12.11.2009 16:05
Tummaa suklaata voi nauttia esimerkiksi aprikoosimarmeladin kanssa.
Kun sydänsurut tai stressi vaivaavat, monet syövät ahdistukseen suklaata. Tuore tutkimus osoittaa, että keino myös tepsii: stressi helpottaa.
Stressin lieventyminen on vain yksi suklaaseen liitetyistä terveysvaikutuksista.
Aikaisemmissa tutkimuksissa on havaittu, että suklaan sisältämä teobromiini vähentää verenpainetta ja sen monilla flavonoideilla on suotuisia vaikutuksia sydämen ja verisuonten toimintaan. Lisäksi eräät suklaan sisältämät aineet vaikuttavat hermojen välittäjäaineiden toimintaan.
Stressitutkimus on ensimmäinen, jossa suklaan stressiä lievittävää vaikutusta on mitattu aineenvaihdunnan tuotteiden kautta.
Sveitsiläis-saksalaisessa tutkimuksessa oli mukana kolmekymmentä 18–25 vuotiasta miestä ja naista. Koehenkilöitä haastattelemalla selvitettiin kuinka stressaantuneita he kokivat olevansa. Tämän jälkeen kultakin koehenkilöltä otettiin veri- ja virtsanäyte, josta selvitettiin heidän metabolinen profiilinsa: hormonit, bakteerien aineenvaihduntatuotteet ja energia-aineenvaihdunnassa syntyvät tuotteet.
Koehenkilöiden oli pidättäydyttävä suklaan syömisestä kahdeksan päivää ennen kokeen alkamista. Tämän jälkeen he söivät tummaa suklaata (kaakaopitoisuus 74 prosenttia) 40 grammaa päivässä kahden viikon ajan. Suklaata otettiin 20 grammaa aamulla ja 20 grammaa keskipäivällä.
Tulokset osoittivat, että henkilöillä, jotka tunsivat itsensä eniten stressaantuneiksi, oli tutkimuksen alkaessa myös samankaltainen metabolinen profiili. Heidän kortisoli- ja adrenaliinitasonsa olivat koholla, ja myös energia-aineenvaihdunnan tuotteet sekä bakteerien aineenvaihduntatuotteet poikkesivat ei-stressaantuneiden henkilöiden aineenvaihduntatuotteista.
Kun koehenkilöiltä kahden viikon kuluttua otettiin uudet näytteet, heidän metabolinen profiilinsa oli normalisoitunut. Stressihormoneiden määrä oli vähentynyt ja muut stressiä osoittavat aineenvaihduntatuotteet olivat tulleet samalle tasolle kuin ei-stressaantuneilla.
"Tulokset osoittavat, että tumman suklaan säännöllinen syöminen riitää muuttamaan terveiden ihmisten aineenvaihduntaa vain kahdessa viikossa", sanoo tutkimusta johtanut Sunil Kochhar Nestlén tutkimuslaitoksesta Lausannesta.
Tutkimuksen julkaisi Journal of Proteome Research.
Helsingin Sanomat | hs.online@hs.fi
Ulkomaat | Julkaistu 0:59
Kotimaa | Päivitetty 0:11
Ulkomaat | Julkaistu 19:23