Valikko
Ulkomaat

Poliisi tyrmää teorian: ”Saksan junaturma ei johtunut arviointivirheestä”

”Kaikki turva­järjestelmät on mahdollista ohittaa”, sanoo suomalais­asiantuntija

Etelä-Saksan tiistaina tapahtuneen junaturman syy on yhä mysteeri.

Saksalaislehdet kertoivat aiemmin, että onnettomuus johtui tutkijalähteiden mukaan ehkä työntekijän arviointivirheestä. Poliisi kuitenkin tyrmää teorian Bayerische Rundfunk -radiokanavan haastattelussa.

Saksalaislehtien mukaan työntekijä oli kytkenyt automaattisen merkinantojärjestelmän pois päältä. Ilmeisesti tarkoituksena oli päästää myöhässä kulkeva juna mahdollisimman nopeasti vastaan tulevan junan ohi.

Junat kulkivat yhden raiteen rataosuudella. Myöhässä olleen junan oli tarkoitus livahtaa toiselle raiteelle ohituspaikan kohdalla, mutta juna ei koskaan ehtinyt niin pitkälle. Junat törmäsivät yhden raiteen osuudella.

Vaikka poliisi torppaakin laajasti raportoidun teorian, se tutkii yhä inhimillisen virheen mahdollisuutta.

Bild-lehden mukaan merkinantojärjestelmän kytkeminen pois päältä olisi pysäyttänyt myös automaattisen jarrujärjestelmän.

Saksan liikenneministeri Alexander Dobrindt kertoi tiedotustilaisuudessa, että automaattinen jarrujärjestelmä oli asennettu raiteisiin juuri estämään tiistain kaltaiset onnettomuudet.

BBC kertoo, että uusi jarrujärjestelmä oli asennettu vuonna 2011 Magdeburgin junaonnettomuuden jälkeen. Onnettomuudessa kuoli kymmenen ihmistä.

Onnettomuustutkijat yrittävät parhaillaan selvittää johtuiko turma ”teknisestä viasta vai inhimillisestä virheestä”.

Ministeri kertoi tiedotustilaisuudessa, että junien on täytynyt kulkea ”erittäin nopeaa vauhtia”. Vastaantullut juna oli onnettomuushetkellä ”porautunut” toisen junan sisään, Dobrindt kuvaili.

Trafin raideliikennejohtaja Yrjö Mäkelä huomauttaa, että ihmisen toiminta sisältää aina riskejä. Trafi valvoo liikenteen turvallisuutta Suomessa.

”En puhu nyt Saksan tapauksesta, koska meillä ei ole vielä tietoa tarpeeksi. Periaatteessa aina on luottamuksellisissa asemissa olevia ihmisiä, jotka pystyvät ohittamaan järjestelmien turvaominaisuuksia, ja se sisältää riskejä. Esimerkiksi mielenterveysongelmat ovat mahdollisia niin ilmailussa, merenkulussa, maanteillä kuin rautateilläkin.”

VR:n turvallisuusjohtaja Jari Hankala kertoo, että Suomessa veturinkuljettajien terveyden tilaa valvotaan tarkasti.

”Koulutukseen pääsemiseen on erittäin tiukat ehdot, joihin kuuluvat psykologiset testit. Kuljettajat käyvät lääkärintarkastuksessa vuosittain. Esimiehet valvovat, että kuljettajat ovat taatusti ajokuntoisia.”

Kulunvalvontajärjestelmien kehittyminen on tehnyt junamatkustamisesta erittäin turvallista.

”Jos kuljettaja ei reagoi nopeusvaroituksiin tai punaiseen valoon, kulunvalvontajärjestelmä tekee sen automaattisesti kuljettajan puolesta”, Hankala selittää.

Järjestelmät ovat silti alttiita vioille ja ihmisen toimille.

Valvontajärjestelmät pitää riskeistä huolimatta pystyä kytkemään pois päältä.

”Sitä ei ole tehty rutiininomaisen helpoksi, mutta järjestelmä pitää pystyä vikatilanteita ajatellen kytkemään pois päältä. Muuten juna jämähtää keskelle rataa sellaisessakin tilanteessa, kun se ei ole tarkoitettua”, Mäkelä selittää.

Hän kertoo, että nykyaikaisia kulunvalvontajärjestelmiä on erittäin vaikea kytkeä pois päältä vahingossa. Tarkoituksella niin voi tehdä.

”Yleensä järjestelmän ohittaminen tehdään tietoisesti ja yhteistyössä liikenteenohjauksen ja veturinkuljettajan kesken. Monissa kulunvalvontalaitteissa tällainen toiminta on niin ison prosessin takana, että sitä ei voi tehdä vahingossa tai yllättäen.”

VR:n turvallisuusjohtaja Hankala vahvistaa, että laitteiden kytkentä pois päältä on mahdollista.

”Mutta eihän näin toimita. Laitteet ovat poikkeustapauksia lukuun ottamatta aina päällä. On äärimmäisen epätodennäköistä, että Suomessa sattuisi tällainen onnettomuus. Suomessa junien kulunvalvontajärjestelmä on erittäin kehittynyt.”

Tiistaina tapahtuneessa onnettomuudessa kuoli ainakin kymmenen ihmistä. Poliisin mukaan 17 loukkaantui vakavasti ja 63 sai lieviä vammoja. Kaikkien kuolleiden ruumiit on jo löydetty, eikä matkustajia ole enää hukassa.

Molemmat veturinkuljettajat ja junissa työskennelleet kaksi konduktööriä olivat menehtyneiden joukossa.

Onnettomuustutkijat ovat löytäneet The Guardian -lehden mukaan jo kaksi junan kolmesta mustasta laatikosta, joiden tallenteet saattavat paljastaa onnettomuuden tarkan syyn.

Suomessa on käytössä junien kulunvalvontajärjestelmä JKV, jonka tarkoitus on estää junaa ylittämästä sallittua nopeutta. Kulunvalvonta myös pakottaa junan noudattamaan opasteita ja merkkejä.

”Nopeuden kasvattaminen yli sallitun ei siis ole mahdollista ilman erityistemppuja”, Mäkelä kertoo.

Nykyisen JKV-järjestelmän asentaminen aloitettiin jo 1990-luvun alussa, mutta Jyväskylän junaturma vuonna 1998 nopeutti asennuksia. Onnettomuudessa kuoli kymmenen henkeä.

Saksan turmajunissa käytetty PZB 90 -järjestelmä pystyy Suomen JKV:n tavoin rajoittamaan junien nopeutta. Saksan turmajunat kulkivat rataosuudella, jonka nopeusrajoitus oli 100 kilometriä tunnissa.

PZB 90 on muun muassa Saksassa ja Itävallassa käytössä oleva järjestelmä, joka otettiin käyttöön 1990-luvun puolessa välissä. Toisin kuin Suomen järjestelmä, Saksan PZB 90 on yksi Indusi-järjestelmän lukuisista päivityksistä. Järjestelmä kehitettiin jo 1930-luvulla.

Saksan rautateitä valvova viranomainen vaatii PZB-järjestelmän käyttöä kaikilta käytetyimmiltä rataosuuksilta.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Junaonnettomuudet
  • VR ja junaliikenne
  • Saksa

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Kon-Tikin matkan synkkä totuus: Thor Heyerdahl halusi todistaa oikeaksi rasistisen teorian ihmiskunnan historiasta

    2. 2

      Vuoden hienoin mainos on tässä – kondominvalmistaja kehottaa kuksimaan kuin suomalainen

    3. 3

      Suomen ruokakulttuuri on muuttunut 30 vuodessa valtavasti – paitsi yksi asia

    4. 4

      Merja Savelainen teki sen, mistä moni haaveilee: irtisanoutui, lähti maailmalle ja tekee töitä vain seuraavaa reissua varten – miten se onnistui?

    5. 5

      Heidi Jaaran yritys syntyi lapsettomuus­kriisistä – Balmuir tekee luksushuiveja, jotka kelpaavat Cheekille ja Saudi-Arabian prinsessalle

    6. 6

      Puoli miljoonaa kranaattia tunnissa ja kymmeniätuhansia kuolleita – kaikki tietävät, millainen Korean sota olisi

    7. 7

      22-vuotias laulaja yritti kaikin tavoin lyödä läpi – sitten yksi dramaattinen tapaaminen muutti kaiken

    8. 8

      Trump ei tunnu vieläkään tietävän, mitä vallallaan tekisi – HS:n kirjeenvaihtaja kertoo esseessään, miksi Yhdysvaltain presidentti on usein eri mieltä itsensä kanssa

    9. 9

      Liettualaismies petkutti Facebookilta ja Googlelta jopa 100 miljoonaa dollaria

    10. 10

      Teinivapaa disko, venäläiset bileet ja ruotsalaisia hevibändejä – Tässä 10 kiinnostavaa menovinkkiä vappuun

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Vuoden hienoin mainos on tässä – kondominvalmistaja kehottaa kuksimaan kuin suomalainen

    2. 2

      22-vuotias laulaja yritti kaikin tavoin lyödä läpi – sitten yksi dramaattinen tapaaminen muutti kaiken

    3. 3

      Potkiiko hallitus hyvätuloiset ulos Helsingin kaupungin vuokra-asunnoista? Vuokrataloihin jaettu kirje nostatti asukkaat takajaloilleen

    4. 4

      Sveitsiläislehti hehkuttaa suomalaista vaikenemista – omisti tuppisuisuudelle koko numeron

    5. 5

      Tämä kuva-arvoitus on piinannut helsinkiläistä Panu Sihvolaa liki 60 vuotta – Hoksaatko itse, mitä 1920-luvun maalaus esittää?

    6. 6

      Panu Sihvolaa liki 60 vuotta piinannut kuva-arvoitus ratkesi – maisemasta ei ole nykyään jäljellä enää tiilen tiiltä

    7. 7

      Trump kuvailee avoimesti elämäänsä ”pienessä kotelossa” ja harmittelee, ettei saa enää ajaa autoa: ”Rakastin entistä elämääni”

    8. 8

      Teinitytön itsemurhaa käsittelevä hittisarja kuohuttaa, nyt sarja kiellettiin Uudessa-Seelannissa alle 18-vuotiailta: tästä on kyse

    9. 9

      Suomen ruokakulttuuri on muuttunut 30 vuodessa valtavasti – paitsi yksi asia

    10. 10

      Liettualaismies petkutti Facebookilta ja Googlelta jopa 100 miljoonaa dollaria

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kun pienten tyttöjen isä nukkui viiden tunnin päiväunia, se ei ollut merkki väsymyksestä vaan aivosyövästä – Kirsi Karhusen mies sai Suomen parasta saattohoitoa, mutta moni muu ei saa

    2. 2

      ”Se on kuin jokin uskonto: usein kun suomalainen lähtee töistä, hän ei enää vastaa puhelimeen” – USA:ssa uraa tehnyt Tero Kuittinen hämmästelee suomalaista keskustelua työuupumuksesta

    3. 3

      Sveitsiläislehti hehkuttaa suomalaista vaikenemista – omisti tuppisuisuudelle koko numeron

    4. 4

      Kolmentuhannen euron lasku kuoleman jälkeen yllätti omaiset

    5. 5

      Jako hyviin ja huonoihin työttömiin ärsyttää Kaisa Heikkilää, 29, joka päätti olla ylpeästi työtön – ”Suomessa työ määrittelee ihmistä”

    6. 6

      Metsään kadonnut kuopiolaismies oli jo alkanut riisua vaatteitaan hypotermiassa – onneksi poliisikoira Körmy löysi lumen alta pipon

    7. 7

      Vuoden hienoin mainos on tässä – kondominvalmistaja kehottaa kuksimaan kuin suomalainen

    8. 8

      Nyt on hyvä aika päivittää televisio – alle kuukauden päästä kanavasi voivat pimentyä

    9. 9

      Rumatkin miehet koetaan viehättäväksi, jos jutut ovat hyviä – naisilla tilanne on monimutkaisempi, selvisi viehätysvoimatutkimuksessa

    10. 10

      ”Anna on taas lihonut” – Suomalainen suosikkibloggaaja laihdutti lukijoidensa edessä, lihoi entiselleen, päätti lopettaa jojoilun – ja saa nyt kuulla siitä jatkuvasti

    11. Näytä lisää