Valikko
Ulkomaat

Poliisi tyrmää teorian: ”Saksan junaturma ei johtunut arviointivirheestä”

”Kaikki turva­järjestelmät on mahdollista ohittaa”, sanoo suomalais­asiantuntija

Etelä-Saksan tiistaina tapahtuneen junaturman syy on yhä mysteeri.

Saksalaislehdet kertoivat aiemmin, että onnettomuus johtui tutkijalähteiden mukaan ehkä työntekijän arviointivirheestä. Poliisi kuitenkin tyrmää teorian Bayerische Rundfunk -radiokanavan haastattelussa.

Saksalaislehtien mukaan työntekijä oli kytkenyt automaattisen merkinantojärjestelmän pois päältä. Ilmeisesti tarkoituksena oli päästää myöhässä kulkeva juna mahdollisimman nopeasti vastaan tulevan junan ohi.

Junat kulkivat yhden raiteen rataosuudella. Myöhässä olleen junan oli tarkoitus livahtaa toiselle raiteelle ohituspaikan kohdalla, mutta juna ei koskaan ehtinyt niin pitkälle. Junat törmäsivät yhden raiteen osuudella.

Vaikka poliisi torppaakin laajasti raportoidun teorian, se tutkii yhä inhimillisen virheen mahdollisuutta.

Bild-lehden mukaan merkinantojärjestelmän kytkeminen pois päältä olisi pysäyttänyt myös automaattisen jarrujärjestelmän.

Saksan liikenneministeri Alexander Dobrindt kertoi tiedotustilaisuudessa, että automaattinen jarrujärjestelmä oli asennettu raiteisiin juuri estämään tiistain kaltaiset onnettomuudet.

BBC kertoo, että uusi jarrujärjestelmä oli asennettu vuonna 2011 Magdeburgin junaonnettomuuden jälkeen. Onnettomuudessa kuoli kymmenen ihmistä.

Onnettomuustutkijat yrittävät parhaillaan selvittää johtuiko turma ”teknisestä viasta vai inhimillisestä virheestä”.

Ministeri kertoi tiedotustilaisuudessa, että junien on täytynyt kulkea ”erittäin nopeaa vauhtia”. Vastaantullut juna oli onnettomuushetkellä ”porautunut” toisen junan sisään, Dobrindt kuvaili.

Trafin raideliikennejohtaja Yrjö Mäkelä huomauttaa, että ihmisen toiminta sisältää aina riskejä. Trafi valvoo liikenteen turvallisuutta Suomessa.

”En puhu nyt Saksan tapauksesta, koska meillä ei ole vielä tietoa tarpeeksi. Periaatteessa aina on luottamuksellisissa asemissa olevia ihmisiä, jotka pystyvät ohittamaan järjestelmien turvaominaisuuksia, ja se sisältää riskejä. Esimerkiksi mielenterveysongelmat ovat mahdollisia niin ilmailussa, merenkulussa, maanteillä kuin rautateilläkin.”

VR:n turvallisuusjohtaja Jari Hankala kertoo, että Suomessa veturinkuljettajien terveyden tilaa valvotaan tarkasti.

”Koulutukseen pääsemiseen on erittäin tiukat ehdot, joihin kuuluvat psykologiset testit. Kuljettajat käyvät lääkärintarkastuksessa vuosittain. Esimiehet valvovat, että kuljettajat ovat taatusti ajokuntoisia.”

Kulunvalvontajärjestelmien kehittyminen on tehnyt junamatkustamisesta erittäin turvallista.

”Jos kuljettaja ei reagoi nopeusvaroituksiin tai punaiseen valoon, kulunvalvontajärjestelmä tekee sen automaattisesti kuljettajan puolesta”, Hankala selittää.

Järjestelmät ovat silti alttiita vioille ja ihmisen toimille.

Valvontajärjestelmät pitää riskeistä huolimatta pystyä kytkemään pois päältä.

”Sitä ei ole tehty rutiininomaisen helpoksi, mutta järjestelmä pitää pystyä vikatilanteita ajatellen kytkemään pois päältä. Muuten juna jämähtää keskelle rataa sellaisessakin tilanteessa, kun se ei ole tarkoitettua”, Mäkelä selittää.

Hän kertoo, että nykyaikaisia kulunvalvontajärjestelmiä on erittäin vaikea kytkeä pois päältä vahingossa. Tarkoituksella niin voi tehdä.

”Yleensä järjestelmän ohittaminen tehdään tietoisesti ja yhteistyössä liikenteenohjauksen ja veturinkuljettajan kesken. Monissa kulunvalvontalaitteissa tällainen toiminta on niin ison prosessin takana, että sitä ei voi tehdä vahingossa tai yllättäen.”

VR:n turvallisuusjohtaja Hankala vahvistaa, että laitteiden kytkentä pois päältä on mahdollista.

”Mutta eihän näin toimita. Laitteet ovat poikkeustapauksia lukuun ottamatta aina päällä. On äärimmäisen epätodennäköistä, että Suomessa sattuisi tällainen onnettomuus. Suomessa junien kulunvalvontajärjestelmä on erittäin kehittynyt.”

Tiistaina tapahtuneessa onnettomuudessa kuoli ainakin kymmenen ihmistä. Poliisin mukaan 17 loukkaantui vakavasti ja 63 sai lieviä vammoja. Kaikkien kuolleiden ruumiit on jo löydetty, eikä matkustajia ole enää hukassa.

Molemmat veturinkuljettajat ja junissa työskennelleet kaksi konduktööriä olivat menehtyneiden joukossa.

Onnettomuustutkijat ovat löytäneet The Guardian -lehden mukaan jo kaksi junan kolmesta mustasta laatikosta, joiden tallenteet saattavat paljastaa onnettomuuden tarkan syyn.

Suomessa on käytössä junien kulunvalvontajärjestelmä JKV, jonka tarkoitus on estää junaa ylittämästä sallittua nopeutta. Kulunvalvonta myös pakottaa junan noudattamaan opasteita ja merkkejä.

”Nopeuden kasvattaminen yli sallitun ei siis ole mahdollista ilman erityistemppuja”, Mäkelä kertoo.

Nykyisen JKV-järjestelmän asentaminen aloitettiin jo 1990-luvun alussa, mutta Jyväskylän junaturma vuonna 1998 nopeutti asennuksia. Onnettomuudessa kuoli kymmenen henkeä.

Saksan turmajunissa käytetty PZB 90 -järjestelmä pystyy Suomen JKV:n tavoin rajoittamaan junien nopeutta. Saksan turmajunat kulkivat rataosuudella, jonka nopeusrajoitus oli 100 kilometriä tunnissa.

PZB 90 on muun muassa Saksassa ja Itävallassa käytössä oleva järjestelmä, joka otettiin käyttöön 1990-luvun puolessa välissä. Toisin kuin Suomen järjestelmä, Saksan PZB 90 on yksi Indusi-järjestelmän lukuisista päivityksistä. Järjestelmä kehitettiin jo 1930-luvulla.

Saksan rautateitä valvova viranomainen vaatii PZB-järjestelmän käyttöä kaikilta käytetyimmiltä rataosuuksilta.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Junaonnettomuudet
  • VR ja junaliikenne
  • Saksa

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Sompasaunassa on ahdasta, alastonta ja aitoa – ”Helsinki on paljon siistimpi kuin Tukholma”

    2. 2

      Alman hitti nostettiin jo Britannian suurimman radiokanavan A-listalle – merkitsee suurta näkyvyyttä

    3. 3

      Sompasauna saa jatkaa ainakin kolme vuotta, sen jälkeen saunan on joko siistiydyttävä tai muutettava – ”Se ei voi olla tuollainen kuin se nyt on”

    4. 4

      Klas Mattson asuu perheensä kanssa ulkosaaristossa yhdeksän muun vakituisen asukkaan kanssa, eikä kaipaa sinne mitään

    5. 5

      Ruokatoimittaja ja viestintäyrittäjä Elina Jyväs kuoli 40-vuotiaana

    6. 6

      Kontulan koti­hälytykset työllistävät poliisia eniten: ”Päiväsaikaan on rauhallista, kun ne kovimmat jätkät nukkuu” – HS:n hakukone kertoo, mikä työllistää poliisia kotikulmillasi

    7. 7

      Posti lopetti kirjeiden jakamisen tiistaisin – ”En näe, että tässä tulisi ongelmaa täyttää postilain asettamaa laatuvaatimusta”

    8. 8

      Hittinikkari Tiina Vainikainen, 27, sanoittaa ja säveltää Nikke Ankaralle ja Arttu Lindemanille – kun oma biisi meni Spotifyn ykköseksi, hän oli ”niin onnellinen, että se oli jo liikaa”

    9. 9

      Vanhat hääperinteet tuntuvat yhä useammista vaivaannuttavilta – Suvi Sahakarin häissä morsiamen sijaan ryöstettiin kakkulapiot

    10. 10

      Jaksoarvio: Game of Thronesin kakkosjaksossa koettiin koko sarjan kannalta käänteentekevä hetki

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ruokatoimittaja ja viestintäyrittäjä Elina Jyväs kuoli 40-vuotiaana

    2. 2

      Sompasaunassa on ahdasta, alastonta ja aitoa – ”Helsinki on paljon siistimpi kuin Tukholma”

    3. 3

      Kohukenkä myytiin loppuun saman tien verkkokaupassa – suomalaisissa urheilukaupoissa Niken uutta juoksutossua ei ole ollut tarjolla

    4. 4

      Sylki paljastaa, että nykyihminen on joskus paritellut tuntemattoman ihmislajin kanssa

    5. 5

      Pikkupojat surmasivat 4-vuotiaan leikkitoverinsa, väitti Ruotsin poliisi vuonna 1998 – ”Tapaus Kevinin” esitutkinta-aineisto tuli vihdoin julki, ja lähes kaikki siinä viittaa veljesten syyttömyyteen

    6. 6

      Kontulan koti­hälytykset työllistävät poliisia eniten: ”Päiväsaikaan on rauhallista, kun ne kovimmat jätkät nukkuu” – HS:n hakukone kertoo, mikä työllistää poliisia kotikulmillasi

    7. 7

      ”Kapitalistista logiikkaa” vastustavat talonvaltaajat eivät suostu lähtemään saaristohuvilalta – Helsingin vaihtamat uudet lukot rikottiin heti, valtaajat kieltävät koskeneensa

    8. 8

      Kookosrapua ei kannata kutsua juhliin – jättimäinen otus tyhjentää pöydän ja vie kissankin

    9. 9

      Käpylässä sekakäyttäjillä on valikoiva maku: vain lonkero katosi hyllyistä – ”Perinteinen viinajuoppo on näissä tapauksissa harvassa”

    10. 10

      Viisilapsisen perheen äiti Aino Kämäräinen tekee itse hammastahnansa, välttää vihannespusseja ja elää heinäkuun ilman muovia – näin sinäkin voit vähentää muovijätettäsi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ole oma kesäheilasi: Näin masturboit, jos sinulla on penis

    2. 2

      Joka kolmas muistisairaus voitaisiin ehkäistä korjaamalla elintapoja – tutkijat tunnistivat yhdeksän vaaran paikkaa, jotka altistavat dementioille eri elämänvaiheissa

    3. 3

      Pikkupojat surmasivat 4-vuotiaan leikkitoverinsa, väitti Ruotsin poliisi vuonna 1998 – ”Tapaus Kevinin” esitutkinta-aineisto tuli vihdoin julki, ja lähes kaikki siinä viittaa veljesten syyttömyyteen

    4. 4

      Lilli Pukka, 28, on ollut ilman parisuhdetta 10 vuotta ja järjestää ”mää-juhlat” juhlistaakseen sitä – tyytyväiset sinkut voidaan kuitenkin kokea itsekkäinä tai jopa uhkana, sanoo asiantuntija

    5. 5

      Australialaisnainen soitti hätänumeroon Yhdysvalloissa, paikalle tullut poliisi ampui hänet – omaiset vaativat vastauksia surmasta

    6. 6

      Ruokatoimittaja ja viestintäyrittäjä Elina Jyväs kuoli 40-vuotiaana

    7. 7

      Asuntopula ajaa nuoria aikuisia Inarin metsiin – Kaisa Tikka peseytyy purossa ja käyttää jääkaappinaan kivenkoloa

    8. 8

      ”Naamat” on kuin tuhannen ihmisen kotibileet – Tältä näyttää festivaalilla, joka suututti Sami Hedbergin managerin ja jonka liput myytiin loppuun ennen kuin esiintyjiä oli edes julkistettu

    9. 9

      Maistamaan pakottaminen vain pahentaa lapsen nirsoilua, ja sipulin piilottaminen ruokaan on epäreilua – lastenpsykiatri neuvoo, miten valikoivan lapsen voi saada syömään

    10. 10

      Jos alamme tuomita toisiamme kuvottavien mutta yksityisiksi tarkoitettujen sanomisten vuoksi, olemme matkalla takaisin keskiajalle

    11. Näytä lisää