1.3.2011 9:49
Kohtuullinen alkoholinkäyttö on hyväksi terveydelle.
Kohtuullisesti alkoholia käyttävät välttyvät täysraittiita todennäköisemmin sydän- ja verisuonitaudeilta, laaja tutkimuskatsaus vahvistaa. Suojavaikutus liittyy noin 1–2 päivittäiseen alkoholiannokseen. Tätä enemmän juovan riskit vähitellen suurenevat.
BMJ-lehdessä julkaistut tulokset osoittavat kohtuukäyttäjien sairastuvan 14–25 % epätodennäköisemmin kuin täysraittiiden. Myös sydäntautikuolemat ovat heillä harvinaisempia. Riskiarvio perustuu 84 tutkimukseen, jotka täyttivät etukäteen määritellyt laatukriteerit.
Kohtuukäyttöön liitetyt hyödyt johtuvat todennäköisesti suotuisista vaikutuksista moniin sydän- ja verisuonitautien riskitekijöihin. Tähän viittaa toinen samassa lehdessä julkaistu katsaus, jossa kohtuukäyttö yhdistettiin muun muassa hyvän HDL-kolesterolin, adiponektiinin ja apolipoproteiini A1:n runsauteen, mitkä kaikki liittyvät pienempään sydäntautien vaaraan.
Yhdessä katsaukset viittaavat vahvasti siihen, että kohtuukäytön ja sydänhyötyjen yhteys on syyseurauksellinen eikä se luultavasti selity muilla elintavoilla.
Tutkijat kuitenkin tähdentävät, että alkoholinkäyttöön liittyy myös terveyshaittoja kuten syöpä- ja maksasairauksia, joita kehittyy etenkin suurkuluttajille.
Suomessa alkoholin runsas kulutus ja humalajuominen ovat huomattava kansanterveydellinen ongelma. Alkoholiperäiset sairaudet ja myrkytykset ovat muun muassa merkittävä työikäisten kuolemansyy.
Helsingin Sanomat | hs.online@hs.fi