Valikko
Ulkomaat

Etelä-Kiinan merellä pulassa oleva suomalaisperhe suojautui hyttiin kypärin ja patjoin – viranomaiset odottelivat vielä maanantaiaamuna hätäkutsua

Turun meripelastuskeskus suositteli sunnuntaina, että perhe käynnistäisi hätäliikenteen pelastustoimien aloittamiseksi. Varhain maanantaiaamuna perhe ei ollut tehnyt hätäkutsua. Pelastuskopterit eivät pääse paikalle, joten apuun voisivat tulla vain lähellä liikkuvat laivat.

Lauantaina tuuliajolle jättäytyneellä suomalaisperheellä on edelleen tukalat oltavat Etelä-Kiinan merellä. Purjeveneellä liikkuva perhe on suojautunut töyssyiseltä merenkäynniltä patjoilla vuorattuun hyttiin, jossa he viettävät aikaa kypärät päässään.

Sunnuntai-iltana Suomen aikaa vene laski purjeensa ja laski veteen ajoankkurin eli eräänlaisen ajelehtimista hidastavan, pussimaisen jarrun.

Meriliikennetietojen mukaan perhe on ollut merellä keskiviikosta tai torstaista asti. Tuolloin veneestä on havainto Hongkongissa, jossa perhe asuu. Kovaan keliin he joutuivat lauantaiaamuna Suomen aikaa.

Turun meripelastuskeskuksesta kerrottiin varhain maanantaiaamuna, että perheeseen on oltu yhteydessä viimeksi aamuneljän maissa Suomen aikaa. Heidän tilanteensa on pysynyt samanlaisena kuin edellisiltana.

”He jaksavat vielä ihan hyvin, ja alus on kunnossa. [Veneen] päälliköllä oli sellaisia tuntemuksia, että keli olisi aavistuksen hellittämään päin”, meripelastusjohtaja Pasi Kettunen kertoi HS:lle aamulla.

Meripelastuskeskuksen kenttäjohtaja Samu Hiljanen kertoi sunnuntaina, että säätilan on ennustettu pysyvän hankalana vielä maanantain yli.

Meripelastuskeskus on yhteydessä Pekingin ja Hongkongin meripelastusten kanssa. Tiivistä yhteyttä pidetään myös merellä uupuvaan perheeseen. Noin kello 15.30 sunnuntaina Turku kehotti venekuntaa harkitsemaan hätäliikenteen aloittamista, jotta lähellä olevat laivat voisivat tulla perheen avuksi.

”He kyselivät meiltä, miten pitäisi toimia”, Hiljanen sanoi sunnuntaina. ”Vene on tietysti turvallisin paikka, mutta kun tilanne on jatkunut niin kauan, niin siellä alkaa tulla jo fyysinen väsymys ja kaivataan ajatuksia ulkopuolelta.”

”Kerroimme, että hätäliikenteen voi aloittaa, vaikka perhe ei siirtyisikään veneestä pelastuslauttaan.”

Hätäliikenne tarkoittaa sitä, että hädässä oleva alus lähettää radioteitse virallisen hätäkutsun, kuten mayday-hälytyksen. Viranomaiset ja lähellä olevat laivat aloittavat sen jälkeen pelastustoimet.

Perhe ei kuitenkaan ollut tehnyt hätäkutsua ainakaan vielä maanantaiaamuna. Turun meripelastuskeskuksen mukaan ajelehtimistilanne jatkui tuolloin muuttumattomana.

Purjeiden ja ajoankkurin laskemisen jälkeen aluksen ajelehtimisvauhti on hieman hidastunut, mutta toisaalta purjeet eivät enää vakauta veneen keikkumista.

Jarruttavan ajoankkurin käyttö kuuluu normaalina toimenpiteenä ajelehtimistilanteeseen.

”Ihmettelimme vähän, miksi vasta nyt”, meripelastusjohtaja Jani Salokannel sanoi kuultuaan ankkurin laskemisesta.

13–14-metrisessä teräsrunkoisessa avomeripurjeveneessä on kaksi aikuista ja kaksi kouluikäistä lasta. Perhe asuu Hongkongissa, mutta vene purjehtii Suomen lipun alla.

Sää merialueella on hankala. Tuulta on ollut noin 15 metriä sekunnissa ja aallokon korkeus 4–6 metriä.

Tuuli sinänsä ei ole kova. Suomessa myrskyraja on 21 metriä sekunnissa. Merenkäynti sen sijaan voi jopa kaataa veneen, jos aallokko on jyrkkää ja tiheää.

Meripelastuksen mukaan aluksessa ei ole tapahtunut henkilövahinkoja ja eikä veneessäkään merkittäviä vaurioita.

Miehistö vaikuttaa meripelastuksen mukaan kokeneelta ja asiansa osaavalta. Kelin muututtua ankaraksi he lopettivat purjehtimisen ja asettivat purjeet ja peräsimen pitämään veneen jokseenkin paikallaan.

Tämä on avomerellä normaali menettely, kun olosuhteet tekevät purjehtimisen mahdottomaksi.

Esimerkiksi espoolainen valtameripurjehtija Ilkka Liukkonen on toiminut vastaavanlaisessa tilanteessa aivan samoin.

Perhe viettää aikansa veneen sisätiloissa, koska kannella oleskelu olisi liian vaarallista. Veneestä saadun tiedon mukaan alus on pysynyt ”juuri ja juuri” pystyssä.

”He eivät ole välittömässä hengenvaarassa, eikä sieltä ole tullut hätäkutsua. Nyt mennään luonnonvoimien ehdoilla”, kertoi meripelastusjohtaja Anssi Somppi lauantai-iltana.

Suurin vaaratilanne liittyy siihen, että vene ajelehtisi matalikolle.

Turun meripelastuskeskus pitää tunnin–parin välein yhteyttä venekuntaan.

Viranomaistietojen mukaan suomalaisvene ajelehtii kiisteltyjen Paracelsaarten ja Filippiinien välissä Etelä-Kiinan meren pohjoisosassa. Hongkongiin on matkaa vajaat 600 kilometriä. Vene liikkuu hiljalleen länteen kohti Paracelsaaria, joille oli sunnuntaina iltapäivällä matkaa alle 400 kilometriä.

Tilannetta seuraavat sekä Pekingin että Hongkongin meripelastuskeskukset. Hongkong on kertonut Turun meripelastusyksikölle, ettei se kykene lähettämään helikopteria tarvittaessa alueelle liian pitkän etäisyyden vuoksi. Alueella ei myöskään partioi paikallisia meripelastusyksiköitä.

Lähistöllä on joitakin kauppa-aluksia, joihin suomalaisten veneestä on saatu yhteys. Hätätilanteen tullen pelastustoimet ovat niiden varassa.

Turun meripelastuskeskus on antanut venekunnalle toimintaohjeita lauantaiaamusta alkaen. Silloin miehistö otti ensi kertaa yhteyttä meripelastukseen satelliitteja käyttävän Inmarsat-tietoliikenneverkon kautta.

”He kysyivät, miten kannattaa toimia, jos vene pitää jättää. Heillä on hyvät varusteet, kuten pelastuslautta, ja he vaikuttavat tietävän, mitä tekevät. He yrittävät nyt päästä pois alueelta. Sinnitteleminen on oikea termi”, kertoi kenttäjohtaja Hiljanen lauantai-iltana.

”Siellä on ongelma se, että etäisyyden vuoksi Hongkongin meripelastuskeskus kuulee, kun he puhuvat [radioon], mutta veneestä ei kuulla heitä. Meillä on yhteys Hongkongiin, ja olemme kartalla molemmissa päissä. Me voimme Inmarsat-järjestelmän kautta lähettää heille tekstiä, ja juuri lähetämme heille sääennustetta alueelta.”

Hiljasen mukaan eri puolilla maailmaa sijaitsevia suomalaisaluksia ohjeistetaan Suomesta käsin silloin tällöin.

”Näitä on pari kappaletta vuodessa.”

”Varsinkin, jos on pitkäkestoisempi tilanne ja suomalaiset ovat hädässä, paikallinen meripelastusviranomainen on meihin yhteydessä. Kaikki merialueet maailmassa ovat jonkin meripelastusalueen aluetta, ja aina saadaan yhteys, kuten tänäänkin.”

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Etelä-Kiinan meri
  • Purjeveneet

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Littoistenjärven ”välimerellinen” aika päättyi ja vesi muuttui taas sameaksi – ”Kirkkaudessa radikaali ero”

    2. 2

      Merkelin mitta täyttyi Trumpin öykkäröinnistä

    3. 3

      Vakava kiusaamisepäily Helsingissä: korkea virkamies polkee jalkaa, karjuu, paiskoo esineitä ja nöyryyttää julkisesti

    4. 4

      ”Jääskeläinen meni jonkin rajan ylitse”, ”Raskasta aikaa”, ”Menetimme hyvän pomon” – Näin yleläiset kommentoivat Atte Jääskeläisen lähtöä

    5. 5

      S-kauppoihin tulee brittiläisen Tescon tuotteita – erityisesti gluteenittomien elintarvikkeiden määrä kasvaa

    6. 6

      Golfin supertähti Tiger Woods pidätettiin epäiltynä rattijuopumuksesta – poliisin ottama kuva on paljon puhuva

    7. 7

      Menestyksen salaisuus on taidossa rentoutua – Professori listasi olennaisimmat mielen taidot, joilla voi lisätä psyykkistä vahvuuttaan

    8. 8

      Kun työtuttava kertoi kahdesta kumppanistaan, tajusin nuorten arvomaailman muuttuneen

    9. 9

      Päätoimittaja Atte Jääskeläinen lähtee Ylestä – ”Edellytyksiä tehtävän menestykselliseen hoitamiseen ei enää ollut”

    10. 10

      Helsingin Rautatieaseman ympäristö saattaa mennä uusiksi – Elielinaukiolle suunnitellaan lasikattoja Milanon tyyliin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Vakava kiusaamisepäily Helsingissä: korkea virkamies polkee jalkaa, karjuu, paiskoo esineitä ja nöyryyttää julkisesti

    2. 2

      Kun työtuttava kertoi kahdesta kumppanistaan, tajusin nuorten arvomaailman muuttuneen

    3. 3

      Trump sätti Pohjois-Koreaa ohjuksen ampumisesta: ”Osoittaa suurta epäkunnioitusta Kiinaa kohtaan”

    4. 4

      Merkelin mitta täyttyi Trumpin öykkäröinnistä

    5. 5

      Päätoimittaja Atte Jääskeläinen lähtee Ylestä – ”Edellytyksiä tehtävän menestykselliseen hoitamiseen ei enää ollut”

    6. 6

      Pohjois-Korean vakavin uhka ei ole ydinase – maailma ei mahda diktatuurille mitään, koska sen tykistö muuttaisi Etelä-Korean pääkaupungin tulimereksi sekunneissa

    7. 7

      Miehet puukottivat toisensa sairaalakuntoon Helsingin Hakaniemessä – lapsiperheet kauhistelivat tapahtumia aivan vierestä

    8. 8

      Joukko suomalaisia perusti 46 vuotta sitten Israeliin kylän, jossa palkat menivät yhteiseen pottiin ja yhteisö tarjosi vaatteet ja asunnon – Mitä kuuluu Jad Hashmonaan nyt?

    9. 9

      Jos presidentti Mauno Koivisto olisi kuollut lauantaina 13.5., olisiko seuraavana päivänä liputettu äideille vai noudatettu suru­liputusta?

    10. 10

      S-kauppoihin tulee brittiläisen Tescon tuotteita – erityisesti gluteenittomien elintarvikkeiden määrä kasvaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Britannia ei usko Manchesterin pommittajan toimineen yksin, poliisi otti kiinni lisää ihmisiä

    2. 2

      Pariskunta osti ”aidot italialaiset nahkatakit” 1 200 eurolla Kannelmäen Prisman parkkipaikalta – Poliisi varoittaa vanhaa kikkaa käyttävistä huijareista Helsingissä

    3. 3

      Suomalaisen tunnistaa ulkomailla jo kaukaa

    4. 4

      Vakava kiusaamisepäily Helsingissä: korkea virkamies polkee jalkaa, karjuu, paiskoo esineitä ja nöyryyttää julkisesti

    5. 5

      Paljonko rahaa on sopiva lahja? Tapakouluttaja kannustaa kohtuuteen ja ihmettelee työikäisten matkakassoja

    6. 6

      Älä varaa lentoja liian aikaisin, aseta verkkoselain ”salattuun” tilaan – näin löydät halvat lentoliput verkosta

    7. 7

      Joukko suomalaisia perusti 46 vuotta sitten Israeliin kylän, jossa palkat menivät yhteiseen pottiin ja yhteisö tarjosi vaatteet ja asunnon – Mitä kuuluu Jad Hashmonaan nyt?

    8. 8

      Junaan jääneillä löytötavaroilla tehdään armotonta bisnestä

    9. 9

      Kun työtuttava kertoi kahdesta kumppanistaan, tajusin nuorten arvomaailman muuttuneen

    10. 10

      Kiky-sopimus teki monien helatorstaista tavallisen työpäivän, eikä se miellytä kaikkia – ”Toki tämä päähän ottaa”

    11. Näytä lisää