Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Säännöllinen kahvinjuonti auttaa sydäntä

 |   | 
 
Duodecim
Tor Wennström / Lehtikuva
Kahvin juomisen on todettu olevan terveellistä.
Kahvin juomisen on todettu olevan terveellistä.

Muutama kupillinen päivässä saattaa auttaa kahvittelijoita välttymään sydämen vajaatoiminnalta, tuore katsaustutkimus osoittaa. Tutkimus julkaistiin lääketieteellisessä Circulation Heart Failure -lehdessä.

Tulosten perusteella keskimäärin kaksi kupillista päivittäin juovien sairastumisriski olisi noin kymmenyksen pienempi kuin niiden, jotka eivät kahvia juo.

Kun päivittäinen kahviannos nousi yli kymmeneen kupilliseen, sydämen vajaatoiminnan riski saattoi puolestaan suurentua. Katsauksen tulokset eivät paljasta miksi kahvi estäisi sydämen vajaatoimintaa.

Mahdollinen selitys löytyy diabeteksesta, jota säännöllinen kahvin juominen ehkäisee. Diabetes on korkean verenpaineen ohella sydämen vajaatoiminnan keskeisimpiä riskitekijöitä.

Tutkimuksessa analysoitiin uudelleen neljä ruotsalaista ja yksi suomalainen kahvitutkimus, joihin yhteensä oli osallistunut 140 000 miestä ja naista. Sydämen vajaatoimintaan oli sairastunut 6 500 osallistujaa.

Helsingin Sanomat | hs.online@hs.fi

Uutiset

25.5.2013