Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Autoihin ja saasteisiin tukehtuva Peking haluaa katunsa taas täyteen pyöräilijöitä

Ulkomaat
 
Nicola Longobardi
Pekingiläinen Wu Yuquan ajaa työmatkansa yhdeksänvaihteisella kokoon taitettavalla pyörällä. Pekingissä taittopyörät ovat melko yleisiä. ”Sen saa taiteltua taksiin, jos käy töiden jälkeen kavereiden kanssa lasillisella”, Wu sanoo.
Pekingiläinen Wu Yuquan ajaa työmatkansa yhdeksänvaihteisella kokoon taitettavalla pyörällä. Pekingissä taittopyörät ovat melko yleisiä. ”Sen saa taiteltua taksiin, jos käy töiden jälkeen kavereiden kanssa lasillisella”, Wu sanoo. Kuva: Nicola Longobardi
Fakta

Pyörät vaihtuivat autoihin

 Pekingiläisistä alle 12 prosenttia kulkee virallisen tiedon mukaan työmatkansa pyörällä. Vuonna 2000 heitä oli 38 prosenttia ja vuonna 1980 noin 63 prosenttia.

 Yksityisautot olivat harvinaisia 1990-luvulle asti. Pyöräilyn vaihtoehtoja olivat kävely ja julkinen liikenne.

 Nykyisin Pekingissä on autoja noin 5,6 miljoonaa. Polkupyöriä ovat korvanneet myös sähkömopot ja entistä tehokkaampi joukkoliikenne, johon kuuluu esimerkiksi 18 metrolinjaa.

Peking

Harmaan Volkswagenin kuljettajalta palaa pinna aamuruuhkassa Pekingin keskustan Qinian Dajie -kadulla. Töötti huutaa raivokkaasti, koska autot edessä eivät liiku, vaikka oikealle saisi kääntyä punaisesta valosta huolimatta.

”Autolla tässä risteyksessä kuluu aamuisin kymmenestä viiteentoista minuuttia”, sanoo Wu Yuquan, 44.

Matkallaan töihin hän ohittaa autojonon polkien pyöräkaistaa pitkin. Graafinen suunnittelija Wu on harvinainen työmatkaaja, sillä kovinkaan moni pekingiläinen ei enää pyöräile. Ne ajat ovat takana, jolloin Pekingin katuja hallitsivat Volkswagenien, Audien ja muiden autojen sijasta klassiset kiinalaiset polkupyörämerkit Lentävä kyyhky, Feeniks, Punalippu ja Ikuinen.

Pyöräilyn suosio on laskenut sitä mukaa kuin ihmiset ovat vaurastuneet ja kaupunki on paisunut. Vielä 1980-luvulla pyörä oli tärkein kulkuväline, mutta nyt miljoonilla pekingiläisillä on auto. Yhä kauemmas keskustasta nousevien lähiöiden asukkailla työmatka on myös turhan pitkä pyöräiltäväksi päivittäin.

Autojen ja ilmansaasteiden tukahduttaman Pekingin hallinto on kuitenkin päättänyt ottaa askelen menneisyyteen ja edistää pyöräilyä. Tavoitteena on saada pyöräilijöiden osuus työmatkalaisista kasvamaan 18 prosenttiin vuoteen 2020 mennessä. Nyt se on noin 12 prosenttia.

Tähän pyritään esimerkiksi parantamalla pyöräkaistoja. Viime kuukausina osa niistä on päällystetty vaaleanpunaisiksi, jotta ne erottuisivat.

Pekingissä on massapyöräilyaikojen muistona jo ennestään paremmat pyöräilykaistat kuin esimerkiksi Helsingissä, mutta niillä on taipumus menettää merkityksensä, ellei kohdalla ole poliisin valvontakameraa. Monin paikoin pyöräkaistoja tukkivat autot, joko pysäköityinä tai livahtamassa ruuhkien ohi.

Viranomaiset ovatkin luvanneet myös tehostaa pyöräkaistojen valvontaa ja kieltää pysäköinnin kapeimmilta kaduilta. Kaupunki on myös lisännyt bussikortilla vuokrattavien kaupunkipyörien määrää. Niitä oli viime vuoden lopussa 50 000.

Ydinkeskustassa työmatkansa taittava Wu on jo vuosia pyöräillyt töihin lähes joka päivä, vaikka hänellä on myös kaksi autoa.

”Kun täytin 40, huomasin, etten jaksa enää tenniskentällä yhtä hyvin kuin ennen, joten päätin lisätä liikuntaa.”

Kuuden kilometrin työmatka taittuu pyörällä puolessa tunnissa. ”Autolla menee tunti, jos on pienikin ruuhka.”

Pyörällä myös ehtii ajoissa töihin. Autolla ei Pekingissä ruuhkien takia koskaan tiedä ennalta, kauanko matka kestää.

Nicola Longobardi
Pyörätieverkosto on Pekingissä hyvä, vaikkakin joskus autot tukkivat sen liikennettä.
Pyörätieverkosto on Pekingissä hyvä, vaikkakin joskus autot tukkivat sen liikennettä.
Hans Paul / Lehtikuva
Pyöräilijöitä kadulla Pengissä. Kuva on tammikuulta 1984.
Pyöräilijöitä kadulla Pengissä. Kuva on tammikuulta 1984.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat