Puoli miljoonaa suomalaista käyttää LinkedIniä – onko siitä hyötyä?

Työelämä
 
Pekka Elomaa
Ohjelmistokehittäjänä Vaisalassa työskentelevä Antti Sulanto sai nykyisen työpaikkansa LinkedInin kautta. "Headhunter otti yhteyttä LinkedIn-profiilini perusteella, ja sain kutsun työhaastatteluun", Sulanto sanoo. Hän työskentelee Vaisalan pääkonttorissa Vantaalla.
Ohjelmistokehittäjänä Vaisalassa työskentelevä Antti Sulanto sai nykyisen työpaikkansa LinkedInin kautta. "Headhunter otti yhteyttä LinkedIn-profiilini perusteella, ja sain kutsun työhaastatteluun", Sulanto sanoo. Hän työskentelee Vaisalan pääkonttorissa Vantaalla. Kuva: Pekka Elomaa

Jo puoli miljoonaa suomalaista on luonut tunnuksen työelämän yhteydenpitoon tarkoitettuun LinkedIn-verkkopalveluun.

Suurelle yleisölle LinkedIn on kuitenkin tästä huolimatta yhä melko vieras.

Aktiivisten käyttäjien määrä on oikeasti pienempi kuin puoli miljoonaa. Moni on kirjautunut palveluun, mutta ihmettelee että mitä hyötyä siitä oikeastaan on.

Fakta

Mikä LinkedIn?

 Maailman ylivoimaisesti suosituin ammatilliseen verkostoitumiseen tarkoitettu internetpalvelu.

 Perustettu 2003.

 Käyttäjiä koko maailmassa 225 miljoonaa.

 Palvelun perusversio on ilmainen.

 Saa tuottonsa käyttäjille myytävistä maksullisista lisäpalveluista sekä mainoksista. LinkedIn listautui pörssiin vuonna 2011.

 Merkittäviä kilpailijoita ei juurikaan ole. Tärkein kilpailija lienee Facebook, jossa verkostoidutaan myös ammatillisesti. Se on kuitenkin suunnattu ennen kaikkea vapaa-ajan yhteydenpitoon.

Niin, mitä?

LinkedIn on eräänlainen työelämän Facebook. Se on internet-palvelu, jossa voi pitää yhteyttä omiin työkavereihin, asiakkaisiin, yhteistyökumppaneihin ja muihin kontakteihin.

Siellä voi solmia myös uusia suhteita ja pysyä kärryillä oman alan uutisista. LinkedInistä voi saada jopa työtarjouksia, jos oma profiili on ajan tasalla.

 

Millä työelämän aloilla LinkedIniä käytetään aktiivisesti?
Erityisen ahkerasti LinkedIniä käyttävät tietotekniikka-, ohjelmisto-, elektroniikka-, markkinointi- ja viestintäalalla työskentelevät ihmiset.

Näillä aloilla LinkedInistä on myös toistaiseksi eniten hyötyä, koska muutkin oman alan ihmiset ovat siellä. Monella perinteisellä alalla, kuten terveydenhoidon, kaupan ja perinteisen teollisuuden alalla, LinkedInin käyttö on selvästi vähäisempää.

 

Mitkä ovat tärkeimmät tiedot, jotka LinkedIn-profiilissa on syytä kertoa itsestään?
Ainakin koko oikea nimi, nykyinen työ- tai opiskelupaikka, vähintään kolme edellistä työpaikkaa ja koulutustausta. Laita palveluun myös edustava profiilikuva.

Tärkeä osa profiilia on myös tiivis yhteenveto siitä, kuka olet, mitä teet ja mitä osaat. Yhteenvedon englanninkielinen nimi on palvelussa summary. Se on tyypillisesti 3–4 kappaleen mittainen, mutta voi olla pitempikin, jos vain tärkeimmät asiat ovat kärjessä helposti löydettävissä.

"Yhteenveto saa olla inhimillinen. Siinä voi olla pilkahdus sinua", sanoo LinkedIn-koulutuksia järjestävän viestintätoimisto Netprofile Finlandin partneri Christina Forsgård. Hän on itse käyttänyt palvelua jo kymmenen vuotta.

Profiilit kirjoitetaan yleensä englanniksi ja minä-muodossa.

 

Kuinka tarkasti oma työhistoria on syytä kuvailla?
Opiskeluaikaiset kesätyöt on syytä olla mukana, mutta kesätyö kaupan kassalla lukiolaisena ei.

 

Kannattaako harrastuksista ja luottamustoimista kertoa profiilissa?
Kannattaa. LinkedInissä voi saada uusia kontakteja, ja yhteiset harrastukset auttavat joskus löytämään yhteisen sävelen uuden tuttavan kanssa.

 

Miten voin saada työpaikan LinkedInin kautta?
Yritykset käyttävät LinkedIniä työntekijöiden etsintään. Ne tekevät avoimesta työpaikasta palveluun ilmoituksen, johon usein kirjataan tarkasti, mitä taitoja tai kokemusta työhön vaaditaan.

Pestiin voi ilmoittautua hakijaksi suoraan LinkedInissä.

LinkedIn myös ehdottaa työnantajalle suoraan hyviä ehdokkaita tehtävään. Palvelu seuloo käyttäjäprofiilien joukosta automaattisesti sellaisia ihmisiä, joiden työ- ja koulutustausta sekä osaaminen täyttävät edellytykset.

Jos olet täyttänyt oman profiilisi huolellisesti, LinkedIn voi suositella sinua työtehtäviin ilman, että itse teet mitään.

Automatiikka lukee esimerkiksi profiilisi yhteenvedon ja etsii sieltä avainsanoja, jotka liittyvät työtehtävään. Avainsana voi olla esimerkiksi "java-ohjelmointi".

Esimerkiksi headhunterit käyttävät LinkedIniä etsiessään ihmisiä eri työtehtäviin. Kaikkiaan palvelu ei kuitenkaan ole vielä niin iso työpaikkailmoittelun väylä kuin perinteiset kanavat.

LinkedInissä oli torstaina haettavissa 374 suomalaista työpaikkaa, kun esimerkiksi Sanoma-konsernin Oikotie-työnhakupalvelussa oli samaan aikaan 1 834 työpaikkailmoitusta ja Monster-palvelussa 1 325 ilmoitusta.

 

Kenet kannattaa pyytää LinkedIn-kontaktiksi?
Kannattaa ensin pyytää omat läheiset työtoverit, sen jälkeen yhteistyökumppanit. Sitten voit alkaa laajentaa piiriä.

"Pyydä kontakteiksi ihmisiä, joita tapaat bisneksessä ja joiden kanssa muutenkin vaihtaisit käyntikortteja", Forsgård sanoo.

Älä pyydä sellaisia ihmisiä, joita et tunne ollenkaan.

 

Käydäänkö LinkedInissä keskusteluita ystävien ja tuttavien kesken kuten Facebookissa?
Käydään. LinkedIniin kirjoitetaan tilapäivityksiä ja siellä jaetaan linkkejä kiinnostaviin uutisiin tai sivustoihin, kuten Facebookissakin.

LinkedInissä on myös paljon eri aiheisiin tarkoitettuja keskusteluryhmiä. Forsgårdin mukaan ne ovat erityisen hyvä paikka tavata oman alan ihmisiä ja luoda uusia kontakteja. Tämä johtuu siitä, että ryhmissä ollaan samanhenkisessä piirissä.

LinkedIn-ryhmiin täytyy usein anoa pääsyä ryhmän ylläpitäjältä. Ehtona hyväksymiselle voi olla vaikkapa se, että pyrkijä työskentelee tietynlaisissa tehtävissä. Tämä tarkistetaan pyrkijän LinkedIn-profiilista.

 

Kuka näkee, mitä kirjoitan LinkedIniin?
Voit itse päättää, mitä tietoja näkyy kaikille avoimessa julkisessa profiilissasi.

Omat LinkedIn-kontaktisi näkevät sinusta enemmän tietoa, mutta senkin joidenkin osien julkisuuteen voit vaikuttaa.

 

Sain Linkediniltä sähköpostin. Sen mukaan kollegani on "suositellut minua taidossa projektinhallinta". Mistä tässä oikein on kysymys?
LinkedInissä käyttävät voivat antaa toisilleen suosituksia (endorsement) erilaisista ammatillisista taidosta, kuten "projektinhallinta" tai "sisäinen viestintä".

Suositukset näkyvät LinkedIn-profiilissa listana, jossa näkyy myös kustakin taidosta kertynyt suositusten määrä.

Suositusten ansiosta LinkedInin automatiikka voi huomata sinut paremmin, kun se seuloo sopivia ehdotuksia avoimien työpaikkojen täyttäjäksi. Ne toimivat vahvistuksena itse profiiliin kirjoittamillesi taidoille.

LinkedInissä on myös toisenlaisia, pitempiä suosituksia (recommendation), joita käyttäjät voivat antaa toisilleen.

 

En etsi uutta työpaikkaa. Onko järkeä olla LinkedInissä?
Kyllä on, koska LinkedInissä voi esimerkiksi seurata oman alan uutisia ja tapahtumia sekä tuttavien urakehitystä.

LinkedIn on myös kätevä tapa ylläpitää listaa omista saavutuksista. Säntillisesti ylläpidetty profiili on aina saatavilla oleva cv.

Helsingin Sanomat | hs.online@hs.fi