Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Suomalais­turisteillekin tutut kansantaksit katomassa Pietarista

Pietarissa viralliset taksit ovat siistejä, mutta mehukkaimmat jutut kuulee yhä kansantaksissa.

Ulkomaat
 
Nikolai Gontar
Pietarilainen Anton Vaganov käyttää Uberia, koska se on hänen mielestään helppo ja halpa palvelu.
Pietarilainen Anton Vaganov käyttää Uberia, koska se on hänen mielestään helppo ja halpa palvelu. Kuva: Nikolai Gontar
Fakta

Näin tilaat taksin Pietarissa

  Jos käytät kansantaksia, varaudu odotukseen. Sovi hinta etukäteen. Lyhyt matka keskustan sisällä maksaa 150–250 ruplaa (1,7–2,8 euroa). Älä mene autoon, jossa on jo matkustajia.

  Taksiyrityksistä luotettavia ovat www.777taxi.ru ja www.taxovichkof.com. Auton voi tilata puhelimitse, nettisivuilta tai puhelinsovelluksesta. Matkat ovat halvimmillaan 230 ruplaa (2,6 euroa).

  Puhelinsovelluksista Pietarissa suosittuja ovat Uber ja Gett eli GetTaxi. Jälkimmäisessä voi maksaa myös käteisellä. Kolmen kilometrin matka halvimmillaan 130 ruplaa (1,5 euroa).

Pietari

Pietarin taksimarkkinat ovat mullistuneet lyhyessä ajassa.

Ensin viralliset taksiyritykset veivät liiketoiminnan yksityisautoilijoilta, jotka tapasivat poimia kaduilla värjötteleviä viittoilijoita kyytiin.

Nyt älypuhelinsovelluksilla toimivat Uber, GetTaxi ja hakukone Yandex kilpailevat matkustajista isojen taksiyritysten kanssa.

”Yleensä tilaan Uberin, kun palaan töistä kotiin myöhään. Autot ovat hyviä ja siistejä ja hinta halpa”, kertoo Pietarin katoilla turistikierroksia järjestävä Anton Vaganov, 30.

Auton edustavuus on pietarilaisille tärkeää. Niin myös Vaganoville, joka on tällä kertaa taksissa matkalla asioille Smolnan katedraalin lähelle.

”Vuoden aikana olen ajanut kansantaksilla kerran. Sekin oli vain siksi, että puhelimesta oli akku loppu”, hän hymähtää.

Vielä muutama vuosi sitten kansantaksit eli käsitaksit olivat suomalaisille turistillekin kätevin ja huokein tapa liikkua Pietarissa. Taksiyritykset olivat epäluotettavia ja hinnoittelu villiä.

Siksi jännittävät reissut tavallisten pietarilaisten kyydissä jäivät monelle mieleen. Joskus kuljettajat kierrättivät nähtävyyksiä katsomassa ilmaiseksi, joskus kaupan päälle sai avio-ohjeita.

Naisena oli melko turvallista kulkea kansantaksilla yksinkin.

Onnistuuko harvinaisen kansantaksin pyydystäminen enää? Käsi ojoon ja tien vierelle seisomaan. Kannattaa ottaa katsekontakti luksusautojen joukossa vilahtelevien Ladojen ja Volgien kuljettajiin.

Minuutit kuluvat. Ja kuluvat. Potentiaalisia rämäautoja ei ole Pietarissa enää edes juuri liikenteessä, mutta joskus katumaasturikin saattaa ottaa kyytiläisen.

Lopulta tärppää. Lomakylän kehitysjohtaja Viktor ajaa Fordinsa kadun viereen Pietarin Isolla tallikadulla ja lupaa kyyditä muutaman korttelin matkan 150 ruplalla eli 1,7 eurolla.

”Kaikki käyttävät nykyään tilaustakseja. Joskus töistä palatessani otan huvikseni viittelöijiä kyytiin. Viime kerrasta on aikaa kuukausia”, Viktor selostaa. Sukunimeään hän ei kerro.

Testataan sitten uusin tulokas Uber. Auto on viiden minuutin kuluttua tilaamisesta keskustan Tšaikovskogo-kadulla. Sitä ajaa entinen rekkakuski Juri.

Hän on ollut ajossa kymmenen tuntia eikä ole ehtinyt ruokatunnille. ”Palkkaa on kertynyt 3 700 ruplaa [41 euroa]. Jatkan, kunnes saan kokoon 5 000 ruplaa [56 euroa]”, Juri kertoo.

Juri vaihtoi ammattia taksinkuljettajaksi, koska kuljetusyritys kävi kannattamattomaksi. Venäläiset rekkakuskit ovat protestoineet laajasti uutta tiemaksua ja sen keräysjärjestelmää Platonia vastaan.

”Myin rekan elokuussa pois, kun ymmärsin, että Platon vie viimeisenkin mahdollisuuden ansaita.”

Uberin aikaansaama kilpailu kiristää taksiyrittäjien välejä ympäri maailman, myös Venäjällä.

Yhdysvaltalaisyrityksen mukaan sillä on Venäjällä 200 000 käyttäjää seitsemässä kaupungissa. Viimeksi Uber ilmoitti, että sen kuljettajilla tulee olla Moskovassa kaupungin vaatimuksesta virallinen taksilupa.

Jurikin vakuuttaa, että hänellä on luvat kunnossa.

Yleisin ongelmatilanne Jurin mukaan syntyy, jos matkustaja sammuu. Silloin hän päästää ovesta sisään raitista ilmaa ja ravistelee asiakkaan hereille.

Puolen tunnin matka toiselle puolelle Pietarin keskustaa maksaa 312 ruplaa (3,5 euroa).

Siistiytyneet pietarilaiset taksiyritykset tarjoavat erinomaista palvelua. Taksin voi tilata etukäteen, sen saapumisesta ilmoitetaan tekstiviestillä ja automaattisoitolla, ja autoon voi pyytää lasten turvaistuimet. Hinta mainitaan jo tilattaessa eikä siitä luisteta. Jos on matkalla rautatieasemalle, taksikeskus varmistaa junan lähtöajan, jotta taksi on varmasti ajoissa paikalla.

Mehevimmät jutut kuulee kuitenkin kansantaksissa. Jos virallisen taksin kuljettaja kysyy enintään, miellyttääkö valittu musiikki asiakasta, yksityisautoilija saattaa pauhata ilman estoja.

”Mikä ihmeen taksivertailu? Miksi? Kuinka paljon Suomessa on asukkaita? Kahdeksan miljoonaa, ei vaan viisi? Teidän pitäisi olla huolissanne geeniperimänne rikastuttamisesta eikä mistään takseista! Onneksi teille sentään tulee niitä turvapaikanhakijoita”, huutaa valkoisella Ladalla tien poskeen kurvannut Oleg, jonka matkaa turvaavat kojelaudalla olevat pienet ikonit.

Nikolai Gontar
Juri ryhtyi Uber-kuskiksi, kun työ rekkakuskina ei enää elättänyt.
Juri ryhtyi Uber-kuskiksi, kun työ rekkakuskina ei enää elättänyt.
Nikolai Gontar
Uberin taksit tilataan älypuhelimen sovelluksella.
Uberin taksit tilataan älypuhelimen sovelluksella.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat