Valikko

Kohutut geenisakset auttoivat pysäyttämään Huntingtonin taudin etenemisen hiirillä

Parantumatonta aivorappeumasairautta voitaisiin tulevaisuudessa ehkä hoitaa saksimalla perimästä pois yksi geeni.

Huntingtonin tauti on vaikea, perinnöllinen keskushermoston rappeumasairaus, joka johtaa lopulta kuolemaan. Se aiheutuu virheestä huntingtiini-nimistä valkuaisainetta ohjelmoivassa geenissä.

Jos vanhemmista jompikumpi kantaa tätä viallista geeniä, lapsella on 50 prosentin todennäköisyys periä geeni ja sairastua. Kaikki virheellisen geenin perineet sairastuvat, jos elävät riittävän pitkään.

Nyt kiinalaistutkijat ovat onnistuneet pysäyttämään sairauden etenemisen laboratoriohiirissä.

Hiiriin oli istutettu ihmisen mutatoitunut huntington-geeni, ja ne alkoivat sairastua noin yhdeksän viikon ikäisinä. Tutkijat kuitenkin onnistuivat saksimaan tuon geenin pois, jolloin taudin eteneminen pysähtyi.

Hiiristä ei tullut enää tavallisen veroisia, mutta niiden motoriset kyvyt silti parantuivat.

Tutkijat käyttivät geenisaksiksi sanottua menetelmää, niin sanottua Crispr-Cas9 -muokkausta. Se on tehokas tapa dna:n leikkaamiseen ja liimaamiseen. Sillä voidaan hyvin tarkasti poistaa ja muokata jopa yksittäisiä geenejä.

Leikkaavat entsyymit kuljetettiin oikealle alueelle hiiren aivoissa viruksen kyydissä. Tätä menetelmää käytetään yleisesti geeniterapiassa.

Virus pääsee sisään aivosoluihin ja leikkausentsyymit poistivat tyvitumakkeen alueelta huntington-geenit kokonaan. Sairaus vaurioittaa juurikin motorisia kykyjä säätelevää tyvitumaketta.

Hiirten aivoista saksittiin pois siis sekä normaali että viallinen huntington-geeni. Yhdysvaltalaisen Emoryn yliopiston aiempi tutkimus on osoittanut, että yli neliviikkoiset hiiret eivät tarvitse huntington-geeniä laisinkaan.

Kenties ihmiseltäkin voitaisiin yksinkertaisesti saksia molemmat geenit pois, jolloin hoitoa ei tarvitsisi räätälöidä yksilöllisesti jokaisen potilaan perimään.

Vielä ei kuitenkaan tiedetä, kuinka turvallista on leikellä aivosolujen dna:ta. Siksi menetelmää täytyy testata äärimmäisen huolellisesti ennen kuin sen kokeilemisesta oikeilla potilailla on toivoakaan, korostaa yksi tutkijoista, genetiikan professori Xiao-Jiang Li tiedotteessa.

Tutkimuksen julkaisi Journal of Clinical Investigation.

• geenitekniikat
  • perimä
  • Dna

Jos alamme tuomita toisiamme kuvottavien mutta yksityisiksi tarkoitettujen sanomisten vuoksi, olemme matkalla takaisin keskiajalle

”Boksi” esti nukkumisen ja kuulustelijan sylki lensi – Ageeda Paavel muistaa tarkkaan, mitä KGB:n edeltäjä teki hänelle teinityttönä Tallinnan synkimmässä kellarissa kesällä 1946

”Naamat” on kuin tuhannen ihmisen kotibileet – Tältä näyttää festivaalilla, joka suututti Sami Hedbergin managerin ja jonka liput myytiin loppuun ennen kuin esiintyjiä oli edes julkistettu

Suunnitteletko budjettimatkaa? Hintavertailu kertoo, missä on nyt edullista lomailla

Kehäradan lipunmyynti on ajoittain ruuhkautunut Helsinki-Vantaalla – ”Oli säälittävää nähdä turhautuneet ulkomaalaiset ja kärsimättömät suomalaiset yhden lippuautomaatin edessä”

Dna-testi voi paljastaa sukusalaisuuksia satojen vuosien takaa – Laurin jälkeläisille selvisi, että he eivät polveudukaan Laurista

Kolmen päivän katkaisuhoito ei riitä koko kesän jatkuneen tissuttelun lopettamiseen – tuntuu, että puolisoni on jätetty heitteille

Trump: Minulla on tarvittaessa ”täydelliset armahdusvaltuudet” – tutkijat kyseenalaistavat

Willehardt Gröhn, 18, rakentaa näyttäviä pyöriä, koska haluaa jotain, mitä muilla ei ole – pyöräbuumin villitsemissä kaupungeissa pyörä on muotiasuste

Taiteilija Miina Äkkijyrkkä syytti norjalaistaiteilijaa kopioinnista ja vaati 118 000 euron korvauksia – Tekijänoikeusneuvosto katsoi teokset parodioiksi

Merkillinen välikohtaus Itämerellä ihmetyttää – se liittynee Venäjän lisääntyneeseen uhoon

Rintasyövästä kertaalleen parantuneen Astrid Swanin syöpä on uusiutunut

Erin Dillon menetti kaksi lastaan huumeiden takia, mutta haaveilee silti yhä huumeista – HS:n reportaasi valkoisten kerjäläisten kaupungista, jossa huumepussit toimitetaan kotioven eteen

Onko Helsinki kupla, jota muu Suomi ei ymmärrä? ”Osa muualla asuvien Helsinki-kritiikistä voi olla ihmettelyä sen äärellä, mihin ei itsellä ole mahdollisuutta”

Olen pian taloudellisesti riippuvainen poikaystävästäni opintotuki­uudistuksen takia – ja se tuntuu nöyryyttävältä

Elävien kuolleiden kaupungilta näyttävän Daytonin ruumishuoneelta on tila loppu – Yhdysvaltoja riivaa historian pahin huume-epidemia, ja yliannostuksia ottavat niin eläkeläiset kuin lapsetkin

Asuntopula ajaa nuoria aikuisia Inarin metsiin – Kaisa Tikka peseytyy purossa ja käyttää jääkaappinaan kivenkoloa

Australialaisnainen soitti hätänumeroon Yhdysvalloissa, paikalle tullut poliisi ampui hänet – omaiset vaativat vastauksia surmasta

Tällainen on Helsingin kallein vuokrakämppä: huoneita 11, neliöitä 500, vuokra 25 000 euroa kuussa

Lipunmyynti lähijunissa loppui aikoja sitten, mutta 22 asemaa on edelleen ilman automaattia – Mitä tekee konduktööri, joka ei saa enää myydä lippuja?