Ulkomaat

HS:n toimittaja ajaa Ladalla läpi Venäjän ja raportoi näkemästään – ”Kyllä sillä Vladivostokiin pääsee ja vielä takaisinkin”

HS:n Moskovan-kirjeenvaihtaja tutkii, löytyisikö Venäjän syrjäkyliltä erilainen todellisuus. Tämä on Viipurista Vladivostokiin -sarjan ensimmäinen osa.

Pietarin kaakkoispuolella sijaitsevalta teollisuusalueelta se löytyi, aivan samannäköisenä kuin netti-ilmoituksessakin: musta Lada vuodelta 2010. Se kanttilamppuinen, 30 vuotta tuotannossa ollut Lada-malli. Mallisarjan viimeisen vuoden tuote.

Suomessa tätä Lada-mallia myytiin 1980-luvulla ensin pienemmällä koneella nimellä 1200 S ja sitten nimellä 1500 S. Suurin osa tien päällä liikkuneista taisi olla punaisia. Kaupan kohteena oleva pietarilaisyksilö on rekisteriotteen mukaan sinimusta ja siinä on 1,6-litrainen ruiskukone.

Suunnitelma on ajaa autolla Venäjän lävitse Viipurista Vladivostokiin ja raportoida matkasta HS:n lukijoille. Toive on, että Ladan ratista nähtynä Venäjästä paljastuisi jotain sellaista, joka muuten jäisi epäselväksi. Matkaa kertyy yhteensä noin 10 500 kilometriä ja aikaa retkeen käytetään vähintään 24 vuorokautta. Matkan varrelta on tarkoitus raportoida lähes päivittäin.

Usein toistettu totuus on, että Venäjän suurkaupungit ja muu maa elävät eri todellisuuksissa. Tähän liittyvä väite kuuluu, ettei Venäjän maaseutu ole muuttunut vuosisatoihin.

Jälkimmäinen ei ainakaan ole aivan totta: Ilja Repinin teos Ristisaatto Kurskin kuvernementissa on realistinen maalaus 1880-luvun alusta, mutta samanlaista valokuvaa nyky-Venäjällä tuskin voisi ottaa. Käsitykset Venäjästä ovat puutteellisia – ehkä ladamatka auttaa.

Ensimmäinen vaikeus on päästä autoon sisään. Etuoviin yhdistetty moderni keskuslukitus tuntuu toimivan miten haluaa. Lopulta keksin, että avaimen sähkönappia täytyy pitää alhaalla samalla, kun toisella kädellä vetää kahvasta.

Seuraava yllätys on, että auton etuikkunoissa on sähköiset nostimet.

”Suoraan ensimmäiseltä omistajalta, kuten papereista selviää”, auton myyjä Andrei Ostjagin mainostaa ulkona kun painan löytämääni ikkunannostimen nappia. Ruutu putoaa puoleen väliin ja jää jumiin.

Ei lupaava alku, mutta Ostjagin pysyy optimistisena: 89 000 ruplan hintapyyntö ei tipu kuin neljällä tonnilla eli päivän kurssilla runsaaseen 1 100 euroon.

Välittäjäksi ryhtyneen Ostjaginin mukaan ensimmäinen omistaja on tuttu vaari, joka ei saanut ajokorttia uusittua lääkärintarkastuksessa. Tutunkuuloisia myyntilauseita, mutta matkamittarissa olevat 65 300 kilometriä vaikuttavat melko uskottavilta. Ja rekisteriotteen mukaan autolla on ollut myyntiliikkeen jälkeen vain yksi omistaja.

Sitten koeajolle. Ääntä on hieman liikaa ja sitä tulvii väärästä paikasta: pakoputken jatkokappaleen liitoksesta. Sivukaduilla käännellessä tulee hiki: takavetoladoissa ei ole ohjaustehostinta, mutta tämä on kyllä todella raskas. Osasyy on renkaiden ilmanpaineessa: Andrei on seisottanut autoa myynnissä turhan pitkään, yritti ensin saada vielä enemmän.

Teemme ehdolliset kaupat: ensin pajalle tarkastukseen ja remonttiin, sitten vakuutusyhtiön ja rekisteritoimiston kautta katsastukseen. Jos hyväksyntä tulee, niin raha vaihtaa omistajaa.

Autokorjaamo löytyy toiselta puolelta katua. Raidetanko vaihdetaan, samoin puolet pakoputkesta sekä öljyt ja suodattimet. Osat löytyvät naapurikioskeista, ja sivuikkunan kannattimen hitsaus on pian tehty. Koko remontin hinta töineen jää euroissa alle satasen.

Loppupäivä kuluu byrokratian parissa. Sitä tuskaillessani Andrei päästää hörönaurut: vielä muutama vuosi sitten tätä touhua ei kyennyt yhdessä päivässä tekemään.

Ainut kunnon yllätys on vakuutuksen hinta: maksan moskovalaisena kaksinkertaisen hinnan pietarilaiseen autoilijaan verrattuna. Vakuutusyhtiön konttoriin kokoontuneita pietarilaisäijiä asia tuntuu huvittavan. Tunnistavat suomalaiseksi kilometrin päästä.

Katsastajaa ei kiinnostanut muu kuin moottorin ja rungon numero. Siinä mielessä yllättävää, että autoja ei ylipäätään enää katsastella Venäjällä muulloin kuin omistajavaihdoksen yhteydessä.

Iltaseitsemältä ladon rahat myyjän kouraan.

”Kyllä sillä Vladivostokiin pääsee ja vielä takaisinkin”, Andrei vakuuttaa.

Lopullinen rekisteröinti on vielä edessä. Onneksi toimisto on auki iltayhdeksään saakka. Virkailija kysyy tilapäistä rekisteriotetta ja passin käännöstä. Kerron hukanneeni juuri edellisen ja jättäneeni jälkimmäisen hankkimatta.

”Ei se mitään”, virkailija sanoo ja auto on minun.

Venäjällä ei todellakaan myydä autoa ”kaksilla renkailla”. Vararengas Ladastani löytyy, ja tunkin ja rengasavaimen Andrei heitti takakonttiin siltä varalta, että katsastaja olisi niistä kiinnostunut. Tunkki ei autolle riitä ja avainkin on kaksi milliä väljä rengaspulteille.

Muuten kaikki on poistettu, lattiamattoja ja radiota myöten, joten edessä on melko tavalla varusteostoksia.

Pietarilaiset epäilevät, saanko Ladaa myytyä Vladivostokissa millään hinnalla. Kaupunki on nimittäin täynnä halpoja, käytettyjä japanilaisia – ohjauslaite oikealla. Ehkä kunnon autostereot, reteä navigaattori ja auton sijainnin kertova gps-lähetin kohentavat kysyntää.

Matka halki Venäjän ei ole mikään uusi keksintö, minkä miljoonat pakkotyövangit ja karkotetut venäläiset voivat todistaa. Edes vapaaehtoinen matka jonkin totuuden selvittämiseksi ei ole lainkaan ennen kuulumatonta: alan klassikko on kirjailija Anton Tšehovin matka Sahalinille 1890.

Sen jälkeen, kun Siperian rata valmistui 1900-luvun alussa, ovat reittiä kulkeneet lukemattomat suomalaisetkin junamatkaajat.

Edes matkan tekeminen Ladalla ei ole aivan ainutlaatuista. Suomen Lada-kerho aikoo nimittäin matkata reitin kolmen iäkkään auton letkassa ensi kesänä: tosin toiseen suuntaan, Vladivostokista Kotkaan. Autot menevät ensin junalla lähtökaupunkiin ja kuskit lentävät perässä.

Hitaasti matkustaessa näkee enemmän, ja nimenomaan sitä Lada-Venäjää, johon Moskovassa tai Pietarissa ei törmää. Tai miten sen ottaa, uusi etuvetoinen Lada Granta oli viime vuonna Venäjän myyntitilaston ykkönen. Mutta takavetoisten laatikoiden valtakunta on Venäjä metropolien ulkopuolella.

Ladojen valmistus alkoi 1970, ja mallina oli italialainen Fiat 124. Tehdaspaikkakunta nimettiin italialaisen kommunistijohtajan Palmiro Togliattin mukaan Toljatiksi. Virallinen nimi on Vaz, Volgan autotehtaan mukaan, mutta kutsumanimeksi vakiintui heti Žiguli – Volgan jokilaivan kutsumanimi. Ja löytyväthän Volgan varrelta Žiguli-nimiset vuoretkin.

Vientimarkkinoilla käytettiin alusta lähtien feminiiniä Lada-nimeä, vääräleukojen mukaan siksi, että žiguli kuulosti italialaiselta gigololta. Suomessa Lada-oli 70-luvulla useina vuosina myyntitilastojen ykkönen.

Takavetoisten perusladojen tuonti päättyi 1997 ja koko automerkin maahantuonti loppui 2012. Nyt se tosin on alkanut uudelleen: tamperelainen ManseMotors on jo tuonut tilauksesta ensimmäiset Lada Kalinat ja Grantat maahan.

Lada-seuran puheenjohtaja Jarmo Pajari pitää HS-Ladan mahdollisuuksia selvitä matkasta hyvinä. Nokka-akseli pyörii kettingillä, joka tosin ei kiristy automaattisesti, vaan vaatii huoltoa. Mutta eipä ainakaan jakoremmi katkea, kun sitä ei ole. Mutta mikä autossa mahtaa särkyä ensimmäisenä?

”Joku laakeri”, Pajari veikkaa.

No niitähän Venäjältä löytyy.

Onko sinulla Lada-muistoja, joista haluaisit kertoa? Lähetä tiivis kertomus ja mahdollinen kuva osoitteeseen hs.ulkomaat@hs.fi. Kertomuksista koostetaan artikkeli.

Lada 2105

 Vuosimalli 2010, valmistaja Avtovaz, Toljatti, Venäjä

 Moottori 1570 cm3, 53,5 kW, 72,7 hv

 Ajettu mittarin mukaan 65 300 km

 Neliovinen sedan, takaveto

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Viipurista Vladivostokiin
  • Venäjä
  • Pekka Hakala

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Nuori lääketieteen nero Helsingin Tammisalosta keksi aivoporan – pääsi huippukirurgin ryhmään heti opintojen alussa

    2. 2

      Pohjoiskorealaisella riisipellolla seisoo suomalaisten veronmaksajien kustantama paperitehdas – Näin Kimien diktatuuri vedätti Suomelta kymmeniä miljoonia euroja

    3. 3

      Kaksi nuorta miestä asteli portaille, keskusteli hetken ja löi sitten itseään puukolla vatsaan, kertoo Eduskunnan turvallisuusjohtaja

    4. 4

      Kymmenet papit julistavat kasvoillaan vihkivänsä homoja, lesboja ja muunsukupuolisia, Helsingistä mukana kokonainen seurakunta – ”Tämä on eräänlainen kaapistatulo”

    5. 5

      Kaksi kolmesta suomalaisesta jää asumaan kotiseudulleen, mutta Helsingissä pysyy vain puolet – Kartta näyttää, mistä suomalaiset karkaavat ja minne he jäävät

    6. 6

      ”Enkelihoito voi johtaa ojasta allikkoon” – Yhä useampi haluaa hoitaa mieltään, mutta epämääräiset pikaterapiat harmittavat psykologeja

    7. 7

      Facebookin isoin suomenkielinen feminismiryhmä kielsi islam- ja muslimiaiheiset keskustelut – Nyt ryhmän perustajat kertovat, miksi

    8. 8

      Länsimetro oy pitää metroa valmiina ja haluaisi luovuttaa sen pois käsistään – HKL:n mukaan metrossa on vielä ”paljon petrattavaa”

    9. 9

      Helsingissä on jopa 12-vuotiaita seksinmyyjiä – Alaikäisten seksikaupasta ei juuri hiiskuta, mutta ilmiö on tuttu nuorten kanssa työskenteleville

    10. 10

      Helsingin poliisin raiskaustilastoissa toistuu tuttu tarina – HS:n kokoama kartta näyttää, mihin kaupunginosiin raiskaukset keskittyvät

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kaksi nuorta miestä asteli portaille, keskusteli hetken ja löi sitten itseään puukolla vatsaan, kertoo Eduskunnan turvallisuusjohtaja

    2. 2

      Heti ensimmäinen yhteydenotto te-toimistosta oli uhkauskirje – Työttömiä kohdellaan kuin rikollisia

    3. 3

      Pohjoiskorealaisella riisipellolla seisoo suomalaisten veronmaksajien kustantama paperitehdas – Näin Kimien diktatuuri vedätti Suomelta kymmeniä miljoonia euroja

    4. 4

      25-vuotias ruotsalainen soluttautui vuodeksi USA:n ”maltillisen” äärioikeiston sisäpiiriin ja kuuli liikkeen johtajalta tavoitteet: ”Tämä päättyy keskitysleireihin ja Hitlerin kunnianpalautukseen”

    5. 5

      Nuori lääketieteen nero Helsingin Tammisalosta keksi aivoporan – pääsi huippukirurgin ryhmään heti opintojen alussa

    6. 6

      Helsingissä on jopa 12-vuotiaita seksinmyyjiä – Alaikäisten seksikaupasta ei juuri hiiskuta, mutta ilmiö on tuttu nuorten kanssa työskenteleville

    7. 7

      Facebookin isoin suomenkielinen feminismiryhmä kielsi islam- ja muslimiaiheiset keskustelut – Nyt ryhmän perustajat kertovat, miksi

    8. 8

      Helsingin poliisin raiskaustilastoissa toistuu tuttu tarina – HS:n kokoama kartta näyttää, mihin kaupunginosiin raiskaukset keskittyvät

    9. 9

      Kymmenet papit julistavat kasvoillaan vihkivänsä homoja, lesboja ja muunsukupuolisia, Helsingistä mukana kokonainen seurakunta – ”Tämä on eräänlainen kaapistatulo”

    10. 10

      Ahvenanmaan edustaja äänesti suomen kieltä vastaan Pohjoismaiden neuvostossa – ”Emme pystyneet edes kuvittelemaan, että hän kääntyisi Suomen aloitetta vastaan”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yksinkertaiset aivoharjoitukset mullistivat lasten käytöksen – arvosanat nousivat, keskittyminen helpottui ja nukkuminen parani

    2. 2

      Tässäkö Helsingin seudun kammotuin työpaikka? Palkka 7 500 euroa kuussa, mutta hakijoita ei näy

    3. 3

      ”Meidän on nyt mentävä”, sanoi poika ja joi myrkyn siskojensa kanssa – Kiinan ”hylättyjen lasten kaupunki” on täynnä lohduttomia tarinoita

    4. 4

      Päiväkoti irtisanoi lapsen Lauttasaaressa

    5. 5

      Jos olet ollut lapsi 1990-luvulla, syönyt, leikkinyt, pukeutunut, käynyt koulua tai viettänyt synttäreitä, teit näitä asioita

    6. 6

      Helsingin poliisin raiskaustilastoissa toistuu tuttu tarina – HS:n kokoama kartta näyttää, mihin kaupunginosiin raiskaukset keskittyvät

    7. 7

      Bussikaaos jatkuu myös iltapäivällä pääkaupunki­seudulla – Nobinan lakko vaikuttaa 200 000 ihmisen liikkumiseen

    8. 8

      Mies kaatoi pastakattilan lattialle Punavuoressa – alkoi riita, jonka seurauksena taloyhtiö vaatii mieheltä 30 000 euron korvauksia

    9. 9

      ”Kyseessä on pahanlaatuinen kasvain” – Suomalaisnainen sai musertavan syöpäuutisen postitse kotiin ja luki sattumalta potilastiedoistaan, ettei voi parantua

    10. 10

      Olen ollut alle kaksi viikkoa työttömänä, mutta työnhakuni lakkasi jo – te-palvelun kikkailu tekee työttömäksi ilmoittautumisesta sietämättömän vaikeaa

    11. Näytä lisää
    Uusimmat
    1. Juuri nyt
    2. Triathlonisti Kaisa Salilta yllättävä paljastus – pudottaa painoaan kauden tärkeimpiin kilpailuihin: ”En muulloinkaan syö mitä sattuu”
    3. Päästöskandaali ja kartelliepäilyt ravistelevat Saksan autoteollisuutta – HS haastatteli Daimlerin pääjohtajaa ja kysyi, miksi meidän pitäisi uskoa autonvalmistajien lupauksia
    4. Intia käyttää paprikasumutetta ja tainnutuskranaatteja estääkseen rohingya-muslimien pääsyn rajan yli
    5. Migrin mukaan turvapaikanhakijoiden itsemurhayritykset ovat harvinaisia – ”Usein on kyse enemmänkin mielenosoittamisesta”
    6. Nord Stream 2 jätti lupahakemukset Suomen viranomaisille – Itämeren uuden kaasuputken on määrä olla valmis vuoden 2019 lopussa
    7. Brexit-todellisuus on pehmittänyt Theresa Mayta, mutta yksityiskohdat ovat yhä kadoksissa – Miten Britanniassa asuvien EU-kansalaisten oikeudet tulevaisuudessa taataan?
    8. Tunti sitten
    9. Pohjoiskorealaisella riisipellolla seisoo suomalaisten veronmaksajien kustantama paperitehdas – Näin Kimien diktatuuri vedätti Suomelta kymmeniä miljoonia euroja
    10. Jaakko Hissa tapasi Pohjois-Korean ”Suuren johtajan” kaksi kertaa ja huomasi oudon muodonmuutoksen: ”Valkoinen puku, sikari kädessä, kuin keskiamerikkalainen porho”
    11. Balilla varoitetaan purkautuvasta tulivuoresta – tuhansia evakuoitu
    12. Cristiano Ronaldo jälleen vahvoilla maailman parhaaksi jalkapalloilijaksi
    13. Näytä lisää