Tiede

Isot ilmalaivat tekevät paluuta 80 vuotta Hindenburgin täystuhon jälkeen – katso video zeppeliinin tulimerestä

Hindenburg lensi räjähdysherkällä vedyllä, uudet ilmalaivat heliumilla.

Saksalaisen ilmalaiva Hindenburgin tuhosta tulee ensi viikolla kuluneeksi 80 vuotta.

Jättiläinen räjähti ollessaan laskeutumassa Lakehurstin lentoasemalle Yhdysvalloissa 6. toukokuuta 1937. Infernossa kuoli 36 ihmistä.

Kamerat olivat paikalla, joten kuvat katastrofista levisivät ympäri maailman ja jäivät histo­riankirjoihin. Zeppeliinien matkustajaliikenne päättyi.

Tämän kutsumanimen ilmalaivat saivat kreivi Ferdinand von Zeppeliniltä, joka aloitti ilmalaivailun kulta-ajan viime vuosi­sadan alussa.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Nyt ilmalaivat tekevät paluuta – vaihtelevalla menestyksellä.

Brittiläinen jättiläinen Airlander 10, lempinimeltä Lentävä takamus (Flying Bum), vajosi viime kesänä toisella koelennollaan nokka edellä maahan ja kolhiintui. Kukaan ei loukkaantunut, mutta alusta korjattiin kuukausia.

Pari viikkoa sitten Hybrid Air Vehicles -yhtiö ilmoitti, että alus on taas kunnossa. Se sai ilmalla täyttyvät turvatyynyt, jotka pehmentävät laskeutumisia jatkossa.


Airlander 10 matkaa muutenkin turvallisemmin kuin entiset jättiläiset, sillä se lentää palamattomalla heliumilla eikä räjähtävällä vedyllä.

Airlanderia ja muita isoja ilmalaivoja suunnitellaan lennättämään rahtia ja mahdollisesti myös matkustajia.

Ilmalaivojen etuna on, että ne kuluttavat vähemmän polttoainetta kuin lentokoneet eivätkä tarvitse isoja lentokenttiä. Airlanderin hinta on alle 30 miljoonaa euroa, kun iso lentokone maksaa kymmenkertaisesti.

Alukset voivat viedä katastrofiapua tai vaikkapa kokonaisen kenttäsairaalan vaikeakulkuiselle alueelle. Ne voivat valvoa päiväkaupalla raja-alueita.

Airlander pystyy pysymään ilmassa viisi päivää. Jotkin suunnitteilla olevat laitteet voivat lentää jopa viikkoja yhtä päätä.

Ilmalaivat kiinnostavat ajoittain myös armeijoita. Airlander 10:n piti alunperin partioida Afganistanin yllä. Yhdysvallat kuitenkin luopui suunnitelmasta, joten alus palasi kehittäjä­yhtiöön Britanniaan.

Maltillista vauhtia etenevä ilmalaiva sopii tieteellisiin tutkimuksiin. Pegasos-hankkeen alus tutki ilman hiukkasia Suomessakin muutama vuosi sitten. Käytössä oli saksalaisen Zeppelin Luftschifftechnikin tekemä 75-metrinen alus.

Timanttiyhtiö DeBeers käytti nykyzeppeliiniä geofysikaalisiin mittauksiin Botswanassa. Kanadassa yhtiö kartoitti kuukaudessa 800 neliökilometriä.

Yhtiön mukaan ilmalaiva sopii mittauksiin paremmin kuin helikopteri, jonka tärinä voi vahingoittaa laitteita.

DeBeersin alus vaurioitui, kun myrsky irrotti sen kiinnikkeistään, mikä kertoo ilmalaivojen yhdestä heikkoudesta. Niissä on paljon pintaa, johon tuuli voi tarttua.

Brittiläinen yritys Helium One suunnittelee rahtaavansa heliumia Tansaniasta, jonka maaperässä on valtava kaasuvaranto. Sitä kuljettaisivat yhdysvaltalaisen Lockheedin jättimäiset ilmalaivat.

Toinen yhdysvaltalainen, Aeros, valmistaa pieniä malleja ja suunnittelee suuria.

Hindenburg oli kaikkia nykyisiä ilma-aluksia suurempi: 245 metriä pitkä. Brittialus Airlander 10 on vain 92 metriä pitkä. Jättimäinen matkustajakone Boeing 747 on parikymmentä metriä sitä lyhyempi.

Airlander 10 ja Lockheedin suunnittelema HMV-1 ovat rakenteeltaan niin sanottuja hybridejä. Niissä on sekä ilmalaivan että lentokoneen muotoa.



Nykyisten ilmalaivojen suurin ero vanhoihin on pinnan alla. Zeppeliineissä oli alumiininen ristikkomainen jäykkä runko. Sitä peitti kyllästetty puuvillakangas.

Airlanderissa ei ole vastaavaa kantavaa rakennetta, vaan kaasun paine, vahvikkeet ja vaijerit pitävät rungon muodossaan ja kannattelevat kuormia.

Kuoressa on neljää kudosta, joista yksi on vahvempaa kuin alumiini. Tiivis kerros pitää helposti karkaavan heliumin aisoissa. Kaasu on useassa säiliössä, joten yksi reikä ei haittaa.

Helium antaa Airlanderin nostovoimasta noin kaksi kolmasosaa, loput antaa aerodynaaminen muoto. Alus lentää siis osittain kuin lentokone.

Nostetta säädellään lisäämällä ilmaa aluksen sisällä oleviin säiliöihin tai poistamalla sitä. llma on raskaampaa kuin helium.

Airlander etenee neljän dieselmoottorin pyörittämän potkurin voimalla.

Nykyaluksissa on laskutelineet, joten ne voivat laskeutua helpommin kuin zeppeliinit. Lockheedin suunnitelmassa laskutelineet suorastaan imeytyvät maan pintaan.

Hitaudesta on joskus hyötyä. Alus voi kiireettä tarkkailla haluttua aluetta.

Hitaus voi myös olla heikkous. Aerodynaamisesti muotoillun Airlanderin huippunopeus on noin 150 kilometriä tunnissa.

Perinteisen muotoisten ilmalaivojen virallinen nopeusennätys 112 kilometriä tunnissa on Zeppelin NT:llä. Hindenburgin ja muiden zeppeliinien nopeuksia ei mitattu virallisesti. Niiden sanottiin lentävän noin 130 kilometriä tunnissa.

Tiedelehti Scientific Americanin asiantuntija Joseph Dick epäilee ilmalaivojen paluuta. Ne ovat hänen mukaansa tehottomia, jos niitä vertaa muihin kulkuneuvoihin.

Airlanderin 10:n kaltainen jättiläinen pystyy lennättämään vain kymmenen tonnin kuorman. Lockheedin LMH-1 pystyy kuljettamaan 20 tonnia ja Aerosin kehittelemä malli 60 tonnia. Suuri lentokone lennättää sata tonnia.

Yhdysvaltalainen logistiikan asiantuntija William Crowder arvioi New Yorkerissa, että ilmalaivojen hyötykuorman pitäisi olla pikemminkin satoja tonneja.

Ilmalaivayrittäjä Igor Pasternak visioi jättiläistä, jonka hyötykuorma olisi 500 tonnia. Se olisi 300 metriä pitkä eli pidempi kuin Hindenburg. Myös Airlanderista on pohdittu versiota, joka kantaisi paljon nykyistä suuremman lastin.

Vaikka ilmalaivat eivät korvaisi lentokoneita, niille voi löytyä mielikuvituksellista käyttöä.

Verkkokauppa Amazon on suunnitellut ilmalaivoista leijuvia varastoja. Patenttihakemuksen mukaan miehittämätön ilmalaiva leijuisi korkealla kaupungin yllä. Energiaa se saisi aurinkopaneeleista.

Fakta

Akronin onnettomuus oli pahin


 Hindenburg lensi kevyen mutta herkästi syttyvän vetykaasun avulla. Yhdysvallat hallitsi heliumin jakelua 1930-luvulla eikä myynyt sitä saksalaisille.

 Hindenburgin tuhossa kuoli 36 ihmistä. Se ei ollut ainoa eikä pahin ilmalaivaonnettomuus. Niitä on tuhoutunut kymmeniä 120 vuoden aikana. Niillä myös lennettiin ennen paljon.

 Yhdysvaltain armeijan vetyilmalaiva Roma tuhoutui vuonna 1922 osuttuaan voimalinjaan. Uhreja oli 34. Armeija lopetti vedyn käytön ilmalaivoissa.

 Ranskan laivaston Dixmude räjähti, kun salama iski Välimeren yllä. Uhreja oli 50.

 Brittiläisen vetyilmalaivan R-101:n tuho vuonna 1930 lopetti zeppeliinien kehityksen Britanniassa. Ihmisiä kuoli 48.

 Yhdysvaltain laivaston USS Akron putosi mereen myrskyssä vuonna 1933. Uhreja oli 73. Alus oli täytetty turvallisella heliumilla.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Ilmailu
  • Tiede
  • Matti Mielonen

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Tajuttomana 15 vuotta maannut mies virkosi, kun tutkijat osuivat oikeaan hermoon – löydös voi parantaa koomapotilaiden hoitoa

    2. 2

      Länsimetroon vedettiin kenenkään tilaamatta liki 2,5 kilometriä salaojaa – Destia yritti laskuttaa työstä 30-kertaisen hinnan

    3. 3

      Asutko Mersu-seudulla vai Toyota-kulmilla? HS selvitti koko Suomen postinumeroalueiden suosituimmat automerkit

    4. 4

      Millaista palkkaa nuorten unelma-ammateista todellisuudessa maksetaan? HS:n testi paljastaa niin muusikon kuin koodarinkin ansiot

    5. 5

      Suomalaistutkijat aikovat selvittää laittoman päihteen vaikutusta masentuneen aivoihin – eettinen lautakunta puoltaa, ja psykedeelikin on jo valmiina

    6. 6

      Pohjois-Korea uhkasi ampua alas Yhdysvaltojen pommikoneet – Valkoinen talo pitää puheita Trumpin julistamasta sodasta ”absurdeina”

    7. 7

      Vanhemmat isät tuottavat lapsille paljon enemmän geenimutaatioita kuin äidit – joidenkin harvinaisten sairauksien riski lisääntyy isän ikääntyessä

    8. 8

      Voiko oikeista päihteistä löytyä apu masennukseen? Kyllä, sanovat tutkimukset, ja hyöty voi olla salamannopea

    9. 9

      Surkeaa eroseksiä, suhteen pilannut Pate Mustajärvi: Näin suomalaiset haluavat erota ja tulla jätetyksi

    10. 10

      Pohjois-Korean ja Yhdysvaltain sanasodalla on nyt uusi kaiku – diktatuurilla alkaa olla vakavasti otettava kyky toteuttaa uhkauksensa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Länsimetroon vedettiin kenenkään tilaamatta liki 2,5 kilometriä salaojaa – Destia yritti laskuttaa työstä 30-kertaisen hinnan

    2. 2

      Asutko Mersu-seudulla vai Toyota-kulmilla? HS selvitti koko Suomen postinumeroalueiden suosituimmat automerkit

    3. 3

      Voiko oikeista päihteistä löytyä apu masennukseen? Kyllä, sanovat tutkimukset, ja hyöty voi olla salamannopea

    4. 4

      Tajuttomana 15 vuotta maannut mies virkosi, kun tutkijat osuivat oikeaan hermoon – löydös voi parantaa koomapotilaiden hoitoa

    5. 5

      Ikäviä uutisia veronmaksajalle: Koululounaan jättää syömättä joka kolmas teini – Miksi inhokkiruokia tarjotaan niin sinnikkäästi?

    6. 6

      Surkeaa eroseksiä, suhteen pilannut Pate Mustajärvi: Näin suomalaiset haluavat erota ja tulla jätetyksi

    7. 7

      Nopeasti hyvää lautaselle – Tässä 7 ruokaa, joiden tekemiseen menee 15 minuuttia tai vähemmän

    8. 8

      Millaista palkkaa nuorten unelma-ammateista todellisuudessa maksetaan? HS:n testi paljastaa niin muusikon kuin koodarinkin ansiot

    9. 9

      Kuvia Suomesta: Outi Pyhäranta kuvasi Miss Suomi -kisan osallistujia arkioloissa

    10. 10

      Lestadiolaisten joukossa elää niitäkin, jotka eivät suostu ehkäisy­kieltoon – ”Naisen ruumiin taakka kaatuu myös miehille”, sanoo tutkija

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yksinkertaiset aivoharjoitukset mullistivat lasten käytöksen – arvosanat nousivat, keskittyminen helpottui ja nukkuminen parani

    2. 2

      Maailmanloppu tulee lauantaina, kun mysteeriplaneetta iskeytyy Maahan, selittää amerikka­lainen profeetta – Voiko aurinko­kunnassamme piileskellä tuntematon planeetta?

    3. 3

      Helsingin poliisin raiskaustilastoissa toistuu tuttu tarina – HS:n kokoama kartta näyttää, mihin kaupunginosiin raiskaukset keskittyvät

    4. 4

      Kuvia Suomesta: Outi Pyhäranta kuvasi Miss Suomi -kisan osallistujia arkioloissa

    5. 5

      Nuori lääketieteen nero Helsingin Tammisalosta keksi aivoporan – pääsi huippukirurgin ryhmään heti opintojen alussa

    6. 6

      Jos olet ollut lapsi 1990-luvulla, syönyt, leikkinyt, pukeutunut, käynyt koulua tai viettänyt synttäreitä, teit näitä asioita

    7. 7

      ”Hän on se, jonka silmät ovat täynnä iloa” – Viisivuotias Lucas Räisänen on vakavasti sairas, ja nyt viranomaiset pohtivat, saako hän jopa miljoonia maksavan lääkkeen

    8. 8

      Bussikaaos jatkuu myös iltapäivällä pääkaupunki­seudulla – Nobinan lakko vaikuttaa 200 000 ihmisen liikkumiseen

    9. 9

      Mies kaatoi pastakattilan lattialle Punavuoressa – alkoi riita, jonka seurauksena taloyhtiö vaatii mieheltä 30 000 euron korvauksia

    10. 10

      Länsimetroon vedettiin kenenkään tilaamatta liki 2,5 kilometriä salaojaa – Destia yritti laskuttaa työstä 30-kertaisen hinnan

    11. Näytä lisää