Seitsemän maankaltaista planeettaa löytyi kääpiötähden ympäriltä 40 valovuoden päästä

Kolmella eksoplaneetalla saattaa olla valtameriä ja sitä myötä ehkä elämää.

Tähtitieteilijät ovat löytäneet seitsemän maankaltaista planeettaa vain 40 valovuoden päässä Maasta. Eksoplaneetat kiertävät samaa jäähtynyttä punaista kääpiötähteä, jonka nimi on Trappist-1.

”Tämä on ratkaiseva askel eksoplaneettojen tutkimuksessa”, brittiläisen Cam­bridgen yliopiston tutkija Amaury Triaud painotti HS:lle keskiviikkona.

Perustelu on se, että tutkijat voivat havainnoida esimerkiksi eksoplaneettojen kaasukehää. Triaud on yksi tutkimusraportin kirjoittajista.

Löydöstä kertoivat Euroopan eteläisen observatorion ESO:n ja Nasan tutkijat keskiviikkona illansuussa Suomen aikaa.

Eksoplaneetoista kolme on niin sanotulla elämälle sopivalla vyöhykkeellä. Niillä voi olla jopa valtameriä. Se lisää mahdollisuutta, että planeetoilla voisi olla jonkinlaista elämää.

Nyt löytyi eniten maankaltaisia eksoplaneettoja kerralla. Aiemmin ei myöskään ole löytynyt samaan aikaan yhtä monta ekso­planeettaa, joilla voisi olla vettä.

Tähtitieteilijät käyttivät etsintään Trappist-South -kaukoputkea ESOn La Sillan observatoriossa Chilessä, Vlt-teleskooppia Paranalissa Atacamassa Chilessä, NASAn avaruusteleskooppi Spitzeriä sekä muita kaukoputkia ympäri maailmaa.

Trappist-1:tä kiertävät planeetat on nimetty planeetoiksi aakkosten mukaan: Trappist-1 b, c, d, e, f, g ja h etäisyyden mukaisessa järjestyksessä emotähdestä.

Planeetat löytyivät emotähden valoisuutta mittaamalla. Se muuttui, kun planeetat kiersivät tähden edestä Maasta katsoen eri aikoihin tai yhdessä.

Tähtitieteilijät pystyivät päättelemään valoisuuden vaihteluista ja mittauksista planeettojen koot, kiertoradat ja osan niiden koostumuksesta. Kuuden sisimmän koot ja lämpötilat vertautuvat maapalloon.

Eksoplaneetoista kertoi tiedelehti Nature. Artikkelin yksi kirjoittaja Michaël Gillon STAR-instituutista Liègen yliopistosta Belgiassa ilahtui havainnosta:

”Tämä on hämmästyttävä planeettojen järjestelmä – ei vain siksi, että löysimme yhdellä kertaa paljon planeettoja vaan siksi, että ne kaikki ovat maapallon kokoa.”

Trappist-1:n massa on vain kahdeksan prosenttia Aurinkomme massasta. Se on laskujen mukaan kooltaan vain hieman suurempi kuin aurinkokuntamme isoin planeetta, kaasuplaneetta Jupiter.

Kääpiötähti erottuu hyvillä kaukoputkilla himmeänä Vesimiehen tähdistön suunnalla. Tähtitieteilijät olivat aiemmin pohtineet, että tällaisilla kääpiötähdillä voisi olla useita Maan kokoisia planeettoja.

Ne olisivat ahtautuneet tiukoille kiertoradoille, ja olisivat lupaavia kohteita, joilta voi etsiä merkkejä maapallon ulkopuolisesta elämää. Trappist-1 täytti odotukset.

”Tällainen kääpiötähti tuottaa paljon vähemmän energiaa kuin Aurinkomme. Planeettojen pitää olla paljon lähempänä emotähteään kuin omassa Aurinkokunnassamme, jos edellytetään että sillä olisi vettä. Tällaisia planeettoja näyttää olevan Trappist-1:n ympärillä”, sanoo Triaud Eson tiedotteessa.

Kaikki löydetyt eksoplaneetat ovat Maan ja Venuksen kokoluokkaa tai niitä pienempiä.

Planeettojen kiertoradat ovat tällä tähdellä paljon pienempiä kuin sisäplaneetta Merkuriuksen kiertorata Auringon ympäri omassa Aurinkokunnassamme.

Trappist-1 on kääpiötähti, jonka lämpötila on tähtien joukossa viileimmästä päästä. Koska planeetat ovat lähellä, ne saavat kääpiötähdestään suunnilleen saman verran energiaa kuin sisäplaneetat omassa Aurinkokunnassamme.

Trappist-1 c, d ja f saavat saman verran energiaa kuin vastaavasti Venus, Maa ja Mars Aurinkokunnassamme.

Malleissa sisimmät planeetat eli Trappist-1 b, c ja d, ovat todennäköisesti liian kuumia, jotta niillä olisi nestemäistä vettä. Se höyrystyy.

Näiden eksoplaneettojen pinnoilla voi kuitenkin olla taskuja, joissa vesi säilyy. Trappist-1:n uloin löydetty eksoplaneetta h saattaa olla liian kylmä nestemäiselle vedelle.

Trappist-1:n planeetat 1 e, f, ja g ovat soveliaimpia mahdollisille elämälle. Ne kiertävät emotähteään niin sanotulla elämälle kelpaavalle vyöhykkeellä, jonka leveys ja laajuus riippuu emotähden koosta.

Avaruusteleskooppi Hubble etsii jo kaasukehiä planeettojen ympäriltä. Kun uudet teleskoopit kuten ESOn E-elt valmistuvat 2020-luvulla, ne suunnataan pian kohti näitä planeettoja. Nasan James Webb -teleskooppi laukaistaan jo ensi vuonna ja se pystyy havainnoimaan eksoplaneettojen kaasukehiä.

• eksoplaneetat