Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Lentäminen on turvattominta entisen Neuvosto­liiton alueella ja Afrikassa – Trafin ilmailu­johtaja suosittelee tunnettuja yhtiöitä

”Nettikauppa on tuonut yleisön ulottuville melkoisen lentoyhtiökirjon”, sanoo Trafin ilmailujohtajan Pekka Henttu.

Ulkomaat
 
Jussi Nukari / Lehtikuva
Trafin ilmailujohtaja Pekka Henttu
Trafin ilmailujohtaja Pekka Henttu Kuva: Jussi Nukari / Lehtikuva

Kansainvälisen ilmakuljetusliiton IATA:n vuosien 2010–2014 tilastojen mukaan lentäminen on turvattominta Itsenäisten valtioiden yhteisön CIS:n eli entisen Neuvostoliiton neuvostotasavaltojen muodostamalla alueella sekä Afrikassa. Molemmilla alueilla tapahtui lähes viidennes kaikista kuolemaan johtaneista onnettomuuksista, 22 prosenttia.

Dubailaisen halpalentoyhtiön Flydubain matkustajakoneen maahansyöksyssä Etelä-Venäjällä kuoli lauantaina yli 60 ihmistä. Vuonna 2008 perustettu yhtiö ei ole aikaisemmin ollut osallisena lento-onnettomuuksissa.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin ilmailujohtajan Pekka Hentun mukaan Venäjän lentotilastot kertovat ilmailualan vahvasta kasvusta ja uudistumisesta alueella.

”Markkinoille on tullut ja tulee uusia lentoyhtiöitä. Ammattitaitoista, kokenutta henkilöstöä ei riitä kaikille”, Henttu arvioi HS:lle sähköpostitse.

Hentun mukaan Venäjän lentoliikenteessä on käytössä sekä vanhaa itäkalustoa että uusimman sukupolven kalustoa. Uuden kaluston käyttöönotto ei ole ollut ongelmatonta.

Hän muistuttaa, että lentoliikenteen turvallisuus perustuu yhtiön turvallisuusjohtamiseen, joka on riippuvainen kehittyneestä raportointijärjestelmästä.

Sen rakentaminen ja ylläpito on vaativaa. Yhtiön ja henkilöstön kokonaisuudessaan tulee Hentun mukaan olla motivoituneita myös kehittämään käytännön toimenpiteitä, joilla tunnistetut turvallisuhat eliminoidaan.

”Venäjän siviili-ilmailua on usein luonnehdittu voimakkaan murrosvaiheen teollisuudeksi. Varsin lyhyellä aikavälillä on siirrytty kaluston ja toimintakulttuurin osalta uuteen ympäristöön haastavassa tilanteessa. Yhtälö ei ole yksinkertainen ratkaistavaksi”, Henttu pohtii.

IATA:n mukaan Itsenäisten valtioiden yhteisön alueella suurin kuolemaan johtanut syy oli laskeutuminen. Toisiksi yleisimpänä olivat lentokoneen siipiin kohdistuneet iskut.

Ongelmia ei ole kuitenkaan ainoastaan entisen Neuvostoliiton alueella. Vain kahdeksan prosenttia onnettomuuksista tapahtui Itsenäisten valtioiden yhteisön alueella, toiseksi vähiten kaikista vertailluista maanosista.

Suurin osa onnettomuuksista, 19 prosenttia, tapahtui Pohjois-Amerikassa. Seuraavaksi eniten lento-onnettomuuksia tapahtui Aasiassa ja Euroopassa, 18 prosenttia kummassakin.

Trafin Hentun mukaan lentomatkojen järjestäminen itse on nykyään huomattavasti helpompaa kuin ennen. Siksi on entistä todennäköisempää, että suomalaiset käyttävät muitakin kuin perinteisiä yhtiöitä.

”Voisi sanoa, että lentomatkojen nettikauppa on tuonut yleisön ulottuville melkoisen lentoyhtiökirjon. On helppo löytää kustannus- tai aikatauluoptimoitu lentoyhteys matkustaa sitten Venäjällä tai missä tahansa. Itse valitsisin suuria, länsimaissa tunnettuja lentoyhtiöitä”, hän sanoo.

Matkansa itse varaavien kannattaa Hentun mukaan tutustua muun muassa EU:n lentoyhtiöitä koskevaan turvallisuuslistaan. Listalla luetellaan vaaralliseksi luokiteltavia lentoyhtiöitä.

Henttu kuitenkin muistuttaa, ettei lentämistä kannata pelätä.

”Lentäminen on turvallinen matkustusmuoto myös Venäjällä – veikkaisinpa, että turvallisin.”

Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA:n tilastojen mukaan vuosi 2015 oli maailmanlaajuisesti turvallisin kautta aikojen. Kuolemaan johtaneita onnettomuuksia oli yhteensä kahdeksan.

Näistä lennoista kolme oli rahtilentoja ja loput viisi matkustajalentoja. Vuosi 2015 oli sekä rahti- että matkustajalennoille turvallisin historiassa.

Vuonna 2015 lentoturmissa kuolleiden määrä oli puolestaan toiseksi alhaisin kautta aikojen. Vuonna 2013 lentoturmissa kuoli 185 ihmistä, viime vuonna 306.

Vuonna 2013 lento-onnettomuuksia oli kuitenkin enemmän kuin vuonna 2015. Suurin osa viime vuoden lentoturmien kuolonuhreista selittyy Germanwingsin onnettomuudella, jossa kuoli 150 ihmistä 24. maaliskuuta.

http://static-gatling.nelonenmedia.fi/file/sites/default/files/img/60b2ae4a9b36d0fafdcb2eec3602cf196b9ac17b-flydub.jpg
Flydubain turmakoneen maahansyöksy tallentui
Yli 60 ihmisen hengen vaatinut matkustajalentokoneen maahansyöksy tallentui valvontakameran videolle Etelä-Venäjällä. Lentoyhtiö Flydubain toimitusjohtaja esittää osanottonsa. Leikkaus: Heidi Lämsä, kuva: Reuters
http://static-gatling.nelonenmedia.fi/file/sites/default/files/img/02b553acd1d07fec4ae5fe224837e8e006d06970-Flydubai_reitti.jpg
Flydubain turmakoneen reitti hetki ennen turmaa
Flightradar24-palvelu näyttää, millaista reittiä Flydubain turmakone lensi ennen kuin se syöksyi maahan. Dubaista noussut kone syöksyi maahan Etelä-Venäjällä. Ainakin 62 ihmistä kuoli. Kuva: Reuters
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat