Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Väite: Lentoyhtiö SAS vuosi tietoja matkustajista Seiskan sisarlehdelle Tanskassa

Tanskan Se og Hør -lehden tietovuotoskandaali paisuu

Ulkomaat
 
loic venance / AFP
Näyttelijä Mads Mikkelsen on tehnyt Se og Hør -lehdestä tutkintapyynnön poliisille.
Näyttelijä Mads Mikkelsen on tehnyt Se og Hør -lehdestä tutkintapyynnön poliisille. Kuva: loic venance / AFP

Kööpenhamina. Tanskalaisen TV2-televisiokanavan mukaan Se og Hør -juorulehdellä oli laiton lähde pohjoismaisessa SAS-lentoyhtiössä. TV2:n mukaan lehti maksoi jollekin tai joillekin SAS:n työntekijöille siitä, että tämä kertoi julkkisten ja kuninkaallisten lentomatkoista ja istumapaikoista SAS:n lennoilla.

Käytäntö on laiton, koska matkustajatiedot ovat luottamuksellisia. Se og Hørin toimittaja pystyi ilmeisesti SAS:sta saamiensa tietoja avulla esimerkiksi hankkiutumaan samalle häämatkalennolle kuin prinssi Joachim ja prinsessa Marie vuonna 2008. Lehti oli myös ostos ostokselta selvillä hääparin tekemisistä Kanadassa.

Tästä on kyse

 Huhtikuun lopussa paljastui, että tanskalainen Se og Hør -juorulehti on tiettävästi saanut laittomasti julkkisten, poliitikkojen ja kuninkaallisten luottokorttitietoa maksuliikennettä hoitavan Nets-yhtiön kautta. Se on maksanut tiedoista lähteelleen säännöllistä kuukausipalkkiota. Osa lehden entisistä työntekijöistä on vahvistanut tiedot.

 Lehdestä on paljastusten jälkeen tehty lukuisia tutkintapyyntöjä poliisille.

 Kyseessä on yksi Tanskan pahimmista mediaskandaaleista.

Tanskalaisen Aller-kustantamon Se og Hørin ympärille on paisunut nopeasti yksi Tanskan lehdistöhistorian pahimmista skandaaleista, kun viime viikolla kävi ilmi, että lehti on todennäköisesti saanut laittomasti tietoja julkkisten, poliitikkojen ja kuninkaallisesten luottokorttiostoksista maksuliikennettä hoitavan Nets-yhtiön kautta.

Skandaali on myös asiantuntijoiden mukaan Tanskan suurin tietoturvaskandaali. Tietoturvasta keskustellaan nyt Tanskassa kiihkeästi poliitikkoja ja Tanskan tiedustelupoliisia myöten. Tapetille on noussut myös ulkoistaminen, sillä Nets-vuodon taustalla on tiettävästi IBM:n työntekijä. Nets on ulkoistanut joitakin it-toimintojaan IBM:lle.

Aller-kustantamo julkaisee Suomessa Seiska-lehteä.

Yhdysvaltojen turvallisuusviraston NSA:n valvonnasta tietoja vuotanut Edward Snowden on kirjoittanut tanskalaisille kirjeen, jossa hän varoitti kansalaisten oikeuksien vaarantuvan:

"Jos joku kirjoittaa sähköpostin Århusissa, käyttää luottokorttia Odensessa tai soittaa äidilleen Kööpenhaminassa, voi varautua siihen, että heidän yksityiset tietonsa siepataan, analysoidaan ja tallennetaan, eikä vain lukemattomien valtion turvallisuuselinten toimesta, vaan jopa yksityisten yritysten ja sanomalehtien toimesta", Snowden varoitti kirjeessään. Berlingske Tidende -sanomalehti  julkaisi kirjeen maanantaiaamuna.

Paljastusten jälkeen useat Se og Hørin entiset toimittajat ovat jättäneet työnsä muissa tanskalaismedioissa. Osa heistä on vahvistanut omalla nimellään, että salaisia, laittomia lähteitä käytettiin. Seurattuja oli tiettävästi kymmeniä, ehkä jopa satoja. Joidenkin väitteiden mukaan lehti seurasi myös liikenneonnettomuuksien uhreja ja murha- ja tappoyritysten kohteeksi joutuneita.

Lentoyhtiö SAS reagoi syytteisiin luonnehtimalla niitä "sokeeraviksi", jos tiedot pitävät paikkansa. Se kertoi myös, ettei se näe datastaan, kuka sen 600 tanskalaisesta työntekijästä milloinkin on matkustajatietoja katsonut.

Tanskalaisten julkkisten ykkösketju on marssinut melkein yhtenä joukkona tekemään tutkintapyynnön Se og Høristä. Ainakin näyttelijät Mads Mikkelsen, Casper Christensen, Iben Hjejle ja lukuisat muut ovat antaneet asian poliisit selvitettäväksi.

Lauantaina osa kutsutuista perui osallistumisensa Aller-kustantamon toisen lehden, Billed-Bladetin televisiogaalaan, koska he halusivat näyttää, etteivät hyväksy kustantamon toimintatapoja.

Tanskassa arvuutellaan nyt yleisesti, selviääkö Se og Hør skandaalista. Britanniassa News of the World -skandaalilehti lopetti toimintansa 2011, kun paljastui, että se on salakuunnellut puhelimia ja muutenkin seurannut laittomasti ihmisiä.

Norjan Se og Høristä paljastui vastaavanlainen skandaali vuonna 2007. Tuolloin kävi ilmi, että lehdellä oli ilmeisesti vuotolähde Nordeassa ja että lehdellä olisi ollut pääsy prinsessa Märtha Louisen tiliotteisiin. Nordea teki norjalaismedian mukaan tapauksessa rikosilmoituksen, mutta vuotajaa ei ikinä saatu selville. Ilmeisesti lehti maksoi yleisesti myös poliisi-, lentoyhtiö- ja muille lähteille salaisista tiedoista.

Viihdelehti Seiskan päätoimittaja Eeva-Helena Jokitaipale ei halunnut kommentoida tanskalaisen sisarlehden tilannetta.