HS.fi

Omat merkit laajenevat myös luomuun ja lähiruokaan

23.11.2011 3:00

Kaupan omien merkkien myynti kasvaa yleensä taloudellisesti epävarmoina aikoina. Näin kävi myös pari vuotta sitten, kun finanssikriisi kolisi ovista ja ikkunoista sisään.

Kasvua on tullut edelleen, vaikkeivät heikot ajat vielä muutoin tunnu kaupassa. Kuluttajat näyttävät tottuneen halpoihin merkkeihin osana arkea.

Kaupan isot ketjut päättivät muutama vuosi sitten lisätä tuntuvasti omien merkkien tuontia. Erityisesti ruokakaupan markkinajohtaja S-ryhmä on lisännyt omien Rainbow- ja X-tra -merkkiensä valikoimaa.

S-ryhmällä on tavoitteena nostaa omien merkkien osuus viidennekseen myynnistä 2013 mennessä. Tätä nykyä niiden osuus myynnin arvosta on runsaat kymmenen prosenttia.

Pirkka-brändin sisälle on kehitetty erilaisia "alabrändejä" tai sarjoja, kuten premium-merkki Pirkka Parhaat, reilun kaupan tuotteita ja luomutuotteita. Ensi vuonna K-ruokakauppojen tavoitteena on kaksinkertaistaa myös Pirkka-luomutuotteiden valikoima nykyisestä 50:stä noin sataan.

Uusin kehitelmä on koekäytössä Tampereella, jossa Pirkka yhdistetään lähiruokaan. Ruokakesko on tuonut Pirkka-sarjaan kolme leipomotuotetta paikallisen Leivon Leipomon kanssa.

Oma lukunsa on ruokakaupan kolmonen Suomen Lähikauppa, joka ei aio lisätä omien merkkiensä määrää. Siwat ja Valintatalot ovat yleensä pieniä, joten kuluttajalle tarjotaan ensimmäisenä vaihtoehtona tunnettua merkkituotetta.

"Mikäli kaupassa on tilaa ja asiakkailla tarvetta, myös omia edullisempia merkkejä tuodaan hyllyyn. Pieni myymäläkoko ei mahdollista valikoimien merkittävää laajentamista", tuotehallinnan johtaja Anu Ora kertoo.

Pääketjuista poiketen Stockmann on asemoinut omat merkkinsä keski- tai ylempään hintaluokkaan.

"Harkitsemme tarkasti, mille tuotteille haluamme antaa Stockmann-merkin", Ruokapuolen ostojohtaja Pirjo Pyykkö-Tuominen sanoo.

Eurooppalaista linjaa edustaa saksalainen Lidl, jonka tuotteista pääosa on omia merkkejä. Lidl lisäsi omien merkkiensä markkinointia taantumassa.

Euroopassa omien merkkien osuus myynnistä on selvästi Suomea suurempi, jopa 30–40 prosenttia. Kärkimaita tässä ovat Sveitsi, Britannia ja Ranska.

Helsingin Sanomat | hs.talous@sanoma.fi

--%>