Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Tutkimus: Saksanpähkinä voi kohentaa miesten hedelmällisyyttä

 |   | 
 
Teppo Johansson
Tulokset osoittivat, että saksanpähkinöitä syöneiden miesten siittiöiden laatu parani selvästi.
Tulokset osoittivat, että saksanpähkinöitä syöneiden miesten siittiöiden laatu parani selvästi.

Saksanpähkinöiden syöminen voi parantaa siemennesteen laatua, osoittaa tuore tutkimus. Miehillä, jotka söivät päivittäin 75 grammaa saksanpähkinöitä kahdentoista viikon ajan, siittiöiden elinvoimaisuus ja liikkuvuus kohentuivat verrattuna kontrolliryhmään, jotka eivät syöneet pähkinöitä.

Kalifornian yliopiston tutkimuksessa haluttiin tarkastella monityydyttymättömien rasvahappojen vaikutusta siittiöiden laatuun miehillä, jotka elävät länsimaisella ruokavaliolla. Monityydyttymättömät rasvahapot ovat välttämättömiä siittiöiden kehityksessä ja solukalvojen oikeanlaisessa toiminnassa.

Monityydyttymättömien rasvahappojen parhaita lähteitä ovat rasvaiset kalat, pellavansiemenet ja jalopähkinät, joihin saksanpähkinäkin kuuluu.

Tutkimuksessa oli mukana 117 nuorta miestä, joiden ikä vaihteli 21-35 välillä. Puolet heistä jatkoi tavanomaisella ruokavaliolla, mutta puolet sai tehtäväkseen syödä 75 grammaa saksanpähkinöitä päivittäin koko tutkimusjakson ajan. Aikaisemmissa tutkimuksissa 75 grammaa on todettu olevan raja, joka ei vaikuta painoon.

Miehiltä otettiin spermanäyte ennen ja jälkeen tutkimuksen ja se analysoitiin normaalein menetelmin. Tulokset osoittivat, että saksanpähkinäryhmään kuuluvien miesten siittiöiden laatu parani selvästi.

Parannuksia nähtiin erityisesti siittiöiden liikkuvuudessa ja elinvoimaisuudessa. Lisäksi saksanpähkinäryhmän siittiöissä oli vähemmän kromosomaalisia poikkeamia. Kontrolliryhmällä ei havaittu mitään eroja siittiöiden laadussa.

Koska tutkimuksessa olleet miehet olivat perusterveitä, tutkijat eivät osaa sanoa, ulottuvatko vaikutukset myös miehiin, joilla on todellisia hedelmällisyysongelmia.

Tutkimuksen julkaisi Biology of Reproduction.

Helsingin Sanomat | hs.online@hs.fi

Uutiset

18.5.2013