauva-ajan ympäristö muovaavat suoliston mikrobistoa

Samat geenit kietoutuvat vastustuskykyyn ja diabeteksen puhkeamiseen.

Suoliston mikrobisto vaikuttaa ihmisen terveyteen. Yhdysvaltalainen tutkijaryhmä osoitti uudessa tutkimuksessa, että mikrobistoa määrittää olennaisesti sekä perimä että yksilön synnyinpaikka.

Ryhmä kävi läpi kymmeniä tuhansia hiirten geenejä ja tunnisti yli sata geenipätkää, jotka määrittävät suolistomikrobiston koostumusta. Osa on samoja, jotka ihmisillä osallistuvat nivelrikon, paksusuolensyövän, Chrohnin taudin, keliakian ja diabeteksen kehittymiseen.

Miten geenit oikein vaikuttavat mikrobeihin?

”Hyvä kysymys. Emme tiedä tarkkaan, millä mekanismilla geenit vaikuttavat mikrobien runsauteen. Se on todennäköisesti hyvin monimutkainen”, tutkimusryhmän jäsen, biologi Antoine Snijders Berkeley-laboratoriosta vastaa Helsingin Sanomille.

”Moni tutkimus on osoittanut, että immuunijärjestelmä ja suolistomikrobisto vaikuttavat toisiinsa. Osoitimme, että juuri niissä perimän kohdissa, jotka kytkeytyvät mikrobien määriin, on paljon vastustuskykyyn ja aineenvaihduntaan liittyviä geenejä.”

Lisäksi ryhmä havaitsi, että immuunijärjestelmän auttajasolujen pitoisuus veressä selittyy Lactobacillaceae-bakteerien määrällä suolistossa.

”On todennäköistä, että geenit vaikuttavat mikrobimääriin ainakin immuunijärjestelmän kautta”, Snijders selittää.

Tulos vahvistaa näyttöä siitä, että suolistomikrobeilla on tärkeä rooli elimistön vastustuskyvyssä ja siten alttiudessa sairastua.

Myös synnyinkoti jättää mikrobistoon pysyvän jäljen. Tämä paljastui, kun koehiiriä pidettiin ensimmäiset elinviikot erilaisissa ympäristöissä.

Ulostenäytteet osoittivat, että ensimmäinen kasvuympäristö näkyi suolistomikrobiston koostumuksessa uuteen ympäristöön muuton jälkeenkin. Tutkijoiden yllätykseksi hiiren ensimmäinen ”kotikaupunki” oli tunnistettavissa jopa sen jälkeläisten suolistosta.

”Varhainen elinympäristö on erittäin tärkeä yksilön mikrobiomin muodostumiselle. Ensimmäinen annos mikrobeja saadaan äidiltä, ja se vaikuttaa koko eliniän”, sanoo tutkijaryhmään kuulunut Jian-Hua Mao Berkeley-laboratoriosta.

Tutkimuksen julkaisi Nature Microbiology.

• Mikrobit
  • vastustuskyky

Stockmannin hallituksen puheenjohtaja myi puolet osakkeistaan ennen kurssin laskua – selitti tarvitsevansa rahaa putkiremonttiin

Miss Helsinki -kisoissa vedettiin alkuperäiskansojen asut päälle, järjestäjien mukaan kyse on ”fantasiapäähineistä” – saamelaisnuoret: ”Täysin absurdi väite”

Trump kysyi, mitä Ruotsissa tapahtui eilen illalla – nyt joukko maan parhaita valokuvaajia vastaa

Verkko pursuaa lentoja ja majoituksia vertailevia hakukoneita, mutta moni niistä jekuttaa kuluttajaa – Näillä ammattilaisten vinkeillä löydät varmasti halvimmat liput ja majoitukset

Yksi Suomen teollisuuden suurimpia julkisia salaisuuksia: Sakon asetehdas osui napakymppiin, kun sen kivääreistä tuli hitti Yhdysvalloissa

Länsimetroa riivaa nyt vakava sähkövika, jonka syytä ei tiedä kukaan – koeajoa varten on tehty ”purkkaviritys”, aloitus voi viivästyä viikkoja

IL: Laboratoriohoitaja kertoo videolla kohtelevansa maahanmuuttajia kaltoin – laboratorion johtaja HS:lle: ”Olemme ryhtyneet toimenpiteisiin”

Maria Silvast asuu Suomen vaarallisimmassa korttelissa – koko maan riskialtteimmista risteyksistä kolme ympäröi pientä aluetta Taka-Töölössä

”Hoitoa tarvitseva seksiaddikti” saattoi tehdä Trumpista presidentin – Anthony Weiner on ehkä Amerikan vihatuin mies

Saudi-Arabiassa historiallinen käänne: Naiset saavat luvan ajaa autoa – ”Suuri askel oikeaan suuntaan”

Helsingin hinnat karkaavat ensiasunnon ostajien käsistä, huonokuntoinen pikkukaksio voi maksaa jo 250 000 euroa – katso laskurista, kuinka suureen asuntolainaan sinulla olisi varaa

Länsimetroon vedettiin kenenkään tilaamatta liki 2,5 kilometriä salaojaa – Destia yritti laskuttaa työstä 30-kertaisen hinnan

Vanhanpiian vero poistui vuonna 1975, mutta sinkkuja sorretaan yhä yhteiskunnassa – ”Maksoin yhden hengen lisää matkasta, mutta jouduin silti jakamaan huoneen”

Autoilijoiden törttöily käy yhä villimmäksi Töölössä – video näyttää, miten auto toisensa perään koukkaa kiveyksen yli pyöräilijöiden sekaan pyörätielle

Maailmanloppu tulee lauantaina, kun mysteeriplaneetta iskeytyy Maahan, selittää amerikka­lainen profeetta – Voiko aurinko­kunnassamme piileskellä tuntematon planeetta?

Helsingin poliisin raiskaustilastoissa toistuu tuttu tarina – HS:n kokoama kartta näyttää, mihin kaupunginosiin raiskaukset keskittyvät