Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Lehti: USA:n muotiteollisuus tukee lähes yksinomaan Obamaa

Ulkomaat
 
Helsingin Sanomat
CHIP SOMODEVILLA / AFP
Yhdysvaltain presidentti Barack Obaman Michelle-vaimo nähdään usein amerikkalaisten suunnittelijoiden vaatteissa.
Yhdysvaltain presidentti Barack Obaman Michelle-vaimo nähdään usein amerikkalaisten suunnittelijoiden vaatteissa. Kuva: CHIP SOMODEVILLA / AFP

Yhdysvaltain muotiala tukee Barack Obaman presidentinvaalikampanjaa. Obaman kampanjan ja muotialan välille on kehittynyt "symbioottinen" suhde, jonka paras mannekiini on rouva Michelle Obama.

Amerikkalaisen muodin ylipapitar, Vogue-lehden päätoimittaja Anna Wintour on hankkeen moottori.

Voguen Wintour on Paholainen pukeutuu Pradaan -kirjan ja elokuvan esikuva, piinkova johtaja, joka vuodesta 2008 on organisoinut muotialaa Obaman tueksi.

Hän panee itsensä likoon esimerkiksi ensi tiistaina Chicagossa yhdessä huippumalli Imanin ja muiden muotijulkkisten kanssa.

Tuhannen dollarin (800 euron) kampanjatuen antaneet voivat asettua kuvattaviksi Wintouriin kanssa, The Washington Post kertoo.

Sinkkuelämää-sarjasta tuttu näyttelijä Sarah Jessica Parker emännöi sitten New Yorkissa illallisia Obamoiden kunniaksi. Kyseessä on varainhankinta. Paikka illallispöydässä maksaa 40 000 dollaria (32 000 euroa).

The Washington Postin mukaan muotiala tukee nykyisin paljolti demokraatteja.

Ennen vuoden 2008 kampanjaa muotimaailman rahamiehet tukivat lahjoituksin myös republikaanien ehdokkaita.

Muutoksen syynä on osaksi herra Obaman politiikka, osaksi se, että rouva Obama näkyy uutiskuvissa aina amerikkalaisten suunnittelijoiden vaatteissa. Hän suosii uusia suunnittelijoita, valitsee vaatteet kymmenistä eri kokoelmista ja kelpuuttaa tilanteen mukaan myös kohtuuhintaisten vaateketjujen asut.

Vaatteilla on vaikutusta. New Yorkin yliopiston professori David Yermack selvitti, että muotiasu Michelle Obaman yllä voi aiheuttaa valmistajan pörssikurssiin piikin, jonka arvo voi olla miljoonia.

Takavuosikymmeninä muotiala oli tärkeä työllistäjä ja tulonlähde. Amerikkalaisten ompelimoiden parhaat tuotteet esiteltiin New Yorkin muotiviikoilla.

Kiinan kilpailu ja vapaakauppa siirsivät etenkin massatuotannon Aasiaan ja Latinalaisen Amerikan maihin.