Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Poliittinen mainonta on vaikea laji – etenkin jos aiheena on EU

Viime viikolla se viimeinkin tapahtui. Britannian EU-jäsenyyskampanja tuli ensimmäistä kertaa kotiin asti.

Ulkomaat
 
Annamari Sipilä Helsingin Sanomat
Kirjoittaja on Helsingin Sanomien Lontoon-kirjeenvaihtaja.
Annamari Sipilä / HS
Britannian EU-jäsenyyden jatkamisen puolesta kampanjoivaa mainoslehteä jaettiin Britanniassa viime viikolla.
Britannian EU-jäsenyyden jatkamisen puolesta kampanjoivaa mainoslehteä jaettiin Britanniassa viime viikolla. Kuva: Annamari Sipilä / HS

Viime viikolla se viimeinkin tapahtui. Britannian EU-jäsenyyskampanja tuli ensimmäistä kertaa kotiin asti.

Postilaatikosta kolahti mainoslehtinen, joka otti kantaa tulevaan EU-kansanäänestykseen. Paalupaikalle ennättivät EU-jäsenyyden kannattajat eli Britain Stronger in Europe -kampanjaryhmä nelisivuisine tietoiskuineen.

”EU-kansanäänestys: Perheesi tulevaisuus riippuu äänestäsi”, vetoaa kannen pääotsikko.

”Kuusi tosiasiaa, jotka sinun täytyy tietää”, muistuttaa lista vieressä.

Britit pääsevät päättämään EU-jäsenyydestä kansanäänestyksessä vuoden 2017 loppuun mennessä, mutta todennäköisesti jo tänä vuonna. Suomalainen EU-kansalainen ei saa kuitenkaan äänestää, vaikka asuisikin Britanniassa. Päätösvalta on vain briteillä.

Euroopan unioni ja EU-jäsenyys eivät ole asioita, jotka mietitään arkisin tavallisissa perheissä. Siksi on mielenkiintoista nähdä, millä argumenteilla perusäänestäjä halutaan käännyttää unionin puolelle tai sitä vastaan. Ainakin EU-jäsenyyden kannattajakampanjalla tuntuu olevan sanoma yhä hukassa.

Läpyskä siteeraan Tom -nimistä henkilöä, joka on ”perustanut yrityksen Lontooseen”: ”Yritykseni menestyksen salaisuus on se, että olemme voineen käydä kauppaa Euroopassa [sic].”

Kuka Tom? Mikä yritys? Mainos ei kerro. Ja Eurooppa mukako EU:n synonyymi.

Poliittinen mainonta on vaikea laji – etenkin jos aiheena on abstrakti EU. Kyllä EU:lle -leiri painottaa perheiden turvallista tulevaisuutta. Se on sanoma, jonka uskotaan uppoavan riskinkarttajiin. Pelotellakin täytyy: ”Tarkoittaako Euroopan [sic] jättäminen hyppyä tuntemattomaan?” Kyllä vaan, muistuttaa brosyyri. Riskin alla ovat vapaa kauppa, halvat hinnat, eurooppalainen pidätysmääräys, halpalennot ja ensiapu muissa jäsenmaissa.

Kyllä-kampanjan on ollut vaikea löytää uskottavia keulakuvia. Pelkkään sukunimettömään Tomiin ei ole kuitenkaan tarvinnut turvautua. EU-jäsenyyden puolesta mainoksessa puhuvat myös poliisien yhteenliittymän entinen johtaja Sir Hugh Orde sekä jalkapallobisneksestä sekä televisiosta tuttu Karren Brady.

Jos olisin britti, tulisinko vakuuttuneeksi EU-jäsenyyden tärkeydestä? Kyllä-kantaa suosittelee ainakin takasivun ”hyväntekeväisyydessä työskentelevä” Natalie (ei sukunimeä): ”Kun vertaa EU-jäsenyyden hyötyjä sen kustannuksiin, on selvää, että olemme vahvempia ja menestyksekkäämpiä Euroopassa [sic].”

Selvää? Selvä ylisana.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat