Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Fossiloituneet ulosteet kertovat muinaisten ihmisten ruokavaliosta

 |   | 
 

Ulosteiden jäänteet tuhansien vuosien takaa osoittavat, että ihmiset söivät ennen moninkertaisesti enemmän kuituja kuin nykyään. Löytö tuonee myös lisävalaistusta siihen, miksi Amerikan alkuperäisasukkaat ovat niin herkkiä sairastumaan aikuistyypin diabetekseen.

Nebraskan yliopiston tutkijat analysoivat Arizonan Antelope Cavesta löydettyjä fossiilisia ulostekakkaroita, eli koproliitteja. Antelope Cave on eräs Yhdysvaltain tärkeimpiä antropologisia kohteita, jossa on ollut asutusta vähintään viimeisen 4000 vuoden ajan. Tutkijat ovat keränneet sieltä satoja koproliitteja, joista tuoreeseen analyysiin valittiin 25. Näistä neljä kuului koiralle, ja kaksikymmentä ihmiselle. Yksi möykky osoittautui pelkäksi sedimentiksi.

Koproliittien sisältö osoitti, että Amerikan alkuperäisasukkaat söivät maissista, auringonkukasta ja muista siemenistä jauhettua jauhoa. Tämän lisäksi he söivät säännöllisesti jukkakasvien osia ja opuntiakaktuksia. Siemenet jauhettiin jauhoksi kuorineen kaikkineen, mikä lisäsi niiden kuitu- ja ravinnepitoisuutta.

Tutkimusta johtaneen professori Karl Reinhardin mukaan alkuperäisasukkaiden ravinto on ollut suorastaan hämmästyttävän kuitupitoista. Koproliittien tilavuudesta kolme neljäsosaa muodostui kuiduista, mikä tarkoittaa, että heidän päivittäinen kuidunsaantinsa on ollut 200–400 grammaa.

Nykysuositukset, joiden mukaan naisten pitäisi saada päivittäin 25 grammaa ja miesten 38 grammaa kuitua, jäävät kauas Amerikan alkuperäisasukkaiden kuidunsaannista.

Kuidun lisäksi intiaanien ruokavalion glykeeminen indeksi oli erittäin alhainen. Glykeemisellä indeksillä tarkoitetaan sitä, kuinka nopeasti ruoan sisältämä energia imeytyy verenkiertoon. Matalan glykeemisen indeksin ruoat nostavat verensokeria hitaasti, ja niitä pidetään terveellisinä, kun taas korkean glykeemisen indeksin ruoat nostavat verensokeria nopeasti, ja niitä pidetään epäterveellisinä.

Tutkijoiden mukaan intiaanien ravinnon keskimääräinen glykeeminen indeksi oli 23. Nykyisen mittapuun mukaan indeksiä, joka on 55 tai alle, pidetään matalana.

Tutkimus voi auttaa ymmärtämään tyypin 2 diabeteksen häkellyttävän korkeita lukuja Amerikan alkuperäisasukkailla. Reinhardin mukaan heidän ravintonsa on muuttunut viimeisen sadan vuoden aikana niin suuresti verrattuna siihen mitä he söivät ennen, ettei heidän elimistönsä kestä korkean verensokerin aiheuttamaa rasitusta.

"Heidän ruoansulatusjärjestelmänsä ei ole yksinkertaisesti tottunut käsittelemään korkean glykeemisen indeksin ruokia", sanoo Reinhardt.

Tutkimuksen tulokset voidaan jossakin määrin ulottaa koskemaan koko ihmiskuntaa, sillä intiaanien ruokavalion uskotaan heijastelevan yleisemmin myös metsästäjä-keräilijöiden ruokavaliota.

Tutkimuksen julkaisi Current Anthropology.

Helsingin Sanomat | hs.online@hs.fi

Uutiset

22.5.2013