Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Tutkimus: Vähäkalorinen ruoka ei lisää elinikää

 |   | 
 
Helsingin Sanomat
Jarno Mela / Lehtikuva
Ravinnonlaatu ja geenit vaikuttavat pitkäikäisyyteen enemmän kuin pelkät kalorit.
Ravinnonlaatu ja geenit vaikuttavat pitkäikäisyyteen enemmän kuin pelkät kalorit.

Ihmisen pitkäikäisyys ei riipu hänen nauttimiensa kalorien määrästä. Geenit ja ravinnon laatu vaikuttavat enemmän. Tutkijoiden johtopäätös saatiin seuraamalla apinoita 25 vuoden ajan.

Amerikkalaisen Louisianan yliopiston tutkija Don Ingram alkoi tutkia ravinnon ja pitkäikäisyyden yhteyttä liki kolme vuosikymmentä sitten Kansallisessa ikäinstituutissa (NIA). Tutkijaryhmän tuloksista raportoi torstaina ilmestyvä tiedelehti Nature.

Kun tutkimus alkoi vuonna 1987, apinoita oli 121. Apinoista 49 elää yhä.

"Kaloreita rajoittavasta dieetistä" oli 1980-luvulta lähtien ehtinyt Yhdysvalloissa kehittyä pieni dieettikulttien alaryhmä, josta muun muassa The New York Times on toistuvasti kertonut.

Suuntauksen amerikkalaiset kannattajat nauttivat ruoassa energiaa jopa 30 prosenttia vähemmän kuin sen kokoisen ihmisen normien mukaan tulisi syödä.

Kysymys on siis valinnasta, ei välttämättömyyden pakosta, kuten maailman nälkäalueilla.

Eläintutkimukset olivat siihen mennessä osoittaneet, että esimerkiksi pienessä nälässä pidetyt rotat pysyvät pirteämpinä eivätkä menetä turkkiaan yhtä varhain kuin normaali koerotta.

Myös vuosina 1989–2009 rhesusapinoilla tehty tutkimus todisti vielä, että ennenaikainen kuolleisuus väheni vähemmän syövillä apinoilla. Ingham huomauttaa, että koeapinat eivät saaneet terveellistä ruokaa, vaan hyvin paljon sokeria. Jos siis apina söi vähemmän sokeria, siitä oli luonnollisesti etua.

Ingramin ryhmä tutki perusväitettä 25 vuoden ajan. Rhesusapinat saivat 30 prosenttia vähemmän ruokaa kuin vertailuryhmän normaalisti syövät apinat.

Ruoka oli hyvää ja monipuolista, siinä oli kalaöljyä ja vastustuskykyä parantavia antioksidantteja.

"Kun aloitimme nämä tutkimukset, ajateltiin että kalori on kalori. Uskoakseni on selvää, että kalorien laatu aiheutti perustavanlaatuisen eron", Ingram sanoo.

Liikojen kalorien karsiminen kyllä hidastaa vanhenemista, lukemattomat tutkimukset vahvistavat toistuvasti. Mutta silloin on kyse lihavuuden ja normaalin painon erosta.

Ja satavuotiaaksi elääkseen on ennen kaikkea pitänyt periä hyvät geenit, tutkija sanoo Nature-lehdessä.

Helsingin Sanomat | hs.online@hs.fi

Uutiset

20.6.2013