Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Reebokin "kiinteytyskenkiä" markkinoitiin harhaanjohtavasti USA:ssa

 |   | 
 
Helsingin Sanomat
reebok
Reebok on markkinoinut EasyTone-jalkineitaan virheellisesti. Kuva yhtiön internet-sivuilta.
Reebok on markkinoinut EasyTone-jalkineitaan virheellisesti. Kuva yhtiön internet-sivuilta.

Reebokin "kiinteyttäviä" lenkkitossuja on markkinoitu Yhdysvalloissa  harhaanjohtavilla väitteillä, sanoo Yhdysvaltain kauppakomissio FTC. Reebok on myöntynyt maksamaan 25 miljoonaa dollaria sopuratkaisusta välttääkseen oikeudenkäynnin, kertoo The Guardian -lehti.

Lenkkitossujen ostajat voivat hakea hyvitystä ostoksestaan verkon kauttam, jos kengät on ostettu Yhdysvalloissa.

EasyTone- ja RunTone-nimisten kenkien väitettiin mainoksissa muun muassa vahvistavan pakaroita 28 prosenttia tavallisia tossuja tehokkaammin.

"Ilman työtä ja hikeä ei voi saavuttaa hyväkuntoista ja tervettä vartaloa", FTC:n kuluttajansuojaosaston johtaja David Vladeck muistutti.

"FTC toivoo mainostajien ymmärtävän, että heidän on toimittava vastuullisesti ja varmistettava, että urheiluvälineisiin liitetyt väitteet saavat tukea tieteeltä."

Reebok veti tuotteita koskevan mainonnan Yhdysvalloissa pois jo FTC:n tutkinnan aikana. Reebokin omistava Adidas sanoo olevansa yhä eri mieltä FTC:n kanssa kenkien vaikutuksista, mutta suostui sovitteluratkaisuun välttääkseen oikeusjutun.

"Kiinteytyskenkiä" on myynnissä useilla tuotemerkeillä. Niiden pohja on suunniteltu aavistuksen epävakaaksi. Valmistajat ovat väittäneet, että käyttäjien lihakset joutuvat tällöin työskentelemään tavallista kovemmin kävellessä.

Kenkien myynti on ollut kovassa kasvussa Yhdysvalloissa viime vuosina.

Helsingin Sanomat | hs.online@hs.fi

Uutiset