Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Kiinan taidetehtaan maalarit haluavat vaihtaa sarjatuotannon ja kopioinnin oikeaan taiteeseen

Kiinan Shenzhenissä sijaitsevasta Dafenin taidekylästä myytiin vuonna 2014 taidetta vajaalla 520 miljoonalla eurolla, kertoo alueen hallintotoimisto. Noin puolet teoksista myytiin ulkomaille.

Ulkomaat
 
Mikko Paakkanen / HS
Impressionistimaalari Ma Weijie työssään Kiinan Shenzenissä sijaitsevassa Dafenin kylässä, maailman suurimmassa taiteilijakeskittymässä.
Impressionistimaalari Ma Weijie työssään Kiinan Shenzenissä sijaitsevassa Dafenin kylässä, maailman suurimmassa taiteilijakeskittymässä. Kuva: Mikko Paakkanen / HS
Fakta

Tuhansia taiteilijoita

 Dafenin taidekylässä työskentelee alueen hallintotoimiston mukaan noin 8 000 ihmistä taiteen parissa. Jos ympäröivät kaupunginosat lasketaan mukaan, taidetyöläisiä kertyy noin 20 000.

 Dafenissa ainakaan julkisesti myytävät taulujen kopiot eivät ole väärennöksiä, sillä niitä ei väitetä alkuperäisiksi.

 Useimmissa maissa teosten tekijänoikeus raukeaa 70 vuoden kuluttua taiteilijan kuolemasta, joten vanhoja tauluja saa kopioida. Dafenissa tosin voi siitä huolimatta nähdä myös esimerkiksi vuonna 1987 kuolleen Andy Warholin teosten mukaelmia.

Kiinalainen taidemaalari Li Guangming myy maalauksia kapealla kadulla Shenzhenin suurkaupungissa Etelä-Kiinassa.

Hän on vuokrannut pätkän seinää, jolle ripustetut taulut ja maalausvälineet voi peittää metallisella liukuovella.

Myynnissä on suuria öljyvärimaalauksia, esimerkiksi italialaisen renessanssimaalarin Rafaelin ja 1600-luvun hollantilaismestarin Jan Vermeerin teoksia.

Ne ovat kuitenkin Lin maalaamia. Hän on yksi tuhansista taiteilijoista, jotka kopioivat työkseen tauluja Dafenin taidekylässä Shenzhenissä. Dafen on tiettävästi maailman suurin taiteilijakeskittymä.

Taiteilija Li Guangming panostaa kopioiden lisäksi myös omiin teoksiin. Taulu, jossa on ovi ja koira on hänen omaa tuotantoaan
Taiteilija Li Guangming panostaa kopioiden lisäksi myös omiin teoksiin. Taulu, jossa on ovi ja koira on hänen omaa tuotantoaan

”Tämän halusin kopioida harjoitusmielessä, kun oli aikaa”, Li sanoo talvisesta maisemasta, joka voisi olla vaikka Suomesta.

Alkuperäisteos on kuitenkin vuonna 1941 kuolleen tanskalaisen Peder Mørk Mønstedin käsialaa.

”Lumen maalaaminen ei ole helppoa. Se on valkoista, mutta siinä on sävyjä ja heijastuksia”, Li sanoo talvisessa Shenzhenissä, jossa lämpötila on keskitalvellakin tukevasti plussan puolella.

Dafenin taidekylä on peruja Kiinan nopeasti tapahtuneen teollistumisen ajoilta. Kylä sai alkunsa vuonna 1989, kun hongkongilainen taiteilija ja liikemies Huang Jiang perusti silloiselle maaseudulle käsityötehtaan.

Parikymmentä maalaria työllistävässä tehtaassa kopioitiin tunnettuja teoksia ja tehtiin öljyvärimaalauksia valokuvista.

Vuosien mittaan teollisuuskaupunki Shenzhen kasvoi ja nielaisi Dafenin kylän osaksi suurkaupunkia. Samalla taulujen teko Dafenissa paisui massatuotannoksi ja maailmanlaajuiseksi liiketoiminnaksi.

Alueen hallintotoimiston mukaan vuonna 2014 Dafenista myytiin taidetta 4,2 miljardilla yuanilla eli vajaalla 520 miljoonalla eurolla. Noin puolet teoksista myytiin ulkomaille.

Nyt Dafenissa on halpataiteen huippukausi ohitettu. Jäljelle jääneestä sarjatuotannosta suuri osa on siirtynyt varsinaisen taidealueen ulkopuolelle, kun vuokrat ovat nousseet.

Itse kylästä on tullut turistien suosima gallerioiden ja työhuoneiden keskittymä, jossa yhä näkee paljon taidemaalareita työssään.

Li Guangming maalaa myös omakuvia.
Li Guangming maalaa myös omakuvia.

Samalla kun Kiinan teollisuus elää rakennemuutosta, myös Dafen yrittää pyrkiä pois kopioidun tusinataiteen maineesta.

Kiina ei ole enää halpatuotantomaa, jossa kannattaa valmistaa yksinkertaisia teollisuustuotteita. Sen sijaan kehittyneemmän teollisuuden ja palvelualojen työt ovat lisääntymässä.

Palkat ja kustannukset ovat nousseet Kiinassa. Käsityökään ei ole enää puoli-ilmaista.

Pientä työhuone-galleriaa pitävä impressionistimaalari Ma Weijie pyytää runsaan puolen neliömetrin kokoisesta öljyvärimaalauksesta vajaat 200 euroa.

”Kun tulin tänne 12 vuotta sitten, ainoastaan kopioin. Nyt ehkä kymmenen prosenttia töistä on omaa taidettani”, kertoo taidemaalari Li Guangming.

”Aloin tehdä omia töitä vasta viime vuonna.”

Hän on maalannut esimerkiksi omakuvan sekä taulun, jossa on Shanxin maakunnassa sijaitsevan maalaistalon ovi ja koira. Sekin on maalattu valokuvasta, mutta Lin mukaan hänen itse ottamastaan.

”Taidesuuntaukseni on realismi. Realistiseen maalaukseen tarvitaan valokuva.”

Myös alueen hallinto pyrkii rohkaisemaan omaehtoista luomista.

Se järjestää esimerkiksi taidekilpailuja ja tukee taiteilijoiden aineistonhankintamatkoja. Dafenin uudehkossa taidemuseossa on vuosittain vaihtuva suuri näyttely, johon kootaan kylässä työskentelevien taiteilijoiden teoksia.

Ma Weijie sanoo tekevänsä nykyään jopa 70-prosenttisesti omaa taidetta.

Loput ovat lähinnä pitkäaikaisten yhdysvaltalaisten asiakkaiden tilaamia kopioita valokuvista.

”Taiteilijana teen ehdottomasti mieluummin omia töitä ja ilmaisen omia ideoitani kuin kopioin”, Ma sanoo. ”Kopiointi on kyllä hyvää harjoitusta.”

Hänen maalaustelineensä vieressä pyörivät tietokoneruudulla Shanghain pörssin osakekurssiluvut, sillä taiteilija on myös innokas osakesijoittaja.

Vaikka kopiointi on vähenemässä, Dafenissa taiteen tekeminen on yhä ennen kaikkea liiketoimintaa. Se perustuu pikemminkin määrään kuin laatuun. ”Ne taiteilijat, jotka haluavat vain luoda, menevät Pekingiin”, Ma sanoo.

Paikallisten taidekauppiaiden mukaan taulujen myynti on ollut viime vuodesta alkaen laskussa.

Siihen on vaikuttanut maailmantalouden huono tilanne ja Kiinan talouskasvun hidastuminen.

Massataiteen markkinoita on kuitenkin yhä enemmän kotimaassa, kun keskiluokka kasvaa.

Taiteilija Ou Wenxiong pitää Dafenissa keskisuurta galleriaa.
Taiteilija Ou Wenxiong pitää Dafenissa keskisuurta galleriaa.

”Kiinalaiset käyttävät enemmän rahaa taiteeseen kuin ennen. He ostavat asuntoja ja haluavat niihin sisustustaidetta”, sanoo keskisuurta galleriaa pitävä taiteilija Ou Wenxiong.

”Riippumatta siitä, mitä me taiteilijat haluamme tehdä, meidän on kuitenkin seurattava markkinoiden tahtoa. ”

”Itse luotu taide on kopioita kalliimpaa, joten kiinalaiset asiakkaat ostavat yleensä mieluummin kopioita. Oman taiteen myynti on silti kasvussa.”

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat