Valikko
Tiede

Tunneli Tallinnaan voisi valmistua jopa viidessä vuodessa, mutta ensin on päästävä 160 metrin syvyyteen – näin se voitaisiin rakentaa

Norjalaisten porausennätysten perusteella rautatietunneli Suomenlahden alitse voisi valmistua viidessä vuodessa.

Jos Helsingistä tehdään rautatietunneli Tallinnaan, rakentajat pääsevät puhkomaan tuttua peruskalliota Viron rannikolle asti. Kallioperämme jatkuu sinne yhtenäisenä, ja se on mainio asia.

”Peruskallio suorastaan suosii maanalaista rakentamista. Tunneli on teknisesti aivan mahdollinen”, sanoo erikoistutkija Ossi Ikävalko Geologian tutkimuskeskuksesta.



Ajatuksen tunnelista esitti Helsingin geoteknisen osaston päällikkö Usko Anttikoski vuonna 1992 geotekniikan kokouksessa Tanskassa. Julkisuuteen se nousi pari vuotta myöhemmin. Suunnitelmaa ei vuosiin otettu tosissaan.

Nyt ääni on muuttunut kellossa. Tunnelista on tehty esiselvitys ja Uudenmaan liiton jatkotutkimus valmistuu vuoden aikana.

Myös Euroopan unioni tukee tunnelin kannattavuuden selvittämistä. Pääkaupunkilaisista liki puolet kannatti tunnelia HS:n tuoreessa kyselyssä.

Ehkä se tosiaan toteutuu 2030-luvulla.

Poraamista ja louhimista kyllä riittää. Matkaa kertyy linjauksesta riippuen runsaat 80 kilometriä, joista suurin osa Suomenlahden alla. Lisäksi tunneleita pitää olla kolme, kaksi eri suuntiin kulkeville junille ja huoltotunneli.

Matka ei ole mitenkään mahdoton. Britanniasta Ranskaan Englannin kanaalin alitse kulkee 50 kilometrin mittainen rautatietunneli, josta 38 kilometriä on meren alla.

Japanissa Seikanin 54 kilometrin mittaisesta rautatietunnelista 23 kilometriä on meren alla. Kiinalaiset pohtivat jo 120 kilometrin pituista rautatietunnelia Bohainsalmen ali.

Peruskallio Suomenlahden alla on suhteellisen yhtenäistä ja ehjää kiteistä kiveä. Siinä on graniittia ja gneissiä sulassa sovussa. Ikää kalliolla on noin 1,8 miljardia vuotta.

Se on kovaa, mutta suomalaisilla on peruskallion puhkaisemisesta kokemusta. Päijänteestä tuo pääkaupunkiin vettä 120 kilometrin tunneli, joka on tehty peruskallioon.

Päijänne-tunneli valmistui kymmenessä vuodessa perinteisesti poraamalla ja räjäyttämällä. Välillä kallio oli rapautuneempaa kuin arvioitiin. Se hidasti rakentamista, ja pohjavettä tihkui tunneliin.

Sama peruskallio jatkuu Tallinnan alle. Se kuitenkin laskeutuu koko ajan syvemmälle matkalla etelään. Viron alla se on jo yli 120 metrin syvyydessä.

Tallinnan edustalla tunnelin rakentajilla on tuumauksen paikka. Peruskallion päällä on pehmeää, kerrostunutta hiekkakiveä. Tässä kohdassa tunnelin pitäisi jo nousta peruskalliosta yläviistoon.

Niin sanotun ediacara-kauden hiekkakivi läpäisee vettä. Sitä ei saa vuotaa tunnellin. Virolaiset kaivot ulottuvat tähän kerrokseen, eikä tunnelin rakentaminen saa häiritä vesihuoltoa.

Hiekkakivi vaatii paljon tiivistys- ja lujitustöitä, sillä se on pehmeää ja paikoin jopa löyhää, lähes lapioitavaa materiaalia.

Rakentajat voivat huomata myös fossiileja hiekkakivessä. Paikalla oli satoja miljoonia vuosia sitten matala meri. Nykyiset sedimenttikivet kerrostuivat meren pohjaan.

Tallinnassa vastaan tulee maan pinnalle ulottuvaa sinistä savikiveä, joka voi tuntua aavistuksen pehmeältä.

Tunnelin tekeminen savikiveen on helppoa, eikä se päästä vettä lävitseen. Pietarin metrolle on puhkaistu siniseen saveen jo yli sata kilometriä tunneleita.

Kaikkein suurin haaste ovat hiekan ja soran täyttämät merenpohjan laaksot. Niitä on keskellä Suomenlahtea ja Tallinan edustalla.

Ne ovat kuin alaspäin suuntautuvia harjuja, ja jääkauden jäljiltä ne ovatkin. Valtavat sulamisvedet muokkasivat merenpohjaa ja kuljettivat irtonaista maata.

Laaksoja täyttää nyt maa-aines, joka ei ole kivettynyt, koska jääkausi oli geologisessa mielessä vasta äsken.

Laaksojen alla oleva kallioperä pitää tutkia tarkasti seismisillä mittauksilla. Tunnelin pitää painua paikoitellen 200 metrin syvyyteen, jotta se välttää laaksot ja niiden alla olevat ruhjeet.

Rakentaminen on hidasta, jos tunnelia aletaan tehdä vain päistä. Norjalaisten tunnelinporausennätysten perusteella tunneli Helsingistä Tallinnaan voisi kuitenkin valmistua viidessä vuodessa. Ainakin teoriassa.

Se vaatisi, että tunnelia porattaisiin useasta kohdasta: molemmista päistä sekä kahdelta matkan varrelle rakennettavalta tekosaarelta molempiin suuntiin. Tekosaaret voitaisiin rakentaa esimerkiksi Uppoluodolle Helsingin edustalle ja Tallinnan matalikolle eli madalille.

Jos kuusi porauslaitetta etenisivät kukin vaikkapa runsaat kymmenen metriä työpäivässä, saataisiin vuodessa vajaat parikymmentä kilometriä yhtä tunnelia.

Tällaiset porat ovat aikamoisia koneita. Satojen metrien mittaisten laitteiden kärjessä on pyöreä jyrsin ja jäähdyttävät suihkut. Liukuhihna kuljettaa murskeen laitteen peräpäähän.

Käytännössä täytyy ehkä tyytyä perinteiseen louhimiseen ja räjäyttämiseen, Helsingin geoteknisen osaston päällikkö Ilkka Vähäaho toppuuttelee.

”Yksi tunnelinporauskone maksaa kymmeniä miljoonia euroja, eikä niitä heti ole valmiina. Perinteisillä keinoilla tunneli valmistuisi ehkä viidessätoista vuodessa”, Vähäaho laskee.

Rakennusyhtiö Swecon johtaja Juho Siipo muistuttaa, että ensin pitää selvittää, paljonko kukin keino vie aikaa suhteessa kustannuksiin. Tunnelinporauskone on kallis, mutta sen jäljiltä ei tarvitse hakea louhittua mursketta tunnelin päästä pois.

Tallinnan tunnelia voi verrata myös Alppien ali kulkevan Gotthardin 57-kilometrisen rautatietunneliin. Rakennushanke kesti 17 vuotta.

Gotthardin tunneli maksoi 11 miljardia euroa, kun Tallinnan-tunnelin hinnaksi on arvioitu 9–13 miljardia. Olkiluodon uuden ydinvoimalan lopulliseksi arvioitu hinta on 8,5 miljardia euroa.

Korjaus 16. maaliskuuta kello 16.50: Poistettu maininta, että Helsinki ja Tallinna tehneet aiesopimuksen. Keskiviikkona 15. maaliskuuta sivulla B 6 mainittiin, että Helsinki ja Tallinna olisivat tehneet kaupunkien välisestä rautatietunnelista aiesopimuksen. Suomalais-virolaisessa liikennealoitteessa vuosi sitten Helsinki ja Tallinna sopivat vain liikenneyhteyksien kehittämisestä. Aloite mainitsi, että tunnelista on esiselvitys tarpeen.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Geologia
  • Tunnelit
  • Tiede
  • Matti Mielonen

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Japanilaissotilaat häpesivät niin, että jatkoivat toista maailmansotaa viidakoissa melkein 30 vuotta

    2. 2

      Flamingon ja Serenan johtajat: Turkin vesipuistoturman kaltainen onnettomuus ei mahdollinen Suomessa

    3. 3

      Britti Joel Willans muutti Suomeen ja hämmästyi uskollista sääntöjen tottelemista – ”Ehkä suomalaiset juovat itsensä niin humalaan juuri sääntöjen takia”

    4. 4

      Suomen lippu herättää suuria tunteita – ja siksi kaikki huoltomiehet eivät uskalla kertoa omalla nimellään miten lippua käsittelevät

    5. 5

      Kaljaa läikkyy ja hyttyset syövät, mutta kun Ukkometso jyrähtää soimaan, ei märkiä housuja muista enää kukaan – Tältä näyttää juhannushurmos Himoksella

    6. 6

      Barcelonalaisilla työttömyyttäkin suurempi huoli: Turismi

    7. 7

      Viisi kuoli sähköiskuun uima-altaassa vesipuistossa Turkissa – kolme kuolleista lapsia

    8. 8

      En usko selviäväni yhteislauluista ja vadelmakääretortun syönnistä palvelutalossa – edessäni on elämä vanhana vaikeana naisena

    9. 9

      Märkä kokko, onnellinen kurvilainen ja kemuja kuiville jääneillä laivoilla – HS:n valokuvaaja Akseli Valmunen ikuisti Stadin juhannuksen

    10. 10

      Mitä synnytyksissä todella tapahtuu? – Lue sinulle räätälöity juttu siitä, miten lapsesi tulisi maailmaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Japanilaissotilaat häpesivät niin, että jatkoivat toista maailmansotaa viidakoissa melkein 30 vuotta

    2. 2

      Britti Joel Willans muutti Suomeen ja hämmästyi uskollista sääntöjen tottelemista – ”Ehkä suomalaiset juovat itsensä niin humalaan juuri sääntöjen takia”

    3. 3

      Mitä synnytyksissä todella tapahtuu? – Lue sinulle räätälöity juttu siitä, miten lapsesi tulisi maailmaan

    4. 4

      Sitä Timo Soinia, jonka olemme tunteneet, ei enää ole

    5. 5

      Perus­suomalaisten Laura Huhtasaari kertoo nyt, miltä tuntuu kun puolue hajoaa – ”Haava kyllä arpeutuu”

    6. 6

      Viisi kuoli sähköiskuun uima-altaassa vesipuistossa Turkissa – kolme kuolleista lapsia

    7. 7

      Miksi amerikkalaiset pelkäävät alastomuutta, mutta suomalaiset eivät? ”Tässä suhteessa emme ole kauhean kaukana muslimimaista”

    8. 8

      Viranomaiset selvittävät Suomessa trendilelu fidget spinnerin turvallisuutta – sormihyrriä markkinoidaan aikuisille mutta myydään lapsille

    9. 9

      Presidentinvaalit hävinnyt Mannerheim pakeni kahvilayrittäjäksi Hankoon – Tällainen pikkutarkan omistajan kahvila oli ja on

    10. 10

      Punavangit odottivat teloituksia Suomenlinnan kuolemanselleissä kesällä 1918, mutta moni kuoli jo ennen tuomiota – ”Pala Suomen synkintä historiaa”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Moni mies kärsii tietämättään testosteronin puutteesta, mutta saa vääriä lääkkeitä – Tunnista nämä oireet

    2. 2

      Ole oma juhannusheilasi: Näin masturboit jos sinulla on klitoris ja vagina

    3. 3

      Mitä synnytyksissä todella tapahtuu? – Lue sinulle räätälöity juttu siitä, miten lapsesi tulisi maailmaan

    4. 4

      Kullervo Hynysen keksintö saattaa mullistaa syövän, Alzheimerin ja Parkinsonin taudin hoidon – fyysikon löytöjä on verrattu penisilliinin ja röntgenkuvauksen keksimiseen

    5. 5

      Joonas Tolvanen opiskeli Shaolin-soturimunkkien koulussa – nyt hän on lääkäri Kuopiossa, eikä suosittele Kiinan kung-fu-opintoja kenellekään

    6. 6

      Kerrostalotyömaan tulipalo työllisti palokuntaa myöhään yöhön Pohjois-Helsingissä – poliisi teki kaasupulloja vaarattomiksi ampumalla

    7. 7

      Pankkiiriliikkeen entinen johtaja paljastaa, miten sijoituksia myytiin: ”Asiakkaiden eduista ei kukaan halunnut huolehtia”

    8. 8

      Haluatko elämääsi lisää seksiä? Kolme seksuaali­terapeuttia kertoo tärkeimmät vinkkinsä

    9. 9

      Oikeusasiamies ihmettelee: Miksi poliisi pakottaa musliminaiset riisumaan huivin valokuvassa?

    10. 10

      Krp: Temppeliaukion kirkon suuroperaatio johtui terrori-iskuun varautumisesta – poliisin mukaan välitöntä uhkaa ei ole

    11. Näytä lisää