Kohutut geenisakset auttoivat pysäyttämään Huntingtonin taudin etenemisen hiirillä

Parantumatonta aivorappeumasairautta voitaisiin tulevaisuudessa ehkä hoitaa saksimalla perimästä pois yksi geeni.

Huntingtonin tauti on vaikea, perinnöllinen keskushermoston rappeumasairaus, joka johtaa lopulta kuolemaan. Se aiheutuu virheestä huntingtiini-nimistä valkuaisainetta ohjelmoivassa geenissä.

Jos vanhemmista jompikumpi kantaa tätä viallista geeniä, lapsella on 50 prosentin todennäköisyys periä geeni ja sairastua. Kaikki virheellisen geenin perineet sairastuvat, jos elävät riittävän pitkään.

Nyt kiinalaistutkijat ovat onnistuneet pysäyttämään sairauden etenemisen laboratoriohiirissä.

Hiiriin oli istutettu ihmisen mutatoitunut huntington-geeni, ja ne alkoivat sairastua noin yhdeksän viikon ikäisinä. Tutkijat kuitenkin onnistuivat saksimaan tuon geenin pois, jolloin taudin eteneminen pysähtyi.

Hiiristä ei tullut enää tavallisen veroisia, mutta niiden motoriset kyvyt silti parantuivat.

Tutkijat käyttivät geenisaksiksi sanottua menetelmää, niin sanottua Crispr-Cas9 -muokkausta. Se on tehokas tapa dna:n leikkaamiseen ja liimaamiseen. Sillä voidaan hyvin tarkasti poistaa ja muokata jopa yksittäisiä geenejä.

Leikkaavat entsyymit kuljetettiin oikealle alueelle hiiren aivoissa viruksen kyydissä. Tätä menetelmää käytetään yleisesti geeniterapiassa.

Virus pääsee sisään aivosoluihin ja leikkausentsyymit poistivat tyvitumakkeen alueelta huntington-geenit kokonaan. Sairaus vaurioittaa juurikin motorisia kykyjä säätelevää tyvitumaketta.

Hiirten aivoista saksittiin pois siis sekä normaali että viallinen huntington-geeni. Yhdysvaltalaisen Emoryn yliopiston aiempi tutkimus on osoittanut, että yli neliviikkoiset hiiret eivät tarvitse huntington-geeniä laisinkaan.

Kenties ihmiseltäkin voitaisiin yksinkertaisesti saksia molemmat geenit pois, jolloin hoitoa ei tarvitsisi räätälöidä yksilöllisesti jokaisen potilaan perimään.

Vielä ei kuitenkaan tiedetä, kuinka turvallista on leikellä aivosolujen dna:ta. Siksi menetelmää täytyy testata äärimmäisen huolellisesti ennen kuin sen kokeilemisesta oikeilla potilailla on toivoakaan, korostaa yksi tutkijoista, genetiikan professori Xiao-Jiang Li tiedotteessa.

Tutkimuksen julkaisi Journal of Clinical Investigation.

• geenitekniikat
  • perimä
  • Dna

Yhdysvaltain senaatti kaatoi yhdellä äänellä Obamacaren ”laihan kumouksen” – McCain taas ratkaisijoiden joukossa

Trumpin uuden viestintäjohtajan alatyylinen vuodatus vei Valkoisen talon sisäiset riidat uudelle tasolle – haukkui kansliapäällikköä ”skitsoksi” ja uhkasi erottaa kaikki alaisensa

Professori Markku Kivinen: Putin lähetti lehdistötilaisuudessa piiloviestin Suomelle

Seksuaaliseen häirintään törmää Helsingissä kaikkialla

Kymmenet arvokkaat huvilat rapistuvat Helsingin käsiin, koska kaupunki ei ole pystynyt kunnostamaan tai myymään niitä

23-vuotiaalla Jami Särkisellä on kaksi tyttöystävää ja hän nauttii siitä niin, ettei yksiavioisuuteen ole paluuta – Polyamoria eli monisuhteisuus yleistyy

”Lapsena silvottu nainen ei välttämättä tiedä, miltä sukuelimien tulisi näyttää” – Britanniassa silpomisesta saa kovan rangaistuksen, Suomessa ei ole edes silpomista koskevaa lakia

Suomalaislapsilta vaaditaan liikaa itsenäisyyttä – Ranskassa pikku koululaisten ei tarvitse viettää iltapäiviään yksin

Vuoden parhaassa nuortenelokuvassa on muskeleita, räjähtäviä taloja ja feministinen sankari, jollaista satavuotias Suomi kipeästi kaipaa

Olen nähnyt miehiä tyydyttämässä itseään metron penkillä ja uimahalleissa – ei ole Sompasaunan vika, jos lauteilla irstaillaan

Treffailussa on edelleen yksi kammottavan vanhanaikainen piirre: Deiteillä nainen odottaa miehen hoitavan kaiken

Näin suomalaiset yrittävät petkuttaa Kelaa – viime vuonna kiinni jäi lähes pari tuhatta huijaria, keskimääräinen vedätys 4 200 euroa

Huumeita myydään avoimesti Helsingin Torkkelinmäellä – HS vieraili puistossa, jossa huumekauppa asukkaiden mukaan rehottaa

Niinistö ja Putin kävivät oopperassa Putinin Suomen-vierailun päätteeksi – faniseurue kiljahteli ja heilutti Venäjän lippua, kun he näkivät vilauksen Putinista katsomossa

Putin arvosteli USA:ta Punkaharjulla: ”On mahdotonta sietää loputtomiin häikäilemättömyyttä maatamme kohtaan” – Niinistö sanoi vastaan venäläistoimittajalle

Poliisilta erikoinen kirje savonlinnalaisille – Miksi kaupunkilaisten pitäisi välttää parvekkeilla oloa Putinin vierailun aikana?

Presidentti Niinistö esitti onnistuneesti jäyhää länsisuomalaista äijää – samalla hän viestitti Putinille, että Suomi kuuluu länteen