Valikko

Alkuräjähdyksessä kadonneen antiaineen mysteeri raottuu – tutkijat mittasivat antiatomin käyttäytymistä poikkeuksellisen tarkasti

Antiaineen tutkimus on perustutkimusta, joka on askel kohti antiaineen mysteerin selvittämistä.

Suomalaiset tutkijat olivat mukana mittaamassa, että mystinen antivety käyttäytyy kuin vety hyvin suurella miljardisosan tarkkuudella.

Se on perustutkimusta, joka on askel kohti antiaineen mysteerin selvittämistä. Tutkijat mittasivat antivedyn spektriä poikkeuksellisen tarkalla menetelmällä.

Spektri kuvaa alkuaineen lähettämää valoa, joka on ikään kuin aineen sormenjälki. Antivedyn sormenjälki näyttää hyvin samanlaiselta kuin vedyn.

Fysiikan suuria arvoituksia on se, miksi kaikki koostuu aineesta eikä antiaineesta. Alkuräjähdyksessä olisi pitänyt syntyä yhtä paljon ainetta ja antiainetta.

Antiaine ja aine tuhoavat toisensa heti kohdatessaan. Alussa ainetta oli ilmeisesti hitusen enemmän, joten se jäi voitolle. Tästä hitusesta koostuu koko maailmankaikkeus.

Aineella ja antiaineella pitäisi silti olla samanlaiset ominaisuudet. Ne ovat toistensa peilikuvia. Jos peilikuvat eivät täsmää, tieto voisi avata antiaineen mysteeriä.

Kokeessa antivetyatomeja viritettiin ultravioletilla laservalolla. Viritetyt antivetyatomit asettuivat eri tilaan, mikä havaittiin tarkalla hiukkasilmaisimella.

Euroopan hiukkastutkimuksen keskuksessa (Cern) tehty tutkimus on julkaistu tiedelehti Naturessa.

Kokeen tulos avaa uusia mahdollisuuksia antimaterian salaisuuksien selvittämiseen hyvin tarkasti, Cernin Alpha-kokeen tutkijat Petteri Pusa ja Stefan Eriksson sanovat.

Vetyä on mitattu vieläkin tarkemmin, joten antiaineen mittaustarkkuutta pitää vielä parantaa.

Alpha-koe mittaili antivedyn atomia. Tutkijat tekevät antivetyä isoa tölkkiä muistuttavassa laitteessa. Tölkissä on tyhjiö ja kylmempää kuin avaruudessa.

Siellä on myös pieni magneettiloukku, joka on noin kolmekymmentä senttimetriä pitkä ja neljä leveä. Antiatomi pitää vangita magneettikentillä, koska se ei saa koskea aineen atomeihin, etteivät ne tuhoa toisiaan heti.

Antivedyn ytimessä on protonin antihiukkanen eli antiprotoni. Ydintä kiertää elektronin antihiukkanen positroni. Magneettiloukkuun tulee toiselta puolelta antiprotoneja ja toiselta positroneja. Ne yhtyvät antivetyatomeiksi.

Positronit saadaan radioaktiivisesta lähteestä ja protoneja syntyy hiukkaskiihdyttimessä atomin ydinten törmäyksissä.

Alkuaineen tieteellinen tarina alkoi jo 1920-luvun lopulla, jolloin brittiläinen Paul Dirac ennusti positronin olemassaolon. Sellaisen havaitsi yhdysvaltalainen Carl Anderson neljä vuotta myöhemmin avaruudesta tulevassa säteilyssä.

Antiaine on jopa arkisessa käytössä lääketieteellisissä PET-kuvantimissa. Positroniemissiotomografia perustuu siihen, että elimistöön pantu radioaktiivinen aine hajotessaan säteilee positroneja. Kun ne törmäävät elimistön atomeihin, syntyy havaittavaa gammasäteilyä.

• fysiikka
  • CERN
  • Matti Mielonen

Pariskunta osti ”aidot italialaiset nahkatakit” 1 200 eurolla Kannelmäen Prisman parkkipaikalta – Poliisi varoittaa vanhaa kikkaa käyttävistä huijareista Helsingissä

Tuleva pormestari Jan Vapaa­vuori lyttää maakunta­uudistuksen, vaikka hänen oma puolueensa on ollut päättämässä siitä – ”Haitallisin uudistus miesmuistiin”

Suomeen paennut nigerialaisnainen kertoo poikajoukon polttaneen hänen tyttöystävänsä hengiltä – veivätkö tulkkausongelmat turvapaikan?

Oululainen Venla Karppinen, 19, sai himoitun paikan maineikkaasta Oxfordin yliopistosta – Suomeen paluu ei enää innosta