160 miljoonaa vuotta sitten eläneellä limusauruksella oli pienenä hampaat – aikuisena enää ei

Noin 160 miljoonaa vuotta vanhat dinosaurusfossiilit antoivat tutkijoille osviittaa siitä, miksi linnuille kehittyi hampaattomat nokat

Nykyisen Luoteis-Kiinan alueella eläneellä pienikokoisella dinosauruksella oli ominaisuus, joka kiinnostaa tutkijoita: sillä oli syntyessään terävät hampaat, jotka aikuisikään mennessä putosivat pois.

Laji tunnetaan nimellä Limusaurus inextricabilis. Uutistoimistot Reuters ja AFP kertoivat torstaina, että limusauruksista on valmistunut kattava tutkimus, jonka tuloksista kerrottiin Current Biology -julkaisussa.

Kaksijalkaiset limusaurukset kipittivät nykyisessä Xinjiangissa noin 160 miljoonaa vuotta sitten. Jalat olivat pitkät ja yläraajat lyhyet. Pituutta aikuisella yksilöllä oli enimmillään noin 180 senttiä.

Limusauruksilla on saattanut olla höyhenpeitettä.

”Se näytti todennäköisesti emulta, jolla oli pitkä häntä”, sanoi tutkijaryhmän jäsen, paleontologi Joey Stiegler uutistoimisto Reutersille.

Tutkimuksen kannalta on otollista, että dinosaurustutkijat ovat löytäneet 19 eri-ikäisen limusaurusyksilön fossiilit.

Löydetyt limusaurukset kuolivat todennäköisesti juututtuaan liejuun. Ne olivat kuollessaan iältään alle yhdestä vuodesta kymmeneen vuoteen. On harvinaista, että dinosaurustutkijoilla on käytössään fossiiliaineisto, joka kattaa lajin miltei koko ikäkaaren.

Kasvaessaan limusaurukset muuttivat ruokavaliotaan dramaattisesti. Ne aloittivat elämänsä syömällä ehkä hyönteisiä ja pieniä selkärankaisia, mutta siirtyivät aikuisina kasviksiin.

Tutkijoiden mukaan limusaurustutkimus auttaa selvittämään lintujen evoluutiota. Myös varhaisimmilla linnuilla oli hampaat.

Linnut alkoivat kehittyä noin 150 miljoonaa vuotta sitten pienistä höyhenpeitteisistä dinosauruksista. Varhaisimmilla linnuilla oli hampaat.

Kymmenien miljoonien vuosien kuluessa monille lajeille kehittyi hampaattomat nokat, jollaiset nykylinnuilla tunnetusti on. Viimeiset hampaalliset linnut kuolivat samaan aikaan kuin dinosaurukset, noin 66 miljoonaa vuotta sitten.

Ensimmäinen limusaurustutkimus julkaistiin vuonna 2001, kun tutkijoilla oli käytössään vain yhden nuoren yksilön jäännökset.

Vaikka limusauruksen nimi herättää suomalaisittain hauskoja mielikuvia, totuus on arkisempi.

Kuten biologi ja tiedetoimittaja Maija Karala kirjoitti vuonna 2009 blogissaan: ”Nimi muuten ei liity mitenkään virvoitusjuomiin vaan tarkoittaa ”mutaliskoa”, sillä fossiili on kerrostumassa, joka koostuu muinoin kivettyneestä mudasta.”

• Dinosaurukset