Valikko

Tutkijat paikansivat 40 geeniä, jotka säätelevät älykkyyttä – niistä löytyi myös yllättävän vahva yhteys autismiin

Älykkyysgeenit ovat yhteydessä myös pituuteen ja kykyyn lopettaa tupakointi.

Ihmisen älykkyyteen vaikuttavat monimutkaisella tavalla jopa tuhannet geenit ja ympäristö. Nyt tutkijat ovat löytäneet ison ryppään geenejä, jotka ovat yhteydessä älykkyyteen. Uuden löydön myötä älykkyyteen vaikuttavia geenejä tunnetaan nyt 52.

Kansainvälisellä 30 hengen tutkijaryhmällä oli käytössään aineisto 78 000 eurooppalaistaustaisen ihmisen geeniperimästä, älykkyystestituloksista ja elintavoista. Tehokkaiden tietokoneiden avulla tällaisesta aineistosta voidaan nykyään kammata linkkejä ihmisen eri ominaisuuksiin ja sairauksiin.

Tutkijat onnistuivat paikantamaan 40 uutta geeniä, jotka ovat vahvasti yhteydessä älykkyyteen. Nämä geenit selittävät noin 20 prosenttia älykkyysosamäärän vaihtelusta tutkituilla ihmisillä.

Nämä geenit ilmentyvät ensisijaisesti aivoissa ja ne ovat yhteydessä myös esimerkiksi pituuteen, koulumenestykseen ja kykyyn lopettaa tupakointi. Erityisen vahva yhteys löydettiin yllättäen autismiin.

”Korkeaan älykkyysosamäärään yhdistetyt geenivariantit ennustavat myös suurempaa riskiä sairastua autismikirjon häiriöihin”, kertoo tutkimuksen suunnittelusta vastannut tilastogeneetikko Danielle Posthuma.

Toisaalta taas tiettyjen ”älykkyysgeenien” puute korreloi skitsofrenian ja ylipainon kanssa.

Nykykäsityksen mukaan puolet älykkyydestä johtuu geeneistä ja toinen puoli ympäristöstä. Vaikka kaikki älykkyyteen vaikuttavat geenit löydettäisiin, niiden perusteella olisi vaikeaa ellei mahdotonta ennustaa yksilön älykkyysosamäärää, puhumattakaan menestyksestä elämässä.

”Olemme tutkineet näiden geenien vaikutusta eristyksissä toisistaan. Ehkä älykkyys kuitenkin perustuu pikemminkin tiettyjen geenivarianttien yhteispeliin kuin pelkästään geenien määrään”, Posthuma huomauttaa.

Seuraavaksi tutkijat aikovat estää näiden geenien toiminnan hiirillä, jotta selviäisi, miten ne tarkalleen ottaen vaikuttavat. Niiden vaikutusta ihmisen hermoston kehitykseen voidaan tutkia laboratoriossa myös soluilla, jotka on kantasolutekniikalla muokattu ihosoluista ihmisen hermosoluiksi.

Tutkimuksen julkaisi Nature Genetics.

• Älykkyys
  • Geenit

Vain 11 prosenttia synnyttää ilman kipulääkkeitä – Lue sinulle räätälöity juttu siitä, miten lapsesi tulisi maailmaan

Miksi amerikkalaiset pelkäävät alastomuutta, mutta suomalaiset eivät? ”Tässä suhteessa emme ole kauhean kaukana muslimimaista”

Ole oma juhannusheilasi: Näin masturboit jos sinulla on klitoris ja vagina

Suomi on alkoholipolitiikaltaan jo nyt ”varoittava esimerkki” Pohjoismaissa – ruotsalaisasiantuntijan on mahdoton ymmärtää hallituksen lakiuudistus­kaavailua

Oikeus kielsi naisia syrjineen käytännön israelilaisen lentoyhtiön lennoilla – naisia ei saa enää pyytää vaihtamaan paikkaa ääriuskovaisten miesten vaatimuksesta

Mies tappoi vanhuksen Puotilassa, jäi hovioikeudessakin ilman rangaistusta – tekijä esiintyi samana kesänä musiikkivideolla

Presidentti Martti Ahtisaari paljastaa HS:n syntymäpäivä­haastattelussa kolme henkilöä, jotka ovat vaikuttaneet häneen eniten – yksi heistä on suomalainen

Taistelevia jumalia, feminististä seksikomediaa ja Prisman hypnoottinen kassahihna – Nämä kymmenen tv-sarjaa kannattaa katsoa juhannuksena

Espoolaisnuoret varastivat 14-vuotiaan repusta avaimet ja tunkeutuivat tyhjään kotiin – asunnossa riehuttiin ja tietokone murskattiin kirveellä

Teemu Selänne korotettiin Suomessa sankariksi, jota ei voi kritisoida ja joka voi sanoa olevansa ”hauskalla tavalla sovinisti”

Ole oma juhannusheilasi: Näin masturboit jos sinulla on klitoris ja vagina

Tunteet voittivat järjen ja 51 vuoden ikäeron, kun Erika ja Danny löysivät toisensa – ”Aina tämä elämä ei mene niin kuin olisi itse käsikirjoittanut”

13-vuotias tyttö raiskattiin parkkihallissa Keravalla, tekijällä myös muita teiniuhreja – oikeus antoi kolme ja puoli vuotta vankeutta

Ritva Elomaa siirtyy takaisin perussuomalaisiin – Halla-aho kehottaa muitakin ”pohtimaan asiaa”

Näin arabisiirtolaisia houkutellaan olemattomilla lupauksilla Suomeen – Jemeniläinen perheenisä myi koko omaisuutensa ja maksoi Suomessa asuvalle miehelle tuhansia dollareita

Ritva Elomaan paluu perussuomalaisiin nakertaa hallituksen enemmistöä – Nyt käydään sotaa edustajien sieluista

Syötkö 40 appelsiinia päivässä, maistuuko koiranlihakeitto vai oletko vielä elävän sushin ystävä? Testaa, ketä diktaattoria muistutat ruokatavoiltasi

Kullervo Hynysen keksintö saattaa mullistaa syövän, Alzheimerin ja Parkinsonin taudin hoidon – fyysikon löytöjä on verrattu penisilliinin ja röntgenkuvauksen keksimiseen

Moni mies kärsii tietämättään testosteronin puutteesta, mutta saa vääriä lääkkeitä – Tunnista nämä oireet

Masennus ei ole vain sitä, että maataan sängyssä – me masentuneet koemme syyllisyyttä

Näin kasvatat hyväkäytöksisen lapsen – Ranskassa jokainen lapsi osaa tervehtiä kohteliaasti

Ole oma juhannusheilasi: Näin masturboit jos sinulla on klitoris ja vagina

Joonas Tolvanen opiskeli Shaolin-soturimunkkien koulussa – nyt hän on lääkäri Kuopiossa, eikä suosittele Kiinan kung-fu-opintoja kenellekään

Kerrostalotyömaan tulipalo työllisti palokuntaa myöhään yöhön Pohjois-Helsingissä – poliisi teki kaasupulloja vaarattomiksi ampumalla

Haluatko elämääsi lisää seksiä? Kolme seksuaali­terapeuttia kertoo tärkeimmät vinkkinsä

Oikeusasiamies ihmettelee: Miksi poliisi pakottaa musliminaiset riisumaan huivin valokuvassa?

Pankkiiriliikkeen entinen johtaja paljastaa, miten sijoituksia myytiin: ”Asiakkaiden eduista ei kukaan halunnut huolehtia”