Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Muoti kertoo, kenellä on valtaa ja kuka alistuu

Hameet lyhenivät sata vuotta sitten. Sata vuotta täyttää myös Voguen brittipainos. Muoti heijastaa yhteiskunnan muutoksia.

Ulkomaat
 
Mario Testino
Valokuvamalli ja muoti-ikoni Kate Moss on nykyään myös kansallinen ikoni, joka symboloi brittiläisyyttä.
Valokuvamalli ja muoti-ikoni Kate Moss on nykyään myös kansallinen ikoni, joka symboloi brittiläisyyttä. Kuva: Mario Testino

Lontoo

Maailmanhistorian merkkivuosia tulee ja menee, mutta nyt vietetään yhtä tärkeimmistä: Siitä on sata vuotta, kun naisten hameet alkoivat paljastaa nilkkaa ja jopa säärtä.

Aivan tarkkaa päivämäärää on mahdoton jäljittää. Mutta kun vanhoja muotipiirroksia katsoo, vuosi 1916 näyttää käännekohdalta. Hameet lyhenivät – ja korsetistakin oli päästy jo eroon.

Arvon naiset: hyvää vapaan askelluksen 100-vuotisjuhlaa!

Paul Robins
Vuoden 1941 muotikuvan taustan muodostaa Natsi-Saksan pommittama Lontoon Middle Temple.
Vuoden 1941 muotikuvan taustan muodostaa Natsi-Saksan pommittama Lontoon Middle Temple.

100-vuotisjuhlaansa viettää tänä vuonna myös Vogue-muotilehden Britannian-painos.

Kansallisessa muotokuvagalleriassa Lontoossa avautui perjantaina Voguen sataa vuotta juhlistava laaja näyttely.

Juhlanäyttelyssä mekot ovat sivuosassa. Pääosan nappaa Britannian historia vuosilta 1916–2016.

”Muotikuva ei ole vain muotia. Kyse on ihmisistä, jotka ovat muuttaneet maailmaa”, näyttelyn kuraattori ja britti-Voguen kirjoittajiin kuuluva Robin Muir kertoo.

Helmut Newton
Voguen muotikuva vuodelta 1973 toi kontrastia Britannian 1970-luvun vitsauksiin eli korkeaan inflaatioon, lakkoihin sekä taloudelliseen epävakauteen.
Voguen muotikuva vuodelta 1973 toi kontrastia Britannian 1970-luvun vitsauksiin eli korkeaan inflaatioon, lakkoihin sekä taloudelliseen epävakauteen.

Muodilla on aina yhteys tosielämään, jota aikalaiset elävät. Muotia ei tehdä tyhjiössä.

Kun hameet lyhenivät 1916, oltiin keskellä ensimmäistä maailmansotaa. Naiset uurastivat tehtaissa, pelloilla ja konttoreissa, kun miehet olivat rintamalla. Pitkiin helmoihin ei ollut enää aikaa eikä varaa.

Sama koettiin toisen maailmansodan aikana. Muoti oli niukkaa ja käytännöllistä.

Sodasta huolimatta Vogue ilmestyi säännöllisesti ja kertoi muodin lisäksi sotaponnisteluista. Vain ilmestymistiheys harveni kahdesta viikosta kuukauteen. ”Lehti oli tärkeä kotirintamalle ja piti moraalia yllä”, Muir sanoo.

Voguella oli jopa oma sotakirjeenvaihtaja. Entinen valokuvamalli Lee Miller raportoi Ranskasta ja natsien hävittyä myös Saksasta.

Mutta kun sota loppui, palasivat naiset kotiin ja epäkäytännöllisiin vaatteisiin.

Sodanjälkeiset naiselliset kellohelmat tarjoili muotisuunnittelija Christian Dior Pariisista vuonna 1947. Diorin New Look -tyylin leninkiin saattoi kulua kangasta jopa 18 metriä. Britanniassa säännöstely jatkui tosin 1950-luvulle asti.

Kun nuori prinsessa Elisabet kruunattiin kuningattareksi 1953, teki Vogue siihen aikaan radikaalin valinnan. Kruunajaisjuhlanumeron kanteen painettiin kuva pubin ikkunasta, johon oli kaiverrettu kruunu.

Britannia löysi modernin äänensä 1960-luvulla. Pop-musiikki ja brittimuoti vahvistivat uutta omakuvaa.

Mary Quant loi nuorisomuotia Lontoossa, ja brittitytöt kirmasivat minihameissa. Nuorison esikuvaksi nousi langanlaiha malli Lesley Hornby, joka tunnettiin pian Twiggy -nimisenä.

”Twiggy on nimeltään Twiggy (ohut tai hento), koska hän näyttää siltä, että puhuri voisi napsauttaa hänet kahtia ja paiskata maahan”, kirjoitti Vogue heinäkuussa 1967.

Valokuvamallien laihuudesta alettiin puhua tuomitsevaan sävyyn vasta myöhemmin.

1960-luvun poppivuosia seurasivat 1970-luvun punk-vuodet. Punk-muodin edelläkävijä ja kaupallistaja oli Vivienne Westwood.

1970-luku oli Britanniassa epävakaata aikaa. Lakot, työttömyys ja inflaatio vaivasivat. Yhtenäiskulttuurin aikana suosituimmilla tv-ohjelmilla oli 28 miljoonaa katsojaa.

Jälkeenpäin katsoen 1970-luvun vaikeina vuosina luotiin perusta Britannian muotiteollisuudelle ja muille luoville aloille.

1980-luvulla Britannian pääsi taas talouskasvun makuun. Pääministerinä toimi rautarouva Margaret Thatcher.

Vogue oli haastatellut Thatcheria jo 1975, kun tämä nousi oppositiojohtajaksi. Kuvaus ei ollut erityisen mairitteleva.

Kymmenen vuotta myöhemmin Vogue teki pääministeristä jutun, jonka tarkoitus oli kartoittaa

Thatcherin omaa tyyliä. Vastauskin saatiin:

”Suhtaudun intohimoisesti muotiin. Se tuo mielihyvää, ja se tuo työpaikkoja.”

Vogue 100: A Century of Style -näyttely 22. toukokuuta asti. Lisätietoja: Npg.org.uk.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat