Tutkijat paikansivat 40 geeniä, jotka säätelevät älykkyyttä – niistä löytyi myös yllättävän vahva yhteys autismiin

Älykkyysgeenit ovat yhteydessä myös pituuteen ja kykyyn lopettaa tupakointi.

Ihmisen älykkyyteen vaikuttavat monimutkaisella tavalla jopa tuhannet geenit ja ympäristö. Nyt tutkijat ovat löytäneet ison ryppään geenejä, jotka ovat yhteydessä älykkyyteen. Uuden löydön myötä älykkyyteen vaikuttavia geenejä tunnetaan nyt 52.

Kansainvälisellä 30 hengen tutkijaryhmällä oli käytössään aineisto 78 000 eurooppalaistaustaisen ihmisen geeniperimästä, älykkyystestituloksista ja elintavoista. Tehokkaiden tietokoneiden avulla tällaisesta aineistosta voidaan nykyään kammata linkkejä ihmisen eri ominaisuuksiin ja sairauksiin.

Tutkijat onnistuivat paikantamaan 40 uutta geeniä, jotka ovat vahvasti yhteydessä älykkyyteen. Nämä geenit selittävät noin 20 prosenttia älykkyysosamäärän vaihtelusta tutkituilla ihmisillä.

Nämä geenit ilmentyvät ensisijaisesti aivoissa ja ne ovat yhteydessä myös esimerkiksi pituuteen, koulumenestykseen ja kykyyn lopettaa tupakointi. Erityisen vahva yhteys löydettiin yllättäen autismiin.

”Korkeaan älykkyysosamäärään yhdistetyt geenivariantit ennustavat myös suurempaa riskiä sairastua autismikirjon häiriöihin”, kertoo tutkimuksen suunnittelusta vastannut tilastogeneetikko Danielle Posthuma.

Toisaalta taas tiettyjen ”älykkyysgeenien” puute korreloi skitsofrenian ja ylipainon kanssa.

Nykykäsityksen mukaan puolet älykkyydestä johtuu geeneistä ja toinen puoli ympäristöstä. Vaikka kaikki älykkyyteen vaikuttavat geenit löydettäisiin, niiden perusteella olisi vaikeaa ellei mahdotonta ennustaa yksilön älykkyysosamäärää, puhumattakaan menestyksestä elämässä.

”Olemme tutkineet näiden geenien vaikutusta eristyksissä toisistaan. Ehkä älykkyys kuitenkin perustuu pikemminkin tiettyjen geenivarianttien yhteispeliin kuin pelkästään geenien määrään”, Posthuma huomauttaa.

Seuraavaksi tutkijat aikovat estää näiden geenien toiminnan hiirillä, jotta selviäisi, miten ne tarkalleen ottaen vaikuttavat. Niiden vaikutusta ihmisen hermoston kehitykseen voidaan tutkia laboratoriossa myös soluilla, jotka on kantasolutekniikalla muokattu ihosoluista ihmisen hermosoluiksi.

Tutkimuksen julkaisi Nature Genetics.

• Älykkyys
  • Geenit

Yhdysvaltain senaatti kaatoi yhdellä äänellä Obamacaren ”laihan kumouksen” – McCain taas ratkaisijoiden joukossa

Trumpin uuden viestintäjohtajan alatyylinen vuodatus vei Valkoisen talon sisäiset riidat uudelle tasolle – haukkui kansliapäällikköä ”skitsoksi” ja uhkasi erottaa kaikki alaisensa

Professori Markku Kivinen: Putin lähetti lehdistötilaisuudessa piiloviestin Suomelle

Seksuaaliseen häirintään törmää Helsingissä kaikkialla

23-vuotiaalla Jami Särkisellä on kaksi tyttöystävää ja hän nauttii siitä niin, ettei yksiavioisuuteen ole paluuta – Polyamoria eli monisuhteisuus yleistyy

Kymmenet arvokkaat huvilat rapistuvat Helsingin käsiin, koska kaupunki ei ole pystynyt kunnostamaan tai myymään niitä

”Lapsena silvottu nainen ei välttämättä tiedä, miltä sukuelimien tulisi näyttää” – Britanniassa silpomisesta saa kovan rangaistuksen, Suomessa ei ole edes silpomista koskevaa lakia

Suomalaislapsilta vaaditaan liikaa itsenäisyyttä – Ranskassa pikku koululaisten ei tarvitse viettää iltapäiviään yksin

Vuoden parhaassa nuortenelokuvassa on muskeleita, räjähtäviä taloja ja feministinen sankari, jollaista satavuotias Suomi kipeästi kaipaa

Olen nähnyt miehiä tyydyttämässä itseään metron penkillä ja uimahalleissa – ei ole Sompasaunan vika, jos lauteilla irstaillaan

Treffailussa on edelleen yksi kammottavan vanhanaikainen piirre: Deiteillä nainen odottaa miehen hoitavan kaiken

Näin suomalaiset yrittävät petkuttaa Kelaa – viime vuonna kiinni jäi lähes pari tuhatta huijaria, keskimääräinen vedätys 4 200 euroa

Huumeita myydään avoimesti Helsingin Torkkelinmäellä – HS vieraili puistossa, jossa huumekauppa asukkaiden mukaan rehottaa

Niinistö ja Putin kävivät oopperassa Putinin Suomen-vierailun päätteeksi – faniseurue kiljahteli ja heilutti Venäjän lippua, kun he näkivät vilauksen Putinista katsomossa

Putin arvosteli USA:ta Punkaharjulla: ”On mahdotonta sietää loputtomiin häikäilemättömyyttä maatamme kohtaan” – Niinistö sanoi vastaan venäläistoimittajalle

Poliisilta erikoinen kirje savonlinnalaisille – Miksi kaupunkilaisten pitäisi välttää parvekkeilla oloa Putinin vierailun aikana?

Presidentti Niinistö esitti onnistuneesti jäyhää länsisuomalaista äijää – samalla hän viestitti Putinille, että Suomi kuuluu länteen