31.5.2010 12:00
Rasva ei tee hyvää sydämelle, mutta se ei ole suurin uhka. Jos tyydytetty rasva korvataan huonoilla hiilihydraateilla, sydäninfarktin riski lisääntyy, kirjoittaa Svenska Dagbladet.
Tieto perustuu ensimmäiseen suureen pitkän aikavälin tutkimukseen, jossa mitattiin, mitä tapahtuu, kun rasva vaihdetaan hiilihydraatteihin.
Tanskalaisessa tutkimuksessa ilmeni, että valkoisten jauhojen ja sokerin käytön lisääminen viidellä prosentilla nosti sydäninfarktiin sairastumisen riskiä 33 prosentilla.
Diet-tutkimuksessa oli mukana 53 644 keski-ikäistä miestä ja naista, jotka rekrytoitiin tutkimukseen vuosien 1993 ja 1997 välillä. Heitä seurattiin kaksitoista vuotta. Seuranta-aikana ryhmässä koettiin 1943 sydäninfarktia.
Tutkimus on tähän saakka suurin huonojen hiilihydraattien terveysvaikutuksia käsittelevä selvitys.
Tutkimuksessa todetaan, että kaikki hiilihydraatit eivät kuitenkaan ole huonoja. Täysjyvätuotteet vähensivät hieman sairastumisriskiä.
Helsingin Sanomat | hs.online@hs.fi