Säännöllisesti kahvittelevilla vähemmän aivohalvauksia

 |   | 
 
DUODECIM
Timo Jaakonaho / Lehtikuva

Kaksi kupillista kahvia päivässä saattaa hieman pienentää riskiä sairastua aivohalvauksiin, ruotsalaistutkimus osoittaa. Tulokset julkaistiin American Journal of Epidemiology -lehdessä.

Tutkijat yhdistivät yhdentoista aikaisemman tutkimuksen aineistot ja havaitsivat 2–6 kuppia päivässä juovien riskin 13–22 prosenttia pienemmäksi kuin niiden, jotka eivät juo kahvia lainkaan. Yli kuusi kuppia juovien riskiä kahvi ei pienentänyt. Tutkimuksiin osallistui yhteensä 480 000 henkilöä, joista 10 000 oli sairastunut aivohalvaukseen.

Tulokset ovat mielenkiintoisia, sillä kahvi saattaa myös laukaista aivohalvauksia ihmisillä, jotka eivät tavallisesti kahvia juo. Nyt havaittu pienehkö suojavaikutus liittyykin todennäköisesti vain säännölliseen kahvinjuontiin. Aivohalvaukseen sairastuu Suomessa vuosittain noin 14 000 henkeä.

Helsingin Sanomat | hs.online@hs.fi

Muuta suosittua

Uutiset

Kaikki uutiset 24 viime tunnin ajalta
Kaikki uutiset 24 viime tunnin ajalta

Fingerpori