9.9.2010 8:30
Tutkimuksen mukaan oreganon ainesosien lisääminen rehuun vähentää lehmien metaanipäästöjä 40 prosenttia.
Pizzamausteesta saattaa tulla merkittävä ase taistelussa ilmastonmuutosta vastaan. Tuoreen tutkimuksen mukaan oreganon ainesosien lisääminen rehuun vähentää lehmien metaanipäästöjä 40 prosenttia.
Oreganon yhteys lehmien röyhtäilyyn löydettiin yli kuusi vuotta kestäneessä tutkimuksessa, jossa on testattu satojen erilaisten öljyjen ja kasviyhdisteiden vaikutusta pötsibakteerien metaanintuotantoon. Näiden joukosta parhaaksi valikoitui oregano.
"Oregano vähensi metaanintuotantoa johdonmukaisimmin ilman haitallisia sivuvaikutuksia", sanoo tutkimusta johtanut Alexander Hristov Pennin osavaltioyliopistosta.
Kokeet osoittivat oreganolla olevan myös muita suotuisia vaikutuksia, sillä se lisäsi lehmien maidontuotantoa merkittävästi. Hristovin mukaan tämä johtuu siitä, että metaanin tuottaminen vie lehmältä energiaa. Jos oregano hillitsee metaanin tuotantoa, lehmä säästää energiaa, jonka se voi siirtää maidon tuottamiseen.
Lehmien metaanipäästöt ovat merkittävä ongelma ilmaston lämpenemisen kannalta. Lehmien osuus ihmiskunnan tuottamasta metaanista on jopa 37 prosenttia ja metaani on 23 kertaa voimakkaampi kasvihuonekaasu kuin hiilidioksidi. Tutkimus kuitenkin osoittaa, että lehmien metaanipäästöjä voidaan vähentää kiinnittämällä huomiota niiden ravitsemukseen.
Oreganon lisääminen rehuun sellaisenaan ei ole taloudellisesti kannattavaa, joten tutkijat koettavat seuraavaksi löytää oreganosta yksittäisiä metaanintuotantoa hillitseviä ainesosia, joita voisi tuottaa teollisesti.
Helsingin Sanomat | hs.online@hs.fi