perjantai 1.8.2014 | Maire  Onnittele e-kortilla

Rahtilaiva upposi Ruotsin vesillä, kaksi merimiestä kuoli

1.11.2006 18:48 | Päivitetty: 2.11.2006 14:30

SCANPIX

Finnbirch upposi kovassa myrskyssä Öölannin ja Gotlannin välissä. Kuvassa Finnbirchin uppoaminen pelastushelikopterista.

Finnbirch upposi kovassa myrskyssä Öölannin ja Gotlannin välissä. Kuvassa Finnbirchin uppoaminen pelastushelikopterista.

kööpenhamina. Ruotsin meripelastus on  lopettanut yhä kateissa olevan filippiiniläisen merimiehen etsinnät Finnbirch-aluksen upottua illalla Gotlannin ja Öölannin välisellä alueella.

Lääkärien mukaan mies ei voi olla enää hengissä oltuaan kylmässä merivedessä pitkään, sanoo pelastusjohtaja Birgitta Rosander.

Yksi merestä pelastettu ruotsalaismies kuoli pelastusjohdon mukaan vammoihinsa sairaalassa.

Aluksessa oli 14 merimiestä, joista kolmetoista nostettiin illalla merestä. Miehistöstä neljä oli ruotsalaisia ja kymmenen filippiiniläisiä.

Kadonneen merimiehen etsintöihin osallistui myös Suomen rajavartiolaitoksen Super Puma -helikopteri. Kovan merenkäynnin takia lähellä olleet muut rahtilaivat eivät voineet osallistua pelastustoimintaan.

Uponneesta aluksesta alkoi aamulla vuotaa öljyä, kertoi Ruotsin rannikkovartiosto. "Kyse on vielä pienistä öljymääristä, sitä tihkuu pinnalle", kertoi merivartioston edustaja.

Öljy ajelehtii mantereesta poispäin. Öljyvuodon laajuutta ei voitu aamulla selvittää alueella vallitsevan huonon sään vuoksi.

Aftonbladetin mukaan aluksella on 260 000 litraa öljyä.

Helsingin ja Tanskan Århusin välillä kulkenut alus katosi tutkalta keskiviikkona kello 19.37.

Miehistö ehti värjötellä tuntikausia aluksen kyljellä, kun alus ajelehti kyljelleen kallistuneena ja ohjauskyvyttömänä.

Finnbirchin yläpuolella kierteli koko illan kaksi pelastushelikopteria, mutta ne eivät kyenneet nostamaan miehistöä sen päältä. Maria Bomanmeripelastuskeskuksesta kertoi, että miehistöä ei voitu nostaa kopteriin laivan kyljeltä, sillä erilaiset antennit ja muut rakenteet tekivät nostosta liian vaarallisen.

Pelastetut miehistön jäsenet lennätettiin sairaalaan Kalmariin. Vammoihin kuollut oli tiettävästi kapteeni, jonka kerrottiin loukaantuneen hänen pudottuaan laivalla kallistuksen yhteydessä.

Meriveden lämpötila alueella oli keskiviikkona noin 10 astetta. Myrskytuuli puhalsi puuskissa parinkymmenen metrin sekuntinopeudella ja aallot kohosivat neljän ja puolen metrin korkeuteen. Lumituisku haittasi näkyvyyttä. Lämpöä oli yksi aste.

Onnettomuus johtui Ruotsin merenkulkuhallituksen tutkimuspäällikön Sten Anderssonin arvion mukaan lastin liikkumisesta, kertoi Aftonbladet. Anderssonin mukaan valokuvista voi päätellä konttien siirtyneen paapuurin puolelle.

Ruotsalainen Strömma Turism & Sjöfart Ab -varustamo omistaa aluksen. Suomalainen Finnlines on vuokrannut alukseen miehistöineen omaan liikenteeseensä.

Finnlinesin rahoitus- ja viestintäjohtajan Seija Turusen mukaan aluksen lastina on trailereita ja kontteja.

Finnbirch on 156 metriä pitkä ja 23 metriä leveä niin sanottu roro-alus. Sen syväys on 7,3 metriä ja normaali matkavauhti 17 solmua.

Aiemmin illalla  neljän ja puolen metrin aallot pakottivat Visbystä ja Bödasta lähteneet 16- ja 19- metriset pelastusristeilijät kääntymään takaisin.

Helsingin Sanomat | hs.online@hs.fi

RSS
Osoite Töölönlahdenkatu 2
PL 18, 00089 SANOMA
Puhelin +358 9 1221
© Helsingin Sanomat, a Sanoma company - aineiston luvaton käyttö toisen palvelun osana kielletty

Etkö löytänyt etsimääsi?

Kokeile hakua.

--%>