HS.fi

Vastamainos irvailee vallalle

Voima-lehden vastamainosmies Klaus Welp arvostelee poliitikkoja ja yrityksiä.

28.11.2011 3:00

Kuvassa auton takapenkillä virnistelevät mies ja nainen samppanjalasit kädessään, keskisormet kuin puolihuolimattomasti pystyssä kameraa kohti.

Kuvan alla on teksti "Louserit vuittuun", joka on väännös luksusmerkki Louis Vuittonista. Naisen laukun pinta jäljittelee Vuittonin kuosia, mutta ei ole yksi yhteen sama. Parin euron kirpparilaukun pintaan tehty kuosi on syntynyt Klaus Welpin tietokoneella.

Louserit vuittuun on yksi Voima-lehden vastamainoksista. Welp on vastannut niiden tekemisestä vuodesta 2005.

Tuloerojen kasvua kommentoiva vastamainos syntyi ärsytyksestä, miten luksustuotteita markkinoidaan.

"Se perustuu siihen, että hinta nostetaan äärimmäisen korkeaksi, ja siitä tehdään harvinainen. Joku kuluttaa kuukausipalkan verran laukkuun, ja toiset keräilee muovikasseihin pulloja", Welp sanoo.

Samaan hengenvetoon hän pelkää paasaavansa haastattelussa liikaa. Puhetta enemmän paasausta mahtuu kuitenkin vastamainoksiin.

Ne ovat ottaneet kantaa muun muassa ympäristöasioihin, ilmastonmuutokseen, eläinten oikeuksiin ja poliittisen sekä taloudellisen vallan kytköksiin, ennen kaikkea kuitenkin yritysten toimintaan.

"Kun kirkolta ja valtiolta on mennyt henkinen valta talouden sektorille, yhteiskunnallista satiiria pitää laajentaa siihen porukkaan, kenellä valta on", Welp sanoo.

Hän ja Voima ovat irvineet muun muassa työpaikkoja vähentäneelle paperiyhtiö UPM:lle, jonka logo on vastamainoksessa muodossa UPS. . . ja kosmetiikkayritys L'Orealille, jonka nimi on vastamainoksessa väännetty muotoon So'Real. Kuvassa on huulipunapuikko ja kaniini muistuttamassa kosmetiikkayrityksen tekemistä eläinkokeista.

Vastamainokset syntyvät halvalla, toisin kuin mainostoimistoissa.

"Kuvankäsittely on demokraattinen juttu, mutta kun mainostoimistoilla on budjetissa monta nollaa, meillä komeilee yksi nolla. Kamerakalusto on ihan skeidaa mainostoimistoihin verrattuna."

Voiman vastamainokset muistuttavat lähes erehdyttävästi alkuperäisiä mainoksia. Welpin mukaan niissä ei kuitenkaan ole tekijänoikeudellista ongelmaa.

"Kaikki kuvat tuotetaan itse tai ne ovat ilmaisia kuvapankkien kuvia. Mitään logoja ei käytetä, kaikki ovat väännöksiä."

Yritysten lakimiehiltä on kylläkin tullut yhteydenottoja Voiman toimitukseen, esimerkiksi Volvolta, jota vastamainos syytti viherpesusta.

Volvon mukaan Voima käytti sen tavaramerkkiä mainetta haittaavalla tavalla ja julkaisi paikkansapitämättömiä tietoja. Autonvalmistaja vaati kirjeellä vastamainoksen vetämistä levityksestä tiettyyn päivämäärään mennessä. Kirjeessä varoitettiin, että ellei Voima anna vaadittua lupausta, Volvo harkitsee oikeustoimia.

Kirje hautautui Voiman toimitusjohtajan pöydälle, ja kun se löytyi, Volvon esittämä päivämäärä oli mennyt umpeen.

Voima ei suostunut Volvon vaatimuksiin, perusteina oli, että vastamainos ei ole kaupallinen vaan journalismia. Sen sijaan Voima-lehti teki asiasta uutisen.

"Se levisi ihan mukavasti", Welp sanoo.

Welp pitää tapausta vain pelotteluna, sillä Volvon lakimiehistä ei kuulunut sen jälkeen mitään.

Voiman vastamainoksista oli äskettäin esillä näyttely ja ne on julkaistu myös kirjana.

Nyt Voiman vastamainokset loppuvat, ainakin toistaiseksi, ehkä lopullisesti.

"Vastamainonta tulee korvista", kuuluu Welpin selitys.

Tekemiensä vastamainosten tehoa ja vaikutusta Welp ei osaa arvioida. Saavatko ne ihmisiä ajattelemaan ja muuttamaan kuluttamistottumuksiaan?

"Nyt sen näkee, mikä vaikutus näillä on, kun ne lopetetaan. Mitä on saavutettu, jää avoimeksi", Welp sanoo. "Tämä on tällaista visuaalisen kulttuurin hannukarpoilua."

Viimeinen vastamainos on uusimman Voima-lehden numeron kannessa. Siinä stereotyyppisesti kuvattu hippi imee savuja sätkästään, jonka varressa istuu pikkulintu. Lehden nimi on muodossa Voivoi. "Yritettiin itseironiaa. En ole vielä varma, onnistuttiinko vai ei", Welp sanoo.


Louserit vuittuun ja muita Voiman vastamainoksia. Into Kustannus.

150 s. 29 e. Mainoksia pääsee näkemään myös osoitteessa fifi.voima.fi/blogit/Vastamainokset/5.

Helsingin Sanomat | hs.kulttuuri@sanoma.fi

--%>