Ulkomaat

Poliisi tyrmää teorian: ”Saksan junaturma ei johtunut arviointivirheestä”

”Kaikki turva­järjestelmät on mahdollista ohittaa”, sanoo suomalais­asiantuntija.

Etelä-Saksan tiistaina tapahtuneen junaturman syy on yhä mysteeri.

Saksalaislehdet kertoivat aiemmin, että onnettomuus johtui tutkijalähteiden mukaan ehkä työntekijän arviointivirheestä. Poliisi kuitenkin tyrmää teorian Bayerische Rundfunk -radiokanavan haastattelussa.

Saksalaislehtien mukaan junaliikenteen ohjaaja oli kytkenyt automaattisen merkinantojärjestelmän pois päältä. Ilmeisesti tarkoituksena oli päästää myöhässä kulkeva juna mahdollisimman nopeasti vastaan tulevan junan ohi.

Junat kulkivat yhden raiteen rataosuudella. Myöhässä olleen junan oli tarkoitus livahtaa toiselle raiteelle ohituspaikan kohdalla, mutta juna ei koskaan ehtinyt niin pitkälle. Junat törmäsivät yhden raiteen osuudella.

Vaikka poliisi torppaakin laajasti raportoidun teorian, se tutkii yhä inhimillisen virheen mahdollisuutta.

Bild-lehden mukaan merkinantojärjestelmän kytkeminen pois päältä olisi pysäyttänyt myös automaattisen jarrujärjestelmän.

Saksan liikenneministeri Alexander Dobrindt kertoi tiedotustilaisuudessa, että automaattinen jarrujärjestelmä oli asennettu raiteisiin juuri estämään tiistain kaltaiset onnettomuudet.

BBC kertoo, että uusi jarrujärjestelmä oli asennettu vuonna 2011 Magdeburgin junaonnettomuuden jälkeen. Onnettomuudessa kuoli kymmenen ihmistä.

Onnettomuustutkijat yrittävät parhaillaan selvittää johtuiko turma ”teknisestä viasta vai inhimillisestä virheestä”.

Ministeri kertoi tiedotustilaisuudessa, että junien on täytynyt kulkea ”erittäin nopeaa vauhtia”. Vastaantullut juna oli onnettomuushetkellä ”porautunut” toisen junan sisään, Dobrindt kuvaili.

Trafin raideliikennejohtaja Yrjö Mäkelä huomauttaa, että ihmisen toiminta sisältää aina riskejä. Trafi valvoo liikenteen turvallisuutta Suomessa.

”En puhu nyt Saksan tapauksesta, koska meillä ei ole vielä tietoa tarpeeksi. Periaatteessa aina on luottamuksellisissa asemissa olevia ihmisiä, jotka pystyvät ohittamaan järjestelmien turvaominaisuuksia, ja se sisältää riskejä. Esimerkiksi mielenterveysongelmat ovat mahdollisia niin ilmailussa, merenkulussa, maanteillä kuin rautateilläkin.”

VR:n turvallisuusjohtaja Jari Hankala kertoo, että Suomessa veturinkuljettajien terveyden tilaa valvotaan tarkasti.

”Koulutukseen pääsemiseen on erittäin tiukat ehdot, joihin kuuluvat psykologiset testit. Kuljettajat käyvät lääkärintarkastuksessa vuosittain. Esimiehet valvovat, että kuljettajat ovat taatusti ajokuntoisia.”

Kulunvalvontajärjestelmien kehittyminen on tehnyt junamatkustamisesta erittäin turvallista.

”Jos kuljettaja ei reagoi nopeusvaroituksiin tai punaiseen valoon, kulunvalvontajärjestelmä tekee sen automaattisesti kuljettajan puolesta”, Hankala selittää.

Järjestelmät ovat silti alttiita vioille ja ihmisen toimille.

Valvontajärjestelmät pitää riskeistä huolimatta pystyä kytkemään pois päältä.

”Sitä ei ole tehty rutiininomaisen helpoksi, mutta järjestelmä pitää pystyä vikatilanteita ajatellen kytkemään pois päältä. Muuten juna jämähtää keskelle rataa sellaisessakin tilanteessa, kun se ei ole tarkoitettua”, Mäkelä selittää.

Hän kertoo, että nykyaikaisia kulunvalvontajärjestelmiä on erittäin vaikea kytkeä pois päältä vahingossa. Tarkoituksella niin voi tehdä.

”Yleensä järjestelmän ohittaminen tehdään tietoisesti ja yhteistyössä liikenteenohjauksen ja veturinkuljettajan kesken. Monissa kulunvalvontalaitteissa tällainen toiminta on niin ison prosessin takana, että sitä ei voi tehdä vahingossa tai yllättäen.”

VR:n turvallisuusjohtaja Hankala vahvistaa, että laitteiden kytkentä pois päältä on mahdollista.

”Mutta eihän näin toimita. Laitteet ovat poikkeustapauksia lukuun ottamatta aina päällä. On äärimmäisen epätodennäköistä, että Suomessa sattuisi tällainen onnettomuus. Suomessa junien kulunvalvontajärjestelmä on erittäin kehittynyt.”

Tiistaina tapahtuneessa onnettomuudessa kuoli ainakin kymmenen ihmistä. Poliisin mukaan 17 loukkaantui vakavasti ja 63 sai lieviä vammoja. Kaikkien kuolleiden ruumiit on jo löydetty, eikä matkustajia ole enää hukassa.

Molemmat veturinkuljettajat ja junissa työskennelleet kaksi konduktööriä olivat menehtyneiden joukossa.

Onnettomuustutkijat ovat löytäneet The Guardian -lehden mukaan jo kaksi junan kolmesta mustasta laatikosta, joiden tallenteet saattavat paljastaa onnettomuuden tarkan syyn.

Suomessa on käytössä junien kulunvalvontajärjestelmä JKV, jonka tarkoitus on estää junaa ylittämästä sallittua nopeutta. Kulunvalvonta myös pakottaa junan noudattamaan opasteita ja merkkejä.

”Nopeuden kasvattaminen yli sallitun ei siis ole mahdollista ilman erityistemppuja”, Mäkelä kertoo.

Nykyisen JKV-järjestelmän asentaminen aloitettiin jo 1990-luvun alussa, mutta Jyväskylän junaturma vuonna 1998 nopeutti asennuksia. Onnettomuudessa kuoli kymmenen henkeä.

Saksan turmajunissa käytetty PZB 90 -järjestelmä pystyy Suomen JKV:n tavoin rajoittamaan junien nopeutta. Saksan turmajunat kulkivat rataosuudella, jonka nopeusrajoitus oli 100 kilometriä tunnissa.

PZB 90 on muun muassa Saksassa ja Itävallassa käytössä oleva järjestelmä, joka otettiin käyttöön 1990-luvun puolessa välissä. Toisin kuin Suomen järjestelmä, Saksan PZB 90 on yksi Indusi-järjestelmän lukuisista päivityksistä. Järjestelmä kehitettiin jo 1930-luvulla.

Saksan rautateitä valvova viranomainen vaatii PZB-järjestelmän käyttöä kaikilta käytetyimmiltä rataosuuksilta.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Junaonnettomuudet
  • VR ja junaliikenne
  • Saksa

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Heti ensimmäinen yhteydenotto te-toimistosta oli uhkauskirje – Työttömiä kohdellaan kuin rikollisia

    2. 2

      Surkuhupaisa karhumatka toisensa perään – Näin Pohjois-Korea puhalsi Suomelta kymmenien miljoonien paperitehtaan

    3. 3

      Helsingissä on jopa 12-vuotiaita seksinmyyjiä – Alaikäisten seksikaupasta ei juuri hiiskuta, mutta ilmiö on tuttu nuorten kanssa työskenteleville

    4. 4

      25-vuotias ruotsalainen soluttautui vuodeksi USA:n ”maltillisen” äärioikeiston sisäpiiriin ja kuuli liikkeen johtajalta tavoitteet: ”Tämä päättyy keskitysleireihin ja Hitlerin kunnianpalautukseen”

    5. 5

      Uusittu Napakymppi oli juuri niin köppäinen kuin edeltäjänsäkin: Kaitsun tunnari, tärisevät treffailijat ja muut olennaiset ovat mukana edelleen – ja se on ihanaa

    6. 6

      Suomalaisissa yliopistoissa tutkijoiden on pakko opettaa, ja siitä kärsivät opiskelijat – ”Huippuopettaja on nöyrä”, sanoo palkittu professori

    7. 7

      Ahvenanmaan edustaja äänesti suomen kieltä vastaan Pohjoismaiden neuvostossa – ”Emme pystyneet edes kuvittelemaan, että hän kääntyisi Suomen aloitetta vastaan”

    8. 8

      Pohjois-Korea uhkasi uudella vetypommilla, diktaattori haukkui Trumpin mielenvikaiseksi

    9. 9

      Jaakko Hissa tapasi Pohjois-Korean ”Suuren johtajan” kaksi kertaa ja huomasi oudon muodonmuutoksen: ”Valkoinen puku, sikari kädessä, kuin keskiamerikkalainen porho”

    10. 10

      Internet ei saa tästä tarpeekseen: häissä pettymyksensä avoimesti osoittava pikkutyttö

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Helsingin poliisin raiskaustilastoissa toistuu tuttu tarina – HS:n kokoama kartta näyttää, mihin kaupunginosiin raiskaukset keskittyvät

    2. 2

      Ahvenanmaan edustaja äänesti suomen kieltä vastaan Pohjoismaiden neuvostossa – ”Emme pystyneet edes kuvittelemaan, että hän kääntyisi Suomen aloitetta vastaan”

    3. 3

      Pääkaupunkiseudun bussi­liikenne oli sekaisin, koska asiakas antoi palautetta, kuljettajalle kerrottiin siitä, ja esimies läimäytti oven kiinni luottamus­miehen edestä

    4. 4

      Kyllä, nämä asiat aiheuttivat kauhua eilen eduskunnan viinakeskustelussa – alkoholijäätelöt, värikkäät etiketit, kadunkulmien pitseriat...

    5. 5

      Masennus vaani ja valitsi onnellisen hetken – Anni Saastamoisen elämässä oli kaikki hyvin, kun hän yhtäkkiä löysi itsensä vessasta itkemästä

    6. 6

      25-vuotias ruotsalainen soluttautui vuodeksi USA:n ”maltillisen” äärioikeiston sisäpiiriin ja kuuli liikkeen johtajalta tavoitteet: ”Tämä päättyy keskitysleireihin ja Hitlerin kunnianpalautukseen”

    7. 7

      Suomalaisen yleisin ansio on 2 500 euroa – katso palkat ammateittain ja vertaa laskurilla omaa palkkaasi muihin iän ja koulutuksen mukaan

    8. 8

      Helsingin Tallinna-tunneli sai yllättävän kilpailijan Espoosta – Peter Vesterbacka kokoaa jo kansainvälistä rahoitusta ja on siksi opetellut puhumaan kiinaa

    9. 9

      Nimikiista kuumenee! Opiskelijaporukka kaappasi Tampereen yliopiston englanninkielisen osoitteen – ehdottavat yliopiston nimeksi Tampereen ei-turkulaista yliopistoa

    10. 10

      Vuosikymmeniä vaivannut mysteeri ratkesi: lähes kukaan ei lapsena pitänyt mustaa miestä tummaihoisena – ”Vanhemmat siirtävät omia pelkojaan lapsilleen”, sanoo psykologi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yksinkertaiset aivoharjoitukset mullistivat lasten käytöksen – arvosanat nousivat, keskittyminen helpottui ja nukkuminen parani

    2. 2

      Tässäkö Helsingin seudun kammotuin työpaikka? Palkka 7 500 euroa kuussa, mutta hakijoita ei näy

    3. 3

      ”Meidän on nyt mentävä”, sanoi poika ja joi myrkyn siskojensa kanssa – Kiinan ”hylättyjen lasten kaupunki” on täynnä lohduttomia tarinoita

    4. 4

      Päiväkoti irtisanoi lapsen Lauttasaaressa

    5. 5

      Jos olet ollut lapsi 1990-luvulla, syönyt, leikkinyt, pukeutunut, käynyt koulua tai viettänyt synttäreitä, teit näitä asioita

    6. 6

      Bussikaaos jatkuu myös iltapäivällä pääkaupunki­seudulla – Nobinan lakko vaikuttaa 200 000 ihmisen liikkumiseen

    7. 7

      Mies kaatoi pastakattilan lattialle Punavuoressa – alkoi riita, jonka seurauksena taloyhtiö vaatii mieheltä 30 000 euron korvauksia

    8. 8

      Helsingin poliisin raiskaustilastoissa toistuu tuttu tarina – HS:n kokoama kartta näyttää, mihin kaupunginosiin raiskaukset keskittyvät

    9. 9

      ”Kyseessä on pahanlaatuinen kasvain” – Suomalaisnainen sai musertavan syöpäuutisen postitse kotiin ja luki sattumalta potilastiedoistaan, ettei voi parantua

    10. 10

      Luteiden saastuttamat tavarat päätyivät epäonnisten dyykkarien matkaan Espoossa – ”Ettehän missään tapauksessa koske lavan sisältöön”, asukkaille ohjeistettiin

    11. Näytä lisää