Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

”Kissoja, ei mainoksia” – lontoolaiset maksoivat metroaseman seinät täyteen kattikuvia ja rakastuivat niihin heti

Lontoolaiset ovat lääpällään joukkorahoituksella luotuun kissakuvakampanjaan. Tempaus houkutteli paikalle myös aasialaisen tv-kanavan.

Ulkomaat
 
Kissoja metrossa! Lontoolaiset ovat lääpällään tunnelin kattikuviin
Kissoja metrossa! Lontoolaiset ovat lääpällään tunnelin kattikuviin
Tältä näyttää Clapham Common -metroasemalla, jossa kissat tuijottavat ohikulkijoita kaksi viikkoa. Kuvaus: Annamari Sipilä, editointi: Kristiina Marttinen.
Fakta

Kissa on sosiaalisen media lemmikki

 Kissa sopii perinteisen ja yhteiskunnallisen markkinoinnin välineeksi, koska kissakuvat ja -videot leviävät herkästi verkossa.

 Britit jakavat 3,8 miljoonaa kissa-aiheista kuvaa päivässä, laski Three-operaattori 2014. Selfietä jaettiin päivässä vain 1,4 miljoonaa.

 Pari vuotta sitten jo 350 000 kissanomistajaa oli luonut lemmikilleen oman tilin sosiaaliseen mediaan.

 Ihmisten YouTube-palveluun lataamista videoista lähes puolet ovat eläinvideoita. Kissavideoita on katsottu kymmeniä miljardeja kertoja.

Lontoo

Kissa vieköön mitkä silmät ja mikä tuijotus.

Etelälontoolainen maanalaisasema on tapetoitu kissakuvilla, eikä kissanpenteleiden pistävää katsetta pääse pakoon.

Kissoja seinillä, kissoja lippuporteissa, kissoja rullaportaiden vierustalla. Isoja kissoja, pieniä kissoja, lihavia kissoja ja siroja kissoja.

Miksi ja mistä kissat?

Clapham Common -maanalaisaseman maanantaina saama kissasomistus on ollut viikon puheenaihe Lontoossa.

Kissapotretit ovat korvanneet suurimman osan aseman mainoksista, ja yleisö on lääpällään.

Kissoissa on jotain, joka saa aikuisetkin (ja nimenomaan aikuiset) pysähtymään metroaseman kuumuudessa ja nappaamaan kuvan kissakuvasta.

”Laitan tämän Facebookiin”, huikkaa noin 60-vuotias rouvashenkilö ja antaa kännykkäkameransa laulaa.

Kissatempauksen takana on noin sata luovan alan ammattilaista ja heidän löyhä yhteenliittymänsä Glimpse.

Perimmäisenä tavoitteena on kuulemma rohkaista ihmisiä katsomaan maailmaa uusin positiivisin silmin. Maailmassa on muutakin kuin ongelmia.

”Empatia, suvaitsevaisuus, yhteisöllisyys ja yhteishenki ansaitsevat olla kulttuurimme ytimessä”, Glimpsen perustaja James Turner selitti Medium-verkkojulkaisussa.

Mutta miten viestin saisi läpi? Kokeillaanpa kissakuvia.

Tässä Turner kumppaneineen laski oikein. Kannattaa vetää kissanarusta, jos haluaa tulla huomatuksi.

Maanalaisaseman kissoja on käsitelty Britanniassa laajasti niin sosiaalisessa mediassa kuin perinteisissäkin viestimissä vakavista kevyisiin.

”Kissoja, ei mainoksia” -iskulause (cats not ads) vetoaa.

Kissakampanja ei ole kuitenkaan mainontaa vastaan. Tavoitteena on kuulemma pikemminkin rohkaista brändejä ja mainostoimistoja edistämään myös hyvyyttä maailmassa.

Mainospaikoista maksettiin käyvä hinta, johon rahat koottiin Citizens Advertising Takeover Service (CATS) -projektilla.

Noin 700 ihmistä antoi panoksensa, ja joukkorahoitus keräsi 23 000 puntaa. Sillä saa kissakuvat kahdeksi viikoksi.

Kissamuotokuvien mallit tulivat kahdesta lontoolaisesta löytökissakodista. Näin kampanjaan saatiin myös eläinsuojelullinen puoli.

Glimpsen toinen käynnissä oleva projekti on painaa positiivisia pakolaistarinoita teepakettien kylkeen. Ihmiset ovat kyllästyneet kuulemaan vain ikäviä pakolaisuutisia.

Kyynikkoa kissakampanja ei voi kuitenkaan olla arveluttamatta.

Kissasyötti houkuttelee ihmisiä, mikä houkuttelee mediaa, mikä houkuttelee lisää mediaa.

Nyt kissasyötti on ilmeinen ja jopa ääneenlausuttu. Mutta mitä muuta meille onkaan aiemmin kaupattu vastaavilla syöteillä?

Torstaina Clapham Common -aseman kissakuvia kuvasi aasialainen televisiokanava.

”Anteeksi, mutta saammeko haastatella sinua, kun otat kissakuvia?”

”Kiitos, mutta mieluummin ei. En ole oikeasti kiinnostunut kissakuvista. Olen suomalainen toimittaja ja otan kuvia kissakuvista vain työni puolesta.”

”Ah. No me vain kuvaamme sitten.”

Asia olisi tietysti ollut tyystin toinen, jos maanalaisasemalla olisi ollut koirakuvia.

Annamari Sipilä / HS
Kissakodin asukkaat pääsivät potretteihin, jotka korvaavat nyt mainokset Clapham Common -maanalaisasemalla Lontoossa kahden viikon ajan.
Kissakodin asukkaat pääsivät potretteihin, jotka korvaavat nyt mainokset Clapham Common -maanalaisasemalla Lontoossa kahden viikon ajan.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat