Valikko

Tutkimus: Ryhmän yhteiset rankat kokemukset selittävät itsemurhaiskuja ja uhrautumista rintamalla

Ryhmän kanssa jaettu kärsimys ennustaa parhaiten halua antaa henkensä muiden puolesta.

Mikä saa ihmisen uhraamaan henkensä toisten puolesta esimerkiksi sotatantereella tai itsemurhaiskussa?

Matematiikkaa ja biologiaa yhdistävä Tennesseen yliopiston laitos päätteli, että vahvimmin tätä selittävät ryhmän yhteiset tuskalliset kokemukset.

Kansainvälinen tutkimusryhmä tutki väkivaltaisia konflikteja, joissa ihmiset olivat valmiita kuolemaan toisten puolesta. Päätelmissään tutkijat nojasivat niin teoreettisiin mallinnuksiin kuin käytännön kokeisiin.

He arvelevat, että tämänkaltainen uhrautuvaisuus on voinut säilyä evoluutiossa äärimmäisenä yhteistyön keinona. Olettaman mukaan kahdesta keskenään taistelevasta ihmisjoukosta voittajana on voinut selvitä se, jonka jäsenet ovat olleet valmiita pitämään omiensa puolta vaikka kuolemaan asti. Vaikka uhrautujat itse menehtyisivät, heidän yhteisönsä menestyvät.

Tutkijat löysivät laajaa näyttöä siitä, että juuri yhdessä jaetut, tuskalliset kokemukset voivat laukaista käytöksen. Yhteinen kipu saa ihmiset kokemaan voimakasta ykseyttä ryhmän kanssa, jopa niin, että raja oman itsen ja ryhmän välillä hämärtyy. Tällainen kokemus yhdistää ihmisiä voimakkaammin kuin sukulaisuus.

Päätelmää tukevia havaintoja tutkijat tekivät Vietnamin sodan veteraaneista, oppilaskunnan simputusta kokeneista korkeakouluopiskelijoita, Englannin valioliigan jalkapallofaneista, toisiaan vöillä piiskaavista brasilialaisen jiujitsun harrastajista sekä kaksosista.

Äärimmäinen uhrautuvaisuus on voinut pelastaa ihmisyhtiesöjen tulevaisuuden pleistoseenikaudella yli satatuhatta vuotta sitten, tutkijat arvelevat. Ilmasto ja ihmisen koko elinympäristö muuttuivat silloin nopeasti, ja tuolloiset nykyihmiset elivät paikoin rinnan muiden ihmislajien kanssa. Kilpailu oli kovaa.

”Vaikka aiempi evoluutiobiologinen tutkimus on tunnistanut monta reittiä yhteistyön evoluutiolle, tämä tutkimus esittelee uuden, aiemmin aliarvioidun mutta hyvin voimakkaan mekanismin: aiemmat jaetut kokemukset äärimmäisen yhteistyön ehtona”, summaa tiedotteessa Sergey Gavrilets, joka työskentelee Tennesseen yliopistossa ekologian, evoluutiobiologian ja matematiikan professorina.

Tutkimuksen julkaisi tiedelehti Scientific Reports.

• Psykologia