Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Puoli miljoonaa suomalaista käyttää LinkedIniä – onko siitä hyötyä?

 |   | 
 
Pekka Elomaa
Ohjelmistokehittäjänä Vaisalassa työskentelevä Antti Sulanto sai nykyisen työpaikkansa LinkedInin kautta. "Headhunter otti yhteyttä LinkedIn-profiilini perusteella, ja sain kutsun työhaastatteluun", Sulanto sanoo. Hän työskentelee Vaisalan pääkonttorissa Vantaalla.
Ohjelmistokehittäjänä Vaisalassa työskentelevä Antti Sulanto sai nykyisen työpaikkansa LinkedInin kautta. "Headhunter otti yhteyttä LinkedIn-profiilini perusteella, ja sain kutsun työhaastatteluun", Sulanto sanoo. Hän työskentelee Vaisalan pääkonttorissa Vantaalla.
Fakta

Mikä LinkedIn?

 Maailman ylivoimaisesti suosituin ammatilliseen verkostoitumiseen tarkoitettu internetpalvelu.

 Perustettu 2003.

 Käyttäjiä koko maailmassa 225 miljoonaa.

 Palvelun perusversio on ilmainen.

 Saa tuottonsa käyttäjille myytävistä maksullisista lisäpalveluista sekä mainoksista. LinkedIn listautui pörssiin vuonna 2011.

 Merkittäviä kilpailijoita ei juurikaan ole. Tärkein kilpailija lienee Facebook, jossa verkostoidutaan myös ammatillisesti. Se on kuitenkin suunnattu ennen kaikkea vapaa-ajan yhteydenpitoon.

Jo puoli miljoonaa suomalaista on luonut tunnuksen työelämän yhteydenpitoon tarkoitettuun LinkedIn-verkkopalveluun.

Suurelle yleisölle LinkedIn on kuitenkin tästä huolimatta yhä melko vieras.

Aktiivisten käyttäjien määrä on oikeasti pienempi kuin puoli miljoonaa. Moni on kirjautunut palveluun, mutta ihmettelee että mitä hyötyä siitä oikeastaan on.

Niin, mitä?

LinkedIn on eräänlainen työelämän Facebook. Se on internet-palvelu, jossa voi pitää yhteyttä omiin työkavereihin, asiakkaisiin, yhteistyökumppaneihin ja muihin kontakteihin.

Siellä voi solmia myös uusia suhteita ja pysyä kärryillä oman alan uutisista. LinkedInistä voi saada jopa työtarjouksia, jos oma profiili on ajan tasalla.

 

Millä työelämän aloilla LinkedIniä käytetään aktiivisesti?
Erityisen ahkerasti LinkedIniä käyttävät tietotekniikka-, ohjelmisto-, elektroniikka-, markkinointi- ja viestintäalalla työskentelevät ihmiset.

Näillä aloilla LinkedInistä on myös toistaiseksi eniten hyötyä, koska muutkin oman alan ihmiset ovat siellä. Monella perinteisellä alalla, kuten terveydenhoidon, kaupan ja perinteisen teollisuuden alalla, LinkedInin käyttö on selvästi vähäisempää.

 

Mitkä ovat tärkeimmät tiedot, jotka LinkedIn-profiilissa on syytä kertoa itsestään?
Ainakin koko oikea nimi, nykyinen työ- tai opiskelupaikka, vähintään kolme edellistä työpaikkaa ja koulutustausta. Laita palveluun myös edustava profiilikuva.

Tärkeä osa profiilia on myös tiivis yhteenveto siitä, kuka olet, mitä teet ja mitä osaat. Yhteenvedon englanninkielinen nimi on palvelussa summary. Se on tyypillisesti 3–4 kappaleen mittainen, mutta voi olla pitempikin, jos vain tärkeimmät asiat ovat kärjessä helposti löydettävissä.

"Yhteenveto saa olla inhimillinen. Siinä voi olla pilkahdus sinua", sanoo LinkedIn-koulutuksia järjestävän viestintätoimisto Netprofile Finlandin partneri Christina Forsgård. Hän on itse käyttänyt palvelua jo kymmenen vuotta.

Profiilit kirjoitetaan yleensä englanniksi ja minä-muodossa.

 

Kuinka tarkasti oma työhistoria on syytä kuvailla?
Opiskeluaikaiset kesätyöt on syytä olla mukana, mutta kesätyö kaupan kassalla lukiolaisena ei.

 

Kannattaako harrastuksista ja luottamustoimista kertoa profiilissa?
Kannattaa. LinkedInissä voi saada uusia kontakteja, ja yhteiset harrastukset auttavat joskus löytämään yhteisen sävelen uuden tuttavan kanssa.

 

Miten voin saada työpaikan LinkedInin kautta?
Yritykset käyttävät LinkedIniä työntekijöiden etsintään. Ne tekevät avoimesta työpaikasta palveluun ilmoituksen, johon usein kirjataan tarkasti, mitä taitoja tai kokemusta työhön vaaditaan.

Pestiin voi ilmoittautua hakijaksi suoraan LinkedInissä.

LinkedIn myös ehdottaa työnantajalle suoraan hyviä ehdokkaita tehtävään. Palvelu seuloo käyttäjäprofiilien joukosta automaattisesti sellaisia ihmisiä, joiden työ- ja koulutustausta sekä osaaminen täyttävät edellytykset.

Jos olet täyttänyt oman profiilisi huolellisesti, LinkedIn voi suositella sinua työtehtäviin ilman, että itse teet mitään.

Automatiikka lukee esimerkiksi profiilisi yhteenvedon ja etsii sieltä avainsanoja, jotka liittyvät työtehtävään. Avainsana voi olla esimerkiksi "java-ohjelmointi".

Esimerkiksi headhunterit käyttävät LinkedIniä etsiessään ihmisiä eri työtehtäviin. Kaikkiaan palvelu ei kuitenkaan ole vielä niin iso työpaikkailmoittelun väylä kuin perinteiset kanavat.

  • Sivu:
  • 1
  • 2

Helsingin Sanomat | hs.online@hs.fi


Uutiset

Suosituimmat uutiset – Työelämä

Fingerpori
24.7.2014

HS in English