Valikko
Ulkomaat

Poliisi tyrmää teorian: ”Saksan junaturma ei johtunut arviointivirheestä”

”Kaikki turva­järjestelmät on mahdollista ohittaa”, sanoo suomalais­asiantuntija

Etelä-Saksan tiistaina tapahtuneen junaturman syy on yhä mysteeri.

Saksalaislehdet kertoivat aiemmin, että onnettomuus johtui tutkijalähteiden mukaan ehkä työntekijän arviointivirheestä. Poliisi kuitenkin tyrmää teorian Bayerische Rundfunk -radiokanavan haastattelussa.

Saksalaislehtien mukaan työntekijä oli kytkenyt automaattisen merkinantojärjestelmän pois päältä. Ilmeisesti tarkoituksena oli päästää myöhässä kulkeva juna mahdollisimman nopeasti vastaan tulevan junan ohi.

Junat kulkivat yhden raiteen rataosuudella. Myöhässä olleen junan oli tarkoitus livahtaa toiselle raiteelle ohituspaikan kohdalla, mutta juna ei koskaan ehtinyt niin pitkälle. Junat törmäsivät yhden raiteen osuudella.

Vaikka poliisi torppaakin laajasti raportoidun teorian, se tutkii yhä inhimillisen virheen mahdollisuutta.

Bild-lehden mukaan merkinantojärjestelmän kytkeminen pois päältä olisi pysäyttänyt myös automaattisen jarrujärjestelmän.

Saksan liikenneministeri Alexander Dobrindt kertoi tiedotustilaisuudessa, että automaattinen jarrujärjestelmä oli asennettu raiteisiin juuri estämään tiistain kaltaiset onnettomuudet.

BBC kertoo, että uusi jarrujärjestelmä oli asennettu vuonna 2011 Magdeburgin junaonnettomuuden jälkeen. Onnettomuudessa kuoli kymmenen ihmistä.

Onnettomuustutkijat yrittävät parhaillaan selvittää johtuiko turma ”teknisestä viasta vai inhimillisestä virheestä”.

Ministeri kertoi tiedotustilaisuudessa, että junien on täytynyt kulkea ”erittäin nopeaa vauhtia”. Vastaantullut juna oli onnettomuushetkellä ”porautunut” toisen junan sisään, Dobrindt kuvaili.

Trafin raideliikennejohtaja Yrjö Mäkelä huomauttaa, että ihmisen toiminta sisältää aina riskejä. Trafi valvoo liikenteen turvallisuutta Suomessa.

”En puhu nyt Saksan tapauksesta, koska meillä ei ole vielä tietoa tarpeeksi. Periaatteessa aina on luottamuksellisissa asemissa olevia ihmisiä, jotka pystyvät ohittamaan järjestelmien turvaominaisuuksia, ja se sisältää riskejä. Esimerkiksi mielenterveysongelmat ovat mahdollisia niin ilmailussa, merenkulussa, maanteillä kuin rautateilläkin.”

VR:n turvallisuusjohtaja Jari Hankala kertoo, että Suomessa veturinkuljettajien terveyden tilaa valvotaan tarkasti.

”Koulutukseen pääsemiseen on erittäin tiukat ehdot, joihin kuuluvat psykologiset testit. Kuljettajat käyvät lääkärintarkastuksessa vuosittain. Esimiehet valvovat, että kuljettajat ovat taatusti ajokuntoisia.”

Kulunvalvontajärjestelmien kehittyminen on tehnyt junamatkustamisesta erittäin turvallista.

”Jos kuljettaja ei reagoi nopeusvaroituksiin tai punaiseen valoon, kulunvalvontajärjestelmä tekee sen automaattisesti kuljettajan puolesta”, Hankala selittää.

Järjestelmät ovat silti alttiita vioille ja ihmisen toimille.

Valvontajärjestelmät pitää riskeistä huolimatta pystyä kytkemään pois päältä.

”Sitä ei ole tehty rutiininomaisen helpoksi, mutta järjestelmä pitää pystyä vikatilanteita ajatellen kytkemään pois päältä. Muuten juna jämähtää keskelle rataa sellaisessakin tilanteessa, kun se ei ole tarkoitettua”, Mäkelä selittää.

Hän kertoo, että nykyaikaisia kulunvalvontajärjestelmiä on erittäin vaikea kytkeä pois päältä vahingossa. Tarkoituksella niin voi tehdä.

”Yleensä järjestelmän ohittaminen tehdään tietoisesti ja yhteistyössä liikenteenohjauksen ja veturinkuljettajan kesken. Monissa kulunvalvontalaitteissa tällainen toiminta on niin ison prosessin takana, että sitä ei voi tehdä vahingossa tai yllättäen.”

VR:n turvallisuusjohtaja Hankala vahvistaa, että laitteiden kytkentä pois päältä on mahdollista.

”Mutta eihän näin toimita. Laitteet ovat poikkeustapauksia lukuun ottamatta aina päällä. On äärimmäisen epätodennäköistä, että Suomessa sattuisi tällainen onnettomuus. Suomessa junien kulunvalvontajärjestelmä on erittäin kehittynyt.”

Tiistaina tapahtuneessa onnettomuudessa kuoli ainakin kymmenen ihmistä. Poliisin mukaan 17 loukkaantui vakavasti ja 63 sai lieviä vammoja. Kaikkien kuolleiden ruumiit on jo löydetty, eikä matkustajia ole enää hukassa.

Molemmat veturinkuljettajat ja junissa työskennelleet kaksi konduktööriä olivat menehtyneiden joukossa.

Onnettomuustutkijat ovat löytäneet The Guardian -lehden mukaan jo kaksi junan kolmesta mustasta laatikosta, joiden tallenteet saattavat paljastaa onnettomuuden tarkan syyn.

Suomessa on käytössä junien kulunvalvontajärjestelmä JKV, jonka tarkoitus on estää junaa ylittämästä sallittua nopeutta. Kulunvalvonta myös pakottaa junan noudattamaan opasteita ja merkkejä.

”Nopeuden kasvattaminen yli sallitun ei siis ole mahdollista ilman erityistemppuja”, Mäkelä kertoo.

Nykyisen JKV-järjestelmän asentaminen aloitettiin jo 1990-luvun alussa, mutta Jyväskylän junaturma vuonna 1998 nopeutti asennuksia. Onnettomuudessa kuoli kymmenen henkeä.

Saksan turmajunissa käytetty PZB 90 -järjestelmä pystyy Suomen JKV:n tavoin rajoittamaan junien nopeutta. Saksan turmajunat kulkivat rataosuudella, jonka nopeusrajoitus oli 100 kilometriä tunnissa.

PZB 90 on muun muassa Saksassa ja Itävallassa käytössä oleva järjestelmä, joka otettiin käyttöön 1990-luvun puolessa välissä. Toisin kuin Suomen järjestelmä, Saksan PZB 90 on yksi Indusi-järjestelmän lukuisista päivityksistä. Järjestelmä kehitettiin jo 1930-luvulla.

Saksan rautateitä valvova viranomainen vaatii PZB-järjestelmän käyttöä kaikilta käytetyimmiltä rataosuuksilta.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Junaonnettomuudet
  • VR ja junaliikenne
  • Saksa

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää

    Luetuimmat

    1. 1

      Miehen epäillään tunkeutuneen sikalaan ja paritelleen karjun kanssa Oulun seudulla

    2. 2

      Helsinkiä riivaa huutava pula nuorista miehistä – katso HS:n koneesta, puuttuuko kotikulmiltasi naisia vai miehiä

    3. 3

      Ilmastonmuutos katosi Valkoisen talon sivuilta – Tilalla ”puhdasta hiiltä” ja ”rauhaa voiman kautta”

    4. 4

      Esitys autoveron poistosta näyttää poliittiselta peliltä, ja auton ostajista ja kauppiaista tuli tuon pelin panttivankeja

    5. 5

      Opas miehen hankintaan

    6. 6

      Suola on suurempi uhka terveydelle kuin moni tietää – Tutkija listaa viisi helppoa keinoa, miten liikaa suolaa voi välttää

    7. 7

      George W. Bush vastaan sadeviitta – Trumpin päivän todellinen draama nähtiin katsomossa

    8. 8

      Kokoomuksen Petteri Orpo rauhoitteli autonostajia – ”Ministeriö ei valmistele uusia autoveron muutoksia”

    9. 9

      Ministeri Bernerin pelottelutaktiikassa on eräs perin tuttu, mutta holtiton piirre

    10. 10

      BBC: Irakilainen poliisi pukeutui naisten vaatteisiin ja selvisi hengissä Isisin hirmuvallasta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Miehen epäillään tunkeutuneen sikalaan ja paritelleen karjun kanssa Oulun seudulla

    2. 2

      Helsinkiä riivaa huutava pula nuorista miehistä – katso HS:n koneesta, puuttuuko kotikulmiltasi naisia vai miehiä

    3. 3

      Trumpin kannattaja: ”Te siellä Suomessa puhutte enää islamia”

    4. 4

      Trump ei tarjonnut sovinnon eleitä – ensimmäinen puhe presidenttinä oli raju populistinen julistus, suoranainen sodanjulistus

    5. 5

      Opas miehen hankintaan

    6. 6

      Trumpin virkaanastujaisissa soivat Sibeliuksen Finlandian sävelet

    7. 7

      Emmi Salminen, 99, synnytti 20-vuotiaana aviottoman lapsen: ”Kätilö haukkui minua koko yön”

    8. 8

      Nauroin työkaverin lähettämälle rivolle viestille, mutta jälkikäteen inhotti

    9. 9

      Perussuomalaisten kannatus laskee taas – Näin sitä selittävät ex-puolueaktiivit, tutkija ja Halla-aho

    10. 10

      Sarjahukuttamisista tuomittu jäi kiinni tuttavansa autosta Joensuussa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Parisuhteissa mies ei päätä juuri mistään, sanoo asiantuntija – ”Tasa-arvoisesta suhteesta on ajauduttu hyvin kauas”

    2. 2

      Trumpin kannattaja: ”Te siellä Suomessa puhutte enää islamia”

    3. 3

      Poliisi epäilee Helsingissä ”kaikkien aikojen korruptiotapausta” – Helsingin opetusviraston turvallisuuspäällikkö vangittu

    4. 4

      Olivia Oras ryhtyi instaamaan, sai tuhansia seuraajia ja vietti 16-vuotiaana vip-elämää – mutta alkoi pelätä imeytymistä someen ja palasi kotiin

    5. 5

      Heli Kurjanen kehitti maailman myydyimmän kuukautiskupin – suorasukainen markkinointi on järkyttänyt Yhdysvalloissa

    6. 6

      Ruokatrendit, kuten sushi, veganismi ja pienoluet, ovat esittämistä, jolla hyväosaiset tekevät eroa muihin, sanoo tutkija – ja hänellä on lukuja todisteeksi

    7. 7

      Muutin 41-vuotiaana vanhempieni luokse ja toivon, että oma lapseni voi keski-ikäisenä kivuta syliini itkemään

    8. 8

      Viranomaiset hakivat espoolaispojan kesken koulupäivän – vakavasti sairas äiti ei pääse tapaamaan satojen kilometrien päähän vietyä lastaan

    9. 9

      Juristit vaativat sarjoja ja elokuvia ladanneilta rahaa uhkauskirjeillä – ”Lakimieheltä on turha kysyä moraalista”

    10. 10

      Mies, jos haluat nöyrän kumppanin, ota koira

    11. Näytä lisää