Valikko
Ulkomaat

Junalla Tallinnasta Eurooppaan? Itämeren kehärata nytkähtelee eteenpäin

Baltian maiden pääministerit ovat allekirjoittamassa sopimuksen Rail Baltic -radasta tiistaina.

Iecava/Skulte/Riika/Tallinna

Voisiko Itämeren ympäri ajaa joskus nopeilla junilla?

Tämä haave on taas pienen nytkähdyksen lähempänä toteutumistaan, kun Baltian maiden pääministerit tapaavat tiistaina Tallinnassa. Pääministereiden on määrä allekirjoittaa sopimus, jolla maat sitoutuvat rakentamaan Puolasta Tallinnaan kulkevan Rail Baltic -radan.

Rail Baltic puolestaan on edellytys mahdolliselle Suomenlahden alittavalle tunnelille Helsingin ja Tallinnan välille. Itämerellä on jo käynnissä merenalinen tunnelihanke Saksan ja Tanskan välisen Fehmarnin belt -salmen ali. Noin 18 kilometriä pitkän tunnelin on määrä lyhentää junamatkaa Hampurista Kööpenhaminaan puolellatoista tunnilla.



Mutta nyt ensin pitäisi siis rakentaa Rail Baltic, jolla liikenteen on määrää alkaa vuonna 2026. Junien vauhdiksi on tulossa 240 kilometriä tunnissa, jolloin Tallinnasta pääsee junalla nopeammin Varsovaan kuin nykyisin Riikaan. Baltian nykyiset radat ovat vanhoja, eikä Tallinnan ja Riian välillä ole suoraa yhteyttä.

Matkaa nopeuttaa myös se, että Rail Balticin raideleveys on eurooppalainen 1 435 millimetriä, eikä Baltiassa muuten käytössä olevat 1 520 ja 1 524. Juna voi ylittää Puolan ja Liettuan rajan.

Pitkään puuhattu projekti alkoi edetä vuonna 2015, kun Baltian maat perustivat Riikaan yhteisen yrityksen rataa varten. Kullakin kolmesta maasta on veto-oikeus yhtiön päätöksiin, joten jo nyt ollaan aikataulusta jäljessä. Usein yhteisiä päätöksiä on saatu aikaan vasta, kun EU:n komission rahoitus on ollut uhattuna.

Yksityiskohtaista reittiä piirretään maastoon vielä Virossa, jossa julkiset kuulemistilaisuudet päättyivät viime viikolla. Latviassa reitti on päätetty. Liettuassa on pohdinnassa, kulkeeko uusi rata Kaunasista Puolaan nykyisen paikalla.

”Toivomme, että Viro saa päätettyä virallisesti reitistä maalis- tai huhtikuussa”, ratayhtiö Rail Baltican toimitusjohtaja Baiba Rubesa sanoo.

Riian eteläpuolella Iecavassa Valdis Pumpurs kiipeää pienelle töyräälle. Maisema on lähes tasaista, peltojen lisäksi siellä täällä näkyy valtavia tammia. Ratalinjaus menee perheen maiden läpi töyrään takana.

Neuvostoaikana alue oli Edistys-nimisen sovhoosin eli valtiontilan maata. Pumpursin vanhemmat ostivat maata Latvian taas itsenäistyttyä. Nyt pellot ovat vuokralla, eikä rata harmita Pumpurseja.

”Minusta on erityisen hyvä, että rata yhdistyy Euroopan rataverkkoon ja raideleveys on yhteinen”, Pumpurs sanoo.

Monia innostaa myös suunnitelma uudesta valtatiestä radan rinnalle, hän lisää. Sen toivotaan paitsi parantavan yhteyksiä myös nostavan maan hintaa.

Iecavassa radan reitille oli aluksi neljä vaihtoehtoa. Niistä valikoitui nykyinen, joka kulkee eniten metsässä.

Lopullinen reitti oli monin paikoin ison väännön aihe.

”Viranomaisia ei aluksi kiinnostanut kuulla tavallisia ihmisiä”, sanoo Arnis Preiss.

Preissillä on keramiikkapaja Skultessa Riian pohjoispuolella. Radan piti mennä aivan pajan vierestä. Hän oli mukana perustamassa järjestöä valvomaan paikallisten etuja.

Viranomaisten ensimmäiset vastaukset ihmisten vastineisiin olivat Preissin mukaan ylimielisiä ja tahallisen koukeroisia. Järjestö hankki lakimiehiä, keräsi nimiä ja jatkoi kirjelmöintiään.

Kuukausien taistelun jälkeen rata saatiin menemään mahdollisimman pitkälti valtion mailla, Preiss kertoo. Nyt välit ministeriöihin ovat normaalit, mutta epäilyn siemen on yhä.

”On nähty paljon projekteja, joihin on kulunut rahaa, mutta mitään ei ole tapahtunut.”

Virossa keskustelu on kiihtynyt puolen vuoden aikana. Rataa vastustanut mielenosoitus kokosi runsaat 300 ihmistä perjantaina Tallinnassa. Syksyllä 101 virolaista mielipidevaikuttajaa vaati projektin pysäyttämistä.

Vastustajat vetoavat ennen muuta luonnonsuojeluun ja taloudelliseen kannattamattomuuteen. Viron halkova, aidattu rata haittaisi heidän mukaansa metsän eläinten liikkumista.

Ratayhtiön Rubesa sanoo, ettei Virossa, Latviassa ja Liettuassa täysin ymmärretä hankkeen poikkeuksellisuutta. Alueellista tulevaisuuden hanketta ei pitäisi hänestä katsoa vain oman kansantalouden kulmasta.

”Sanon aina, että tätä tehdään nykyisille kahdeksanvuotiaille.”

EU on valmis rahoittamaan ison osan radasta, koska se yhdistää Manner-Euroopan ja Koillis-Euroopan, hän sanoo. Tarkoitus on synnyttää myös radan avulla taloudellinen käytävä. Maailmanlaajuiset rahtivirrat voivat vielä muuttua ja tämä rata nousta keskeiseksi.

Komissio ajaa rataa myös ympäristösyistä. Rahdin siirtyminen raiteille vähentäisi kasvihuonepäästöjä.

Suomi on suhtautunut Rail Balticiin myönteisesti. Suomi ja Puola eivät silti ole yhtiössä osakkaina vaan tarkkailijoina.

”Jos ne olisivat osakkaita, voisimme edetä jouhevammin. Olemme riippuvaisia Suomesta tulevista rahtikuljetuksista”, sanoo Viron Rail Baltic -projektijohtaja Kristjan Kaunissaare.

Rahtiliikenne Suomenlahden yli lisääntyy jatkuvasti, ja Suomelle rata merkitsisi uutta liikenneyhteyttä Keski-Eurooppaan. Toistaiseksi Suomi on edistänyt hanketta puhumalla.

”Hanke on meille tärkeä”, sanoo liikenneneuvos Lassi Hilska liikenne- ja viestintäministeriöstä. Hän on Suomen edustaja ratayhtiön kokouksissa.

Osakkuus on poliittinen päätös.

Suomen osallistumista ratahankkeen ei Hilskan mukaan pidä kytkeä Helsinki–Tallinna-tunnelisuunnitelmiin. Tunnelin toteutuminen on epävarmaa ja kaukana tulevaisuudessa.

Tunnelista on alettu puhua vakavasti ratahankkeen käynnistymisen seurauksena. Tunnelipuheisiin liitetään usein myös puhe radasta Jäämerelle.

Kaksivuotinen esiselvitys tunnelin mahdollisuuksista on noin puolivälissä. EU rahoittaa sitä 1,3 miljoonalla eurolla. Siinä kilpailutetaan myös uusia liikenneteknologioita. Niistä yksi on hyperloop, jossa matkustajat istuisivat kapseleissa putkessa.

Fakta

Rahoituksesta valtaosa EU:lta


 Rail Baltic on runsaan 700 kilometrin rata Tallinnasta Puolan rajalle.

 Radan on määrä olla käytössä vuonna 2026 ja vuonna 2030 kuljettaa vuodessa 2 miljoonaa matkustajaa ja 9 miljoonaa tonnia rahtia.

 Hankkeen budjetti on 4 miljardia euroa, josta EU:n osuus on 85 prosenttia.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Raideliikenne
  • juna
  • Rail Baltic
  • Viro
  • Latvia
  • Liettua
  • Jussi Niemeläinen
  • Kaja Kunnas
  • Sanoma Pro

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Japanilaissotilaat häpesivät niin, että jatkoivat toista maailmansotaa viidakoissa melkein 30 vuotta

    2. 2

      Flamingon ja Serenan johtajat: Turkin vesipuistoturman kaltainen onnettomuus ei mahdollinen Suomessa

    3. 3

      Britti Joel Willans muutti Suomeen ja hämmästyi uskollista sääntöjen tottelemista – ”Ehkä suomalaiset juovat itsensä niin humalaan juuri sääntöjen takia”

    4. 4

      Suomen lippu herättää suuria tunteita – ja siksi kaikki huoltomiehet eivät uskalla kertoa omalla nimellään miten lippua käsittelevät

    5. 5

      Kaljaa läikkyy ja hyttyset syövät, mutta kun Ukkometso jyrähtää soimaan, ei märkiä housuja muista enää kukaan – Tältä näyttää juhannushurmos Himoksella

    6. 6

      Barcelonalaisilla työttömyyttäkin suurempi huoli: Turismi

    7. 7

      Viisi kuoli sähköiskuun uima-altaassa vesipuistossa Turkissa – kolme kuolleista lapsia

    8. 8

      En usko selviäväni yhteislauluista ja vadelmakääretortun syönnistä palvelutalossa – edessäni on elämä vanhana vaikeana naisena

    9. 9

      Märkä kokko, onnellinen kurvilainen ja kemuja kuiville jääneillä laivoilla – HS:n valokuvaaja Akseli Valmunen ikuisti Stadin juhannuksen

    10. 10

      Mitä synnytyksissä todella tapahtuu? – Lue sinulle räätälöity juttu siitä, miten lapsesi tulisi maailmaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Japanilaissotilaat häpesivät niin, että jatkoivat toista maailmansotaa viidakoissa melkein 30 vuotta

    2. 2

      Britti Joel Willans muutti Suomeen ja hämmästyi uskollista sääntöjen tottelemista – ”Ehkä suomalaiset juovat itsensä niin humalaan juuri sääntöjen takia”

    3. 3

      Mitä synnytyksissä todella tapahtuu? – Lue sinulle räätälöity juttu siitä, miten lapsesi tulisi maailmaan

    4. 4

      Sitä Timo Soinia, jonka olemme tunteneet, ei enää ole

    5. 5

      Perus­suomalaisten Laura Huhtasaari kertoo nyt, miltä tuntuu kun puolue hajoaa – ”Haava kyllä arpeutuu”

    6. 6

      Viisi kuoli sähköiskuun uima-altaassa vesipuistossa Turkissa – kolme kuolleista lapsia

    7. 7

      Miksi amerikkalaiset pelkäävät alastomuutta, mutta suomalaiset eivät? ”Tässä suhteessa emme ole kauhean kaukana muslimimaista”

    8. 8

      Viranomaiset selvittävät Suomessa trendilelu fidget spinnerin turvallisuutta – sormihyrriä markkinoidaan aikuisille mutta myydään lapsille

    9. 9

      Presidentinvaalit hävinnyt Mannerheim pakeni kahvilayrittäjäksi Hankoon – Tällainen pikkutarkan omistajan kahvila oli ja on

    10. 10

      Punavangit odottivat teloituksia Suomenlinnan kuolemanselleissä kesällä 1918, mutta moni kuoli jo ennen tuomiota – ”Pala Suomen synkintä historiaa”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Moni mies kärsii tietämättään testosteronin puutteesta, mutta saa vääriä lääkkeitä – Tunnista nämä oireet

    2. 2

      Ole oma juhannusheilasi: Näin masturboit jos sinulla on klitoris ja vagina

    3. 3

      Mitä synnytyksissä todella tapahtuu? – Lue sinulle räätälöity juttu siitä, miten lapsesi tulisi maailmaan

    4. 4

      Kullervo Hynysen keksintö saattaa mullistaa syövän, Alzheimerin ja Parkinsonin taudin hoidon – fyysikon löytöjä on verrattu penisilliinin ja röntgenkuvauksen keksimiseen

    5. 5

      Joonas Tolvanen opiskeli Shaolin-soturimunkkien koulussa – nyt hän on lääkäri Kuopiossa, eikä suosittele Kiinan kung-fu-opintoja kenellekään

    6. 6

      Kerrostalotyömaan tulipalo työllisti palokuntaa myöhään yöhön Pohjois-Helsingissä – poliisi teki kaasupulloja vaarattomiksi ampumalla

    7. 7

      Pankkiiriliikkeen entinen johtaja paljastaa, miten sijoituksia myytiin: ”Asiakkaiden eduista ei kukaan halunnut huolehtia”

    8. 8

      Haluatko elämääsi lisää seksiä? Kolme seksuaali­terapeuttia kertoo tärkeimmät vinkkinsä

    9. 9

      Oikeusasiamies ihmettelee: Miksi poliisi pakottaa musliminaiset riisumaan huivin valokuvassa?

    10. 10

      Krp: Temppeliaukion kirkon suuroperaatio johtui terrori-iskuun varautumisesta – poliisin mukaan välitöntä uhkaa ei ole

    11. Näytä lisää