Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

”Pelkkää Trumpia koko päivä” – Trump on saanut kampanjalleen yli kahden miljardin dollarin edestä ilmaista näkyvyyttä

Median reaktio presidenttiehdokkaan möläytyksiin on ennalta-arvattava – ja hyödyttää molempia taloudellisesti, kirjoittaa HS:n Washingtonin-kirjeenvaihtaja Laura Saarikoski.

Ulkomaat
 
USA:n presidenttikisan kova loppusuora
USA:n presidenttikisan kova loppusuora
Ehdokkaat kamppailevat katkeraan loppuun saakka saadakseen enemmistön valitsijamiehistä.

Washington

Nämä ovat ajoista parhaita, nämä ovat ajoista pahimpia.

Charles Dickensin sitaatti on tullut mieleen monta kertaa vuoden aikana, kun olen avannut television Washingtonissa.

Usein lähikuvassa on Donald Trumpin vääntynyt suu. Hän on sanonut tai twiitannut jälleen jotain niin kuohuttavaa, että asiantuntijat ruotivat sitä suorassa lähetyksessä seuraavat kaksitoista tuntia.

Ja kun koittaa seuraava aamu, kaikki toistuu.

Kuulitteko jo, mitä hän on sanoi nyt? Ei voi olla totta!

Yhdysvaltain-kirjeenvaihtajan on vaikea raportoida Trumpista kuin tavallisesta presidenttiehdokkaasta.

Kun ehdokkaan politiikka rikkoisi sekä Yhdysvaltain lakeja että kansainvälisiä sopimuksia, kyse ei ole enää näkemyseroista oikeiston ja vasemmiston välillä.

Kysykää vaikka Trumpin omilta puoluetovereilta, jotka ovat kutsuneet häntä hulluksi, narsistiksi, patologiseksi valehtelijaksi ja uhkaksi Yhdysvaltain turvallisuudelle.

Tai kysykää armeijalta, joka on varoittanut, ettei se ottaisi presidentiltä vastaan laittomia käskyjä.

Tällaisissa vaaleissa toimittaja on vaikeassa välikädessä.

Toisaalta ihmisille on kerrottava, millaista politiikkaa republikaanien presidenttiehdokas ajaisi. Toisaalta sitä tuntee osallistuvansa Trumpin mainoskampanjaan.

Trumpin kampanja muistuttaa tositelevisio-ohjelmaa, jota Trump aiemmin pyöritti menestyksellä: joka päivä on oltava jotain uutta, josta ihmiset puhuvat.

Mitä, sillä ei väliä, kunhan Trumpin nimi pysyy ykkösuutisena. Vastuu siitä, minkä ottaa tosissaan, on kuulijan.

”Katso nyt. Pelkkää Trumpia koko päivä”, Trump totesi tyytyväisenä The Washington Post -lehden toimittajalle, kun hän katsoi itseään televisiosta kesken haastattelun.

Käsikirjoitukseen kuuluu se, että aina, kun kuvitellaan, että Trump on mennyt liian pitkälle, hän astuu seuraavan rajan yli. Tällä viikolla Trump sanoi, että jos Hillary Clinton valitaan presidentiksi, aseenkanto-oikeuden kannattajat saattavat voida tehdä asialle ”jotain”. Sitten hän sanoi monta kertaa peräkkäin, että presidentti Barack Obama on äärijärjestö Isisin ”perustaja”.

Seuraavana päivänä Trump kiisti kaiken, väitti puhuneensa sarkastisesti ja syytti mediaa. Tämäkin on klassista Trumpia. Hänelle media on kuin vinkulelu, jota voi painaa kun huvittaa.

Reaktio on täysin ennalta-arvattava – ja molemmille taloudellisesti hyödyllinen.

Ehdokkaiden näkyvyyttä mittaavan MediaQuant-yrityksen mukaan Trump oli saanut jo maaliskuuhun mennessä kahden miljardin mainosdollarin edestä ilmaista näkyvyyttä uutisissa. Toistan: kahden miljardin dollarin. Siksi hän saattoi käyttää esivaalikampanjaansa vain murto-osan siitä, mitä muut ehdokkaat.

Kaapelikanavat taas ovat voineet korottaa mainosmaksujaan Trumpin ansiosta. Republikaanien ensimmäistä esivaaliväittelyä elokuussa 2015 katsoi 24 miljoonaa amerikkalaista. Viime vaalikierroksella 2012 luku oli vajaa 3,3 miljoonaa.

”Se [Donald Trumpin ehdokkuus] ei ehkä ole hyväksi Yhdysvalloille, mutta se on pirun hyväksi CBS:lle”, tiivisti uutiskanavan toimitusjohtaja Leslie Moonves helmikuussa.

Trump ei ole suosittu möläytyksistään huolimatta; hän on suosittu niiden takia.

Siksi on odotettavissa, että mitä alemmas hänen kannatuslukunsa vajoavat, sitä kiihkeämmin hän lähiviikkoina twiittaa.

Trump on menettänyt tukensa naisten ja koulutettujen keskuudessa. Nyt hänen voitonmahdollisuutensa perustuvat yhä epätoivoisemmin siihen porukkaan, joka haluaa haistattaa poliitikoille, medialle ja rationaalisuudelle pitkät. Itse en usko, että heitä on Yhdysvalloissa tarpeeksi, mutta vannomaan en mene.

© Richard Carson / Reuters
Toimittajat seurasivat republikaanien presidenttiehdokkaan Donald Trumpin televisiopuhetta Houstonissa helmikuussa.
Toimittajat seurasivat republikaanien presidenttiehdokkaan Donald Trumpin televisiopuhetta Houstonissa helmikuussa.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat